Onze dochter is nu 11 weken, weegt rond de 6 kilo (ruim boven de gemddelde lijn) en krijgt 5 x 180 ml. Nu komt t soms uit dat ze maar 4 flessen krijgt. Op de verpakking staat dat ze met dit gewicht 4 flessen mogen, maar ik lees ook vaak dat je pas naar 4 mag als je bijvoeding gaat geven (dus rond de 4 maanden). Klopt dit? En hoe zit het met die bijvoeding straks? Waar kan je het beste mee gaan beginnen? Hoe bouw je het op? Ik begreep dat je straks pap (rijstebloem), groente en fruit gaat geven, maar doe je dit meteen allemaal tegelijk?? Verder heb ik ook eens gehoord dat t beter is om te beginnen met groente en dan later pas met fruit, omdat kindjes fruit vaak lekkerder vinden en dan de groente niet meer willen. Ik hoop dat je wat tips voor me hebt. Het duurt nog een maand voor ze 4 maanden is, maar een maand is zo voorbij. Daarbij wil ik graag z.s.m. met de bijvoeding beginnen ivm haar verborgen reflux dus handig dat ik vast weet hoe ik het moet gaan doen straks..
Hallo, Wanneer een kindje onder de 4 maanden 4 voedingen krijgt, is het belangrijk dat er niet meer dan 10 uur tussen een voeding zit. Wanneer je begint met bijvoeding kun je starten met rijstebloem. Wanneer de darmpjes van je kindje daaraan zijn gewend kun je een begin maken met groente of fruit. Belangrijk is, dat je begint met 1-2 hapjes en dezelfde smaak minimaal 3 dagen achter elkaar geeft. Groeten eveline
Ok en die rijstebloem is dat perse nodig? En geef je dat dan s ochtends en/of s avonds? Onze dochter slaapt namelijk al prima door (gemiddeld van 21.30 tot 7.30) Ik vraag me dus af of het dan echt nodig is om rijstebloem te geven? Heb wel eens gehoord dat het niet zo gezond is namelijk en dat je beter gewoon alleen groente en fruit kunt geven als bijvoeding? Gisteren bij het cb raadden ze mij aan om met 6 maanden pas met bijvoeding te beginnen, maar toch lees ik vaak genoeg dat moeders die flesvoeding geven er met 4 maanden al mee beginnen. Ik vraag me dus af wat nou het verstandigst is.
Hallo, Rijstebloem is zeker niet nodig hoor. Het ene kindje is vaak eerder toe aan bijvoeding dan het andere kindje. Vanaf 4 maanden kunnen de darmpjes bijvoeding goed verteren. Wanneer er in een gezin allergieen voorkomen wordt er geadviseerd om te wachten totdat een kindje 6 maanden is, anders mag je ook eerder starten. Groeten Eveline