help! mijn dochter slaat continu

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Roozjuh, 5 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Het is echt een flink probleem aant worden. Mijn kleine draak van net 2jaar (4juni was ze jarig) slaat er flink op los als ze haar zin niet krijgt. Nu weten we dat ze echt een pittige dame is. nee dat is een understatement. het is gewoon écht een kreng af en toe. grappen soms dat ze een Bitch in Opleiding is. Haar broer die 3jaar ouder is, heeft niks te zeggen als zij in de buurt is. Als hij rustig aant spelen is dan komt zij eraan wandelen, pakt af waar hij mee bezig was en als hij t terug wil hebben dan beukt ze er op los. gewoon *smak* in zn gezicht en als hij niet loslaat krijgt ie de volgende mep er bovenop.

Nu is mijn zoontje echt een softy en zij precies t tegenover gestelde. mijn zoon laat t allemaal gebeuren maar moet van mij voor zichzelf opkomen. als hij met iets speelt en zij pakt het af. moet hij paar ballen kweken van mij en zijn speeltje terug pakken met daarbij 'C, je mag niet afpakken. Ik was daarmee aan het spelen' Dit werkt echt voor geen meter want 3sec later krijgt ie een mep in zn gezicht

ik weet niet meer wat ik moet doen. is het een fase?? ze is namelijk altijd al een pittige geweest, dit zal allen maar erger worden want dat is nou eenmaal haar karakter. maar hoe stop ik dat slaan?!?!?!?!
    straf krijgt ze al als ze iets doet wat niet mag. 1min bij de deur zitten, of naja nu 2min omdat ze nu 2 is. ze gaat er netjes zitten en blijft daar ook tot ik haar roep. dan leg ik haar rustig uit waarom ze daar zat en dan wil ik een 'sorry mama' en een knuffel. daarna móet ze van mij sorry zeggen tegen haar broer wat ze dan ook netjes doet. maar dat slaan... omg het stopt gewoon niet. ik kan haar wel dagen bij die deur zetten, t boeid haar niks en ze slaat er gewoon weer rustig op los

need some help...

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Hmmm, ongetwijfeld makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk dat je nu vooral moet proberen om te zorgen dat ze niet de kans krijgt om te slaan. Als je weet dat ze een mep gaat uitdelen nadat je zoon zijn speelgoed heeft terug gepakt, zorg dan dat je haar bezighoudt en dat ze niet de kans krijgt hem alsnog een ram te verkopen.

Mijn dochter heeft ook van die losse handjes en heeft er tijd ook op los geslagen als haar iets niet zinde. Ik probeerde (en doe dat nog steeds) dus ook te voorkomen dat ze kan/gaat slaan. Ik weet inmiddels precies in welke situaties ze het doet en haal haar dan uit die situatie, of ik begeleid de situatie in het geval van bijvoorbeeld afpakken. Hier is het overigens andersom; zoontje pakt van dochter af, daar wordt zij boos van en gaat dan slaan. Oók als zoontje het speelgoed terug geeft, geeft ze uit frustratie toch nog een klap. Ik zorg dus altijd dat ik er op zo'n moment bij ben om te overdracht van het afgepakte speelgoed te begeleiden ;).

3. Amethist

Ik denk trouwens ook wel dat als ze veel op een strafplekje zit het na verloop van tijd geen enkele indruk meer maakt. Net zoiets als iemand waar tegen altijd geschreeuwd wordt, op een gegeven moment hoor je het al niet eens meer.

Maar goed, ik houd helemaal niet van strafplekjes en gebruik die ook echt alleen bij hele, hele hoge uitzondering.

4. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    het is niet zo dat ze 10x per dag op het strafplekje zit :p maar ik snap je punt. het voorkomen van meppen probeer ik al. vaak kijkt ze mij ook eerst aan of ik oplet en als ik niet kijk dan geeft ze hem dus een mep. ik zie het niet maar ik hoor de mep wel. ze weet dus donders goed dat het niet mag en wacht ook tot ik in de keuken sta of op wc zit of what ever. vaak zie ik het in mn ooghoek gebeuren en dan ben ik er net niet optijd bij. van de 15x dat ze een mep uitdeelt op een dag, hou ik er 9 tegen waarschijnlijk. de andere 6 doet ze dus als mama geen ogen in de rug heeft. maar ze vergeet dat mama wel oren heeft ;)

5. Amethist

Ja, lastig idd. Hier heeft het wel geholpen om tot in de treuren te herhalen dat slaan niet mag, dat het zeer doet en dat we alleen aan knuffels, kusjes en aaien doen. En nog is het dus nog niet helemaal over.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Lastig zeg! Ik zou ook tegen je zoontje zeggen dat hij gewoon het speelgoed moet terugpakken. En zich niet laten slaan, ik zou ook zeggen dat hij mag terugduwen bijv.., als ze niet ophoudt als hij het gewoon vraagt. Niet dat je twee vechtjassen door de tent wil, maar ze moet leren dat slaan consequenties heeft, namelijk dat een ander kind dat zat kan zijn en terug kan slaan. Als ze straks naar de psz of iets dergelijks gaat kan je niet verwachten dat de andere kinderen zo'n goedzak zijn als je zoon ;)

Verder blijven herhalen dat het niet mag, dat het pijn doet, en misschien het gebruik van de strafplek beperken voor alleen slaan? Dus dat ze niet daar tig keer per dag zit voor andere 'vergrijpen', maar alleen voor het slaan?

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier zit er 4 jaar tussen, maar mini (2 in december) weet al goed hoe je dingen moet regelen. Ook al voor zijn 2e verjaardag trouwens. Mijn oudste, toen 5/6 wist niet zo goed wat hij nou aanroest met dat kleine mormel ;)

Ik heb maxi geleerd om, zodra hij ziet dat mini uithaald, de handen/polsen van mini vast te pakken. En dan moet maxi zeggen dat het niet leuk is. Dan is mini wel uit het moment en is het klaar. Nu wil dat niet altijd, en hij is net iets ouder denk ik. Maar misschien kun je er iets mee?

8. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    heel fijn die tips!

het terug duwen oid ben ik niet van. omdat ik haar juist leer dat het niet mag ik wil de oudste het niet gaan aanleren zeg maar.

Het beetpakken zodat ze de kans niet krijgt om te meppen dat werkt hier juist niet. dan gaat ze juist slaan zodra ze de kans weer krijgt.

het op de strafplek zetten bij het slaan is al van start hier. verder doet ze niet veel wat niet mag, behalve dat slaan dus. als ze bij de deur moet zitten, dan is het 9.9 van de 10x om slaan.

ze gaat in okt naar psz. ik hoop juist dat hier een kindje zit die haar even flink op dr plek zet.

nou ik ben nog niet eens klaar met typen hier en madam beukt er alweer op los. had ze wat lekkers gegeven, ieder hun eigen bakje. zij eet wat sneller dan haar broer(die geniet er tenminste van, zij schrokt het binnen 3sec op) en ze wilde dus uit bakje van haar broer pakken wat hij gelukkig niet toeliet. hoppa en daar begint het losse handje weer. nu zitten ze beiden op de bank met een berg kussen tussen hun in. kijken hoelang dat blijft werken....

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Echt een pittig meisje! Ik heb ook zo'n karakter hier rondlopen, maar gelukkig slaat ze ons (nog?) niet. Ze wilde in het begin weleens knijpen als ze haar zin niet kreeg maar we zijn daar direct bovenop gesprongen en nu doet ze het niet meer. Wel driftbuien krijgen, dwingend eisen, huilen om het minste geringste... ;) het blijft de peuterpuberteit.

Ik snap dat je je zoontje niet wil aanleren dat duwen ok is, maar om zich gewoon te laten slaan... lastig hoor. Is hij op school ook zo'n goedzak, of is het meer omdat het zijn kleine zusje is? In het laatste geval zou ik er inderdaad ook niet aan beginnen. Als ie maar voor zichzelf opkomt bij leeftijdsgenootjes.

10. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Kan de oorzaak liggen bij verveeld zijn? Wie weet gaat ze minder op oorlogspad wanneer er passende spelsituaties geboden worden?

Verder lees ik dat ze op een strafplek moet zitten maar daar ben je niet consequent in zo te lezen. Ze slaat 15x maar je geeft aan dat ze echt geen 10x op dat plekje hoeft. Dus de ene keer zet je haar wel weg, de andere keer niet. Dat is onduidelijk.
    Ik ben zoals amethist ook geen fan van zulke plekken, ik denk dat je eerst de oorzaak moet achterhalen en moet voorkomen dat ze de behoefte heeft om te slaan.

Wanneer ze slaat kun je als eerste rustig en normaal aangeven dat je het jammer vindt. Vervolgens pak je haar uit de situatie en zet je haar ergens anders neer. Daarna doe je niks, niet boos zijn, geen preek geven, niet straffen. Dat soort reacties zorgen meestal voor weer hetzelfde gedrag.
    Heel stug volhouden en geen een keer een reactie geven op wat zij doet. Na een tijd zal dit echt beter gaan!

Zorg intussen voor wat extra positieve aandacht wanneer ze niet slaat. Bied haar passend speelgoed en aandacht van jou.

11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    nop mijn zoontje is echt een goedzakje. soms té. als een kindje hem op school duwde dan ging hij huilend naar de juf en thats it. heb echt bij hem erin moeten stampen dat hij tegen dat kindje moet zeggen dat hij het niet leuk vind en dat dat pijn doet. na half jaar begint ie t beetje door te krijgen en is het 'stop hou op, dat vind ik niet leuk'. Met zn zusje idem, daar doet hij gewoon niks tegen want hijs bang dat ze dan nog (harder) een keer gaat meppen omdat ie een weerwoord geeft.

beetje overdreven uitgelegd maar zo zie je hier beetje hoe t gaat. Zoonlief is het mietje dat jankt om alles en zijn zusje is echt een bitch. Klinkt gek dat ik t zeg op deze manier maar zo is het echt. hij is gewoon een softie en moet een paar ballen gaan kweken en zij moet die peper uit haar achterste halen.

maar ze kan ook ontzettend lief zijn hoor!!! :D als haar humeur ernaar staat haha. Als haar broer bijv grieperig is, dan gaat ze m helemaal verzorgen, zó cute!

12. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier zeggen we eerst dat slaan/ schoppen/ buiten niet omdat het zeer doet en ze ook niet wil dat we dat bij haar doen.
    Doet ze het nogmaals dan gaat ze naar de hal voor straf.

In het begin (toen ze net begon met meppen) zat ze soms wel 5x per uur in de hal. Nu soms dagen niet.
    Ze is 2 en gewoon aan het uitproberen tot hoever ze kan gaan. Is een fase

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    #13 Roozjuh, 5 jun 2014
    Laatst bewerkt: 5 jun 2014
    Hier ook eerst waarschuwen. Ze heeft afgelope half uur al 3x bij de deur gezeten. Ze bleef slaan. En nu zitten ze te knuffelen en kusjes te geven aan elkaar. Een echte haat-liefde relatie tussen die 2. Ze zitten lief samen een boekje te 'lezen'

14. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik weet dat tegen de 2 jaar de agressie op zijn hoogst is en daarna weer af neemt.

Maar bij slaan krijgen de kinderen van mij geen waarschuwing als ik weet dat het er zo in zit als bij TS. Proberen te voorkomen en verder als je haar ziet uithalen proberen om meteen die arm te grijpen en linea recta naar de strafhoek. Zo zou ik het proberen te doen in elk geval

15. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Kind is zo belachelijk snel en slaat wanneer t haar uitkomt. Gister zaten ze zo lief op de bank. Zoonlief lag met hoofd op haar schoot en ze zat m lief te 'aaien' en kusjes te geven. En vanuit t niets mept ze m in zn gezicht.... Geen reden, geen logica, geen aanleiding. Gewoon, zomaar... Na straf zaten ze weer lief bij elkaar alsof er niks is gebeurt

Nou schiet mij maar lek!

16. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik denk dat het goed is als je zoontje wat weerbaarder wordt, maar dat zal het probleem van je dochtertje niet oplossen. Hij hoeft haar niet middels duwen "op te voeden", dat kunnen jullie veel beter zelf doen. Als je het mij vraagt moet je nu allereerst uitzoeken wat haar écht raakt en wat ze écht even vervelend vind en dit inzetten als straf. Je dochter moet namelijk nog leren om zich te beheersen en de juiste "straf" kan hier wat mij betreft heel motiverend in werken (hoewel ik vroeger altijd zei dat ik nooit zou straffen ;)).Mijn dochter had rond de 2 jaar en 3 a 4 maanden ook een korte periode van slaan en bij haar hielp het om haar zonder pardon op haar kamertje te zetten met de deur op slot. Ik bleef dan wel altijd naast de deur staan natuurlijk en zette haar nooit langer dan een paar minuutjes op haar kamer. Ze mocht hier dan weer vanaf als ze gekalmeerd was en kon uitleggen wat ze fout had gedaan. Dit werkte echt heel goed en na twee maanden was het slaan helemaal over. Ik denk dat de gang gewoon niet genoeg indruk maakt om haar te motiveren om zichzelf te leren beheersen.

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien achterhaald.
    Hier is slaan/schoppen -> in de hoek (ook zonder waarschuwing).
    Al is het 20x per dag... Nu is het hier ook een tijdje zo geweest en dan moest ze dus de hoek in.
    Het lijkt dan in eerste instantie geen effect te hebben, maar uiteindelijk valt toch het kwartje. Zeker als je zegt dat ze jou eerst aan kijkt en het dan doet, lijkt me toch een bewuste actie dan.
    Ook bij kinderen van 2 jaar kun je best consequenties stellen aan bepaald ongewenst gedrag....
    Je zult misschien nog niet meteen verbetering zien, maar als je consequent blijft volhouden komt het vast goed!

Je zoontje terug laten duwen oid zou ik niet aanleren, lijkt me niet de bedoeling...

18. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn dochter had ook zo'n sla periode, het word nu gelukkig minder.
    Als ze slaat of schopt waarschuw ik niet eens ze gaat direct haar strafstoel op, uiteraard met uitleg waarom ze daar op zit. In principe moet ze daar 2 minuten zitten, elke keer als ze eraf komt gaan de 2 minuten weer in.

Negeren werkt niet en zeggen dat het zeer doet ook niet, dan werd het juist een leuk spelletje bij haar. Aangezien wij geen tik terug willen geven gaat ze consequent op de stoel of waar we haar dan ook neerzetten. Nu wordt het inmiddels minder.

19. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Mijn broertje deed dit ook. Het enige wat bij hem hielp was het terug doen. Dus als hij schopte, een schop terug geven (nee geen doodschop, maar dat het net een beetje pijn bij hem deed)
    Hij kon niet 'leren' dat het pijn bij een ander deed, de vele strafhoekjes, 100x uitleggen, niets hielp. Tot dat hij zelf het ervaärde.

20. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou nog niet in mij opkomen om mijn dochter (of zoon) terug te slaan of schoppen om het te leren??
    Lijkt me niet de bedoeling... Maar ieder zo z'n methode!

Deel Deze Pagina