Misschien ben je dit inmiddels tegengekomen maar baby's en kleine kinderen slapen in cyclussen van 45 minuten. Dus in 45 minuten gaan ze van een lichte nr een diepe slaap en weer nr een lichte slaap. Dat is dus het moment waarop bijvoorbeeld een deur die dichtvalt je kindje opeens wel wakker kan maken terwijl hij daar normaal altijd doorheen slaapt. Aangezien hij al aan zijn nacht begonnen is, zou ik m ook eventjes laten huilen, kan goed zijn dat hij dan weer aan een nieuwe cyclus begint. Zo niet, dan doe je gewoon hetzelfde ritueeltje weer. Hij had gisteren ook een huiluurtje rond deze tijd toch?
Hoi Manon, Nou hij bleef dus huilen en heb ik inderdaad hetzelfde ritueel weer gedaan dus verschoond en toen gevoed. Ik heb hem daarna weer in zijn bed gelegd, maar hij ging weer huilen en huilt nog steeds en ik laat hem weer even liggen tot maximaal 15 min, maar hij gaat steeds harder huilen dus ik ga denk ik hem uit zijn bed halen en door de woonkamer lopen, want ik weet het anders ook niet en klopt inderdaad gisteravond had hij dat ook rond deze tijd
Hoi, hij krijgt echt niet teveel voeding, hij krijgt borstvoeding en dat weten ze echt zelf te rouleren. Uit persoonlijke ervaring en veel lezen weet ik dat door de woonkamer wandelen veel prikkels geeft. Neem hem lekker op schoot in het donker in zijn slaapkamertje. Wees bij hem, accepteer dat hij verdrietig is (als hij geen vieze luier etc etc heeft). Hij heeft echt veel spanning gehad de afgelopen paar dagen, dat huilt hij eruit. Tegen een volwassene zeggen we ook : huil maar eens lekker. Maar tegen een baby die geen andere manier van communiceren en afreageren heeft zeggen we: sssttt het is al goed (etc). Heb je misschien tijd gehad om die site van Aleta Solter te lezen? Haar boekjes en site hebben me onwijs geholpen om huilen te zien als iets positiefs. Iets gezonds, waarmee stress je lichaam verlaat. Ik stimuleer mijn dochtertje altijd om goed uit te huilen en daarna lijkt ze altijd 2 kilo lichter. Succes!
Hoi Manon, Nou het is weer ff helemaal mis! ik had hem dus om 21uur verschoond en gevoed en daarna heeft hij niet meer geslapen alleen maar gehuild. Ik ben met hem door de kamer gaan lopen en toen kreeg hij de hik waardoor hij nog harder ging huilen ik heb hem toen even aan de borst gelegd (dat schijnt te helpen tegen de hik) en daarna op bed gelegd, gelijk hysterisch huilen dus na 10 min uit bed gehaald (dat was bij mijn vorige bericht) en hij bleef zelfs in mijn armen huilen dus ik dacht misschien krampjes en heb hem wat druppels venkelthee gegeven, maar hij blijft hysterisch huilen en toen heb ik hem in de maxicosi gelegd en ben die heen en weer gaan schommelen toen werd hij stil en begon te geeuwen nu heb ik hem in zijn bedje gelegd, maar hij blijft maar huilen, ben ff kwijt wat ik moet doen, maar jij ligt waarschijnlijk al op bed... Groetjes
Ik lig niet op bed Dit is echt even zwaar voor jou. Mijn advies zou zijn als je het zelf trekt om hem op schoot te nemen en met hem rustig te gaan zitten. Bedenk jezelf dat hij het echt gewoon kwijt moet en accepteer dat het enige wat je voor hem kunt doen, is bij hem zijn. Als hij uitgehuild is dan leg je hem (liefst wakker) in bed. Het is voor zo'n kleintje veel veiliger om te huilen bij jou op schoot dan alleen in zijn bedje. Ik weet dat het moeilijk is en tegelijkertijd weet ik ook dat het onwijs scheelt als je kunt accepteren dat het huilen echt een manier is om zijn stress kwijt te raken. Wiebelen en rondlopen maakt het onrustiger voor hem. My two cents! Hoop dat je de rust kunt vinden. Groetjes, Manon
Hoi, Heb even alle berichten doorgelezen, omdat mijn zoontje de laatste daagjes ook moeilijk slaapt. Hij is nu bijna 6 weken. Eerste weken was het echt: verschonen, voeden, ff knuffelen (hij viel dan in slaap) en in bedje. 3 á 3,5 uur later kam hij dan weer. Hij deed het super! 's nachts gaat het nog steeds goed, tot nu toe. Maar overdag als ik hem de fles heb gegeven, lijkt hij gewoon klaarwakker. Grote ogen, en maar kijken. Als ik dan denk, hij slaapt! en ik leg hem in z'n bedje, dan begint hij te huilen, of hij slaapt maar 45min. Hij kan toch geen honger hebben, hij heeft geen vieze luier en krampjes ook niet (zodra ik naast hem sta is hij rustiger). Nou dan maar muziekje aan en sinds gister heb ik de speen geprobeerd, want ik dacht misschien heeft hij zuigbehoefte. Tja dat werkt, maar ik wil er liever niet aan beginnen (iemand mening over speen-gebruik?). Begrijp ik goed, wat winnythepooh aan het proberen is, na voeden gelijk naar bed? Dus wat er gezegd wordt dat hij eerder moe is dan ik denk en hij misschien juist oververmoeid is? Zou ik hem dan eigenlijk "wakker" in zijn bedje moeten leggen? Ik heb namelijk wel een ritueel, maar ik wacht wel tot ik denk dat hij slaapt in mijn armen of op mijn schouder met in bed leggen. Nadat hij om 21.45u fles heeft gehad, heb ik tegen mezelf gezegd, ik laat hem 15min huilen (het was toen 22.30u) en als hij dan nog huilt, dan ga ik naar hem toe, stop hem goed in, blijf bij hem en hopelijk is ie weer stil. Om 22.45u was het stil (echt na 'n kwartier dus! haha). Hoor hem net even kermen, maar tot nu toe geen geluid (23.35u). Ik hoop dat hij het volhoud tot 00.30u, dan is de volgende voeding... Maar tips zijn altijd welkom!
Winny is niet aan het proberen om na t voeden meteen nr bed te leggen. Haar ritme is wakker worden, voeden, knuffelen, spelen totdat de eerste slaapsignalen komen. Bij haar kindje komen die al bijna meteen na het voeden dus dan lijkt het alsof dat de volgorde is. Maar dat is t niet, het knuffelen en spelen is gewoon heel kort. Lees de www.inbakeren.nl site goed door, is echt nuttig. En je legt je kindje dus wakker in bed. Dat is wel zo fijn als hij leert om zelf in te slapen want als ze dan eens tussendoor wakker worden, kunnen ze zelf weer in slaap vallen. Ik ben een beetje uit de ontwikkelingssprongetjes van die weken maar die kleintjes ontwikkelen zich zo snel, die hebben zoveel indrukken te verwerken. Dat komt er ook allemaal uit. Voor jou is het weer net een beetje anders omdat jij flesvoeding geeft, dan is het wat lastiger om altijd te voeden als hij wakker wordt. Met borstvoeding doe je dat dus wel, ook al is hij net geweest, als hij een cyclus heeft geslapen en wakker wordt, dan geef je voeding en start het ritme opnieuw. Ik ga nu ook slapen. Truste en Winny sterkte!@!!
Hoi Manon, Wat je zegt heb je helemaal gelijk in, mijn knulletje geeft al heel snel na de voeding slaapsignalen aan en dan leg ik hem wakker in bed zodat hij zelf in slaap valt. Ik was, zoals je voorstelde, bij hem in de kamer met hem op schoot gaan zitten, maar wel met een klein lichtje aan zodat ik wat kon zien haha...ik heb hem toen aan de borst gelegd omdat hij zo zat te zoeken, toen ik zag dat zijn oogjes gingen draaien heb ik hem op bed gelegd en hij begint nu weer zachtjes te jengelen, maar ik laat hem even liggen hoop dat hij zelf in slaap valt. Secret, Over de speen zijn de meningen verdeelt. Ik vind dat je moet doen wat je zelf denkt dat het beste bij jou en je kindje past. Als je aan de speen begint kun je het beste voordat hij 1 jaar wordt de speen afleren en ook de speen bijvoorbeeld alleen snachts geven en hem eruit halen als hij in slaap is gevallen. Ik zelf ben tegen een speen, maar heb toch de speen bij hem geprobeerd een paar keer, maar hij snapt niet hoe hij er op moet zuigen dus ben ik maar met het proberen gestopt en geef hem zoals Manon dus zei bv als hij wakker wordt, ik verschoon hem dan eerst, dan bv, beetje spelen en daarna in bed, dat ging gister tot vanavond erg goed, maar vanaf 21uur vanavond komt hij niet in slaap... Succes! Slaap lekker Groetjes
Ok, en als je hem wakker in bed legt, blijf je dan bij hem, of ga je de kamer uit? Als ik dat doe, dan begint hij te huilen. Ik houdt het best 15min vol om hem even te laten huilen afwachten of hij in slaap valt, maar is dit wel goed? Hij slaapt trouwens nog steeds nu, het is al 00.10u. Zoals ik al zei, 's nachts (na de voeding van 21.30u-22.00) gaat het wel goed, maar overdag is hij al na 45min-60min wakker. Slaap lekker, al moet ik eerst nog ff fles geven, voordat ik ook kan slapen .
Ik wil ook graag reageren op dit onderwerp. Mijn zoontje is nu 7,5 week en slaapt snachts prima (wordt meestal 1x wakker) maar overdag komt ie moeilijk in slaap. Voorheen wiegde ik hem in slaap, viel vaak na de fles in slaap, en dan kon ik hem in bed leggen. Was dan na 5 min wakker, dus opnieuw wiegen tot hij echt sliep. Waren korte slaapjes en ik werd daar gefrustreerd van, want het mannetje was zoooo moe maar kon niet zelf in slaap komen. Uiteindelijk heb ik het cb gebeld en advies gevraagd. Nu sinds 3 dagen ben ik bezig hem overdag wakker in bed te leggen (in zijn puckababy, want rondmaaiende armpjes) en hem te laten krijsen. Ja ook hier, echt krijsen!! Niet normaal wat een volume. Soms slaapt hij na 10 min, vaak duurt het een half uur, maar hij valt er wel van in slaap. We proberen dit nu voorlopig vol te houden en hopen dat hij leert zelf in slaap te vallen op deze manier. Het valt me wel op dat hij maar kort slaapt nu, de ene keer een half uur, dan een kwartier, soms 3 kwartier. Voorheen sochtends telkens maar 5 of 15 min, maar smiddags soms wel 3 uur! Nou ja, hopelijk komt dat straks weer terug.... Winniedepooh, ik denk dus dat je het goed aanpakt!! Ik laat hem max een half uur krijsen, maar hoor dan wel dat het tussendoor af en toe wat minder wordt of stil is, een teken dat ie in slaap gaat vallen. Maar als hij hysterisch blijft, krijgt ie wat water en anders haal ik hem uit bed. Trouwens, respect dat je het in je uppie doet hoor!! Hier de laatste 2 dagen mijn moeder in huis geweest., en vandaag komen schoonmoeder en vader even langs straks voor ondersteuning.......Man savonds om te helpen. Alleen trek ik het echt niet!
Secret, ik laat hem in bed liggen en ga zelf weg. Even wat doen, vanochtend douchen en mn haar fohnen, daarna sliep hij. Nu even forummen maar volgens mij slaapt hij nu na weer 10 min!! Ga even kijken.....
Hoi, Daar ben ik weer. Nou ik ben dus gisteravond met hem bezig geweest van 21uur tot 00uur. Om 23:15 had ik hem in bed gelegd en hij heeft toen gehuild tot 00uur en daarna is hij in slaap gevallen en heeft hij geslapen tot 08uur (en ik dus ook). Daarna het zelfde ritueel: verschonen, voeden, knuffelen, maar na 1 min gaf hij al slaap signalen aan dus heb ik hem in bed gelegd. Toen werd hij om 10uur wakker en heb ik dus weer het zelfde ritueel gedaan. Secret, Als ik hem (wakker) in bed leg ga ik gelijk de kamer uit zodat hij zelf in slaap kan vallen, maar ik ga af en toe wel is om het hoekje kijken, maar hij kan mij dan niet zien. En voedt je hem op vraag of op tijd? Ik geef bv en ik voedt hem op vraag ook al is dat soms na 1 uur al, maar ik weet dat dat bij fv niet verstandig is. Sunrise, Bedankt, het is ook best pittig hoor! Maar een half uur hysterisch laten huilen, dat trek ik niet, als hij hysterisch huilt haal ik hem eigenlijk (bijna) gelijk uit bed, want dan weet ik dat er echt iets aan de hand is (wat weet ik niet maar dat terzijde haha). Als hij jengelt kan ik hem uren (als hij dat zou doen) laten liggen, want dat klinkt alleen maar lief en dan weet ik dat hij half slaapt. Als hij "normaal"huilt laat ik hem wel maximaal 15 min liggen, 9 van de 10 keer valt hij dan zelf in slaap, maar als het langer duurt haal ik hem uit bed en of ik doe hetzelfde ritueel, kan namelijk zijn dat hij ondertussen vieze broek heeft of een boertje dwars zit of nog honger heeft en zodra dat allemaal weer gedaan is let ik op de slaapsignalen en dan leg ik hem weer (wakker) in bed. Mijn vader en zusje wonen hier in de buurt en mijn moeder in Utrecht, maar het is niet dat ik hun hulp niet wil, maar ik kan het tot nu toe nog alleen en ik probeer er gewoon helemaal voor te gaan want ik weet dat ik dan resultaat zal boeken. Mijn vorige verhaal was iets langer en iets anders, maar dat weet ik niet meer hoor, haha...ik pas het wel weer aan als ik jullie berichten lees dat het me dan weer te binnen schiet
Winny, wat een lekkere nacht heb je gehad, tot 8 uur!! Hier trouwens van half 10 tot half 7, een unicum!! Ik lag zelf dus om half 11 ook lekker te slapen... Enne hier is het dus wel krijsen altijd, mijn mannetje huilt niet maar krijst... Blijkbaar zijn manier van huilen... Maar ik begin nu het verschil te merken tussen overstuur krijsen en "gewoon" krijsen, in het begin haalde ik hem ook steeds uit bed bij krijsen want dat vond ik niet normaal. Maar daardoor kreeg hij steeds weer een prikkel, waardoor hij vermoeider werd en niet meer kon slapen etc. Een circeltje dus.... Nu laat ik hem dus krijsen en ga dan wel af en toe kijken. Vaak ligt hij dan rustig met zn ogen dicht te krijsen, dat is een teken dat hij in slaap valt nog. Pff jammer dat er geen gebruiksaanwijzing bij zit he haha!!
Ja, het is inderdaad een kwestie van uitproberen wat nou wel of niet werkt. Ik had de 1e 6 weken maar gewoon gedaan dat ik dacht dat goed was, wel met een ritueel dus verschonen voeden etc, maar niet op signalen gelet zeg maar...totdat de laatste 1 a 2 weken hij echt niet meer wilde slapen zelfs overdag waren het van die hazeslaapjes, ik ben echt heel blij dat ik dit onderwerp heb geopend op de forum, want ik had me anders geen raad geweten en ik krijg een heleboel goede tips en ik ben dus al 2 dagen bezig met dit ritueel van rust en regelmaat en probeer dat zeker 2 weken vol te houden, boekt dit resultaat dan weet ik dat ik er goed aan doe en anders moet ik gewoon wat dingen aan gaan passen. Het kind is nu eenmaal een individu en is het een kwestie van passen en meten en dat heeft tijd nodig, dat besef ik maar al te goed. Ik ben ook erg perfectionistisch en wil alles TE goed doen en aan de andere kant erg onzeker, ben alleenstaand en ook is het mijn 1e kindje en buiten dat had ik 10 dagen (ik was erg zwak) een kraamzorg die 22 was en nog in haar opleiding dus die kon mij ook niet(s) veel vertellen (heb overigens wel de desbetreffende kraamzorginstelling een klachtbrief gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen).
Hoi meiden Nou hij heeft vanochtend dus om 8 uur gegeten en om 10 uur en om 12 uur en nu net om 3 uur, daarna heeft hij geslapen en af en toe hoorde ik hem wat kreunen maar heb het idee dat hij zich wel vermaakt in zijn bed. Maar net precies om 3 uur toen ik aan het voeden was kwam mijn vader binnen met de boodschappen (ik heb namelijk gevraagt of hij boodschappen voor mij wil doen deze week) hoop dat dat geen negatief effect op Dano heeft want hij begint nu net te huilen...
Hey Hallo, Eerst even een groot compliment voor je, hoe je dit allemaal doet als alleenstaande mama, sinds ik zelf moeder ben, besef ik me pas hoe heftig het allemaal is en hoe knap ik het vind van al die mama's die er alleen voor staan! Heel goed dat je bezig bent met rust en regelmaat, dat heeft ons ook heel erg geholpen (ongeveer zelfde verhaal, ons meisje wilde de eerste 3 weken amper slapen, toen veel regelmaat en ritme toegepast, echt even 2 weken flink door gezet en nu plukken we daar zo de vruchten van!). Denk dat het heel slim is dat je je vader hebt gevraagd voor boodschappen hulp. Dan kun je je nu echt even helemaal richten op je zoontje om hem te helpen in een prettig ritme voor jullie beiden. Misschien nog een kleine tip wat bij ons de oplossing was. De eerste weken ging ons dochtertje meestal ook pas rond 10 uur half 11 haar slaap voor de nacht in. Voor die tijd ging ze altijd nog even spelen na de voeding. Maar op een gegeven moment hebben we echt avonden van uren huilen gehad. Toen zijn we haar rond 18.30 -19.00 uur naar bed gaan brengen voor de nacht, en dat was de oplossing. Achteraf was ze steeds dus gewoon over vermoeid en kon dan niet goed meer in slaap komen. En sinds ze dus vroeger naar bed ging, sliep ze vrij snel in zonder te huilen. Veel succes en zet door, dan zul je daar straks echt de vruchten van plukken! Groet Snoozie
Hoi Winny, Ik wilde je even succes wensen voor vanavond. Je hebt overdag al super veel resultaat geboekt en het gaat vast helemaal goed komen. Eén nadeeltje als het straks savonds ook lekkerder gaat..... Dan kun je niet meer tot 8 uur slapen. Groetjes, Manon