Ik ben nu 5 weken zwanger en heb erg last van obstipatie. Ik heb van de gynacoloog al wat lactulosedrank gehad maar daar krijg ik alleen buikpijn van. Ik probeer veel vezels te eten en veel te drinken maar dit is niet afdoende. Wat kan ik er nog meer aan doen om mijn stoelgang te bevorderen? groetjes Carina
Hallo Carina, Lastig, je hormonen zorgen ervoor dat je darmen trager werken. Eigenlijk doe je alles wat je kunt doen. Extra beweging werkt vaak goed. Regelmatig kleine hoeveelheden vezelrijke voeding eten is belangrijk, zoals: Brood: Bruin-, meergranen-, rogge- en volkorenbrood, volkoren knäckebröd en volkoren beschuit. Graanproducten: Volkoren graanproducten zoals havermout, muesli, zilvervliesrijst, volkoren pasta. Aardappelen. Peulvruchten zoals bruine bonen, kapucijners. Alle groenten, groente zowel gekookt als rauw. Fruit: Vers fruit en gedroogd fruit zoals pruimen, abrikozen, vijgen, krenten. Tussendoortjes: Volkoren biscuit, volkoren ontbijtkoek, noten, rijstwafels, krentenbiscuits. Succes ermee. Groeten Eveline