mijn dochter is nu 11 dagen oud en drinkt een borst per keer (in 2 x met verschonen tussendoor) het loopt op zich goed, behalve dat ze snel spuugt. Ik voed haar op aanraden lactatie kundige nu liggend wat wel beter lijkt te gaan. nu heb ik de vorige voeding rechts gevoed maar rechts blijft meer gestuwd als links. Kan ik nu beter rechts nog een keer doen nu, of stimuleerd dat juist nog meer? Of moet ik toch gewoon links doen. rechts is wel enorm hestuwd vergeleken met links en ze had net eigenlijk al moeite om die vast te pakken.
wel wisselen, evt. rechts spanning afkolven en koelen. Heb je last van veel melk? Dan misschien een keer in de ochtend zoveel mogelijk leegkolven. Kolven, kolven, en nog eens kolven tot er echt geen nieuw toeschietreflex meer komt. Daarna aanleggen en laten drinken (evt. gewoon weer aan beide borsten) Overleg met je lactatiekundige!
merk dat als ze links drinkt, ze rechts als toetje nog nodig heeft, terwijl als ze rechts drinkt links niet meer wil en rechts nog niet leeg krijgt. heb vannacht 2 x links eerst laten drinken en rechts als toetje. lactatie kundige kwam eenmalig even langs omdat ik nu met Febe in ziekenhuis ben omdat ze zich enorm had verslikt en wat in adrmnood kwam. Nu paar keer gehad dat tijdens het drinken haar hartslag ineens wegvalt. Nu denken ze wat aan reflux vandaar het liggend voeden. Nu 48 u zonder hartslagdips en dan mogen we naar huis. Heb ook nog geen kolf ( ze is met 36,6 weken geboren, nadat ik vanaf 33,5 week in en uit ziekenhuis ben geweest ivm voorliggende placenta) dus om een lang verhaal kort te maken, laatste weken zijn wat hectisch geweest dus even lastig allemaal zo.
ze heeft genoeg poep en plasluiers, alleen wel vannacht wat groen van kleur. Ook komt ze 's nachts vaak elke 2 u verder hoop ik dat ik snel naar huis mag want doordat ze tijdens die voedingen vaak die dipjes heeft, kijk je toch naar dat scherm en is behoorlijk stressvol das ook niet goed natuurlijk
Jee, wat een zorg he. Inderdaad hectische start. Ik hoop ook dat ze het snel door heeft en jullie naar huis mogen. Soms wordt reflux verward met veel melk, houd dat in je achterhoofd. Je moet even door de stuwing heen. Misschien kun je na de ochtendvoeding met de hand kolven tot het echt leeg is. Kolven met je handen is echt niet moeilijk en stelt niet veel voor: je plaatst je vingers met wijsvinger onder tegen de rand van de tepelhof. (dus niet tegen de tepel), je duim er tegenover, ook tegen de rand aan. Til je borst minimaal op: een halve, tot hele centimeter 'optillen': in deze houding beweeg je je borst naar 'achteren': richting je borstkas Je voelt nu dat je het weefsel 'onder druk' zet onder je handen. Zet nu lichte druk op je vinger en duim zodat je een druppel melk naar buiten 'stuwt'. Een beetje oefening baart kunst. Wil het niet, kun je thuis overwegen een kolf te huren voor een week? Als ze goed aan de borst gaat en groeit hoef je niet te blijven kolven. Dan kun je later wat aanschaffen als je wat verder bent. In het ziekenhuis is vast ook een kolf die je morgenochtend zou kunnen gebruiken. 1 keer leeg kolven na het voeden (of voor het voeden, dat is ook direct rustiger met verslikken) kan een rustiger beeld geven door de dag heen. Heel veel succes!
Zijn gelukkig sinds gisteren thuis. Heb idd eergister even rechts na de voeding (links) met de hand gekolft, even de tsr weg laten lopen. (heb nu (nog) niet zo'n heftige tsr als 5 jr geleden bij mijn dochter, toen spoot het ong 1m ver) nu 1mm haha. De stuwing is sindsdien weg, en na die ene dag is de ontlasting ook weer gewoon geel. Wel vind ik het nu lastig te bekijken wanneer ze nu 1 of 2 kanten nodig heeft. Normaal deed ik 1 kant, dan verschonen (dan viel ze nl in slaap) en dan weer dezelfde kant. (voor mijn gevoel is de laatste keren diezelfde kant dan niet meer genoeg maar soms wil ze niet meer) ook laat ze zelf nooit los, ik moet haar altijd loskoppelen als ze begint te "tutten" Vannacht kwam ze zelfs iedere 1,5 u , zou dat een regeldag zijn? Overdag haalt ze wel vaak makkelijk de 3u (na die 3 u maak ik haar overdag vaak wakker, maar tot nu toe, slaapt ze er 's nachts nog niet langer van) Pff blijft toch altijd onzeker gedoe haha die borstvoeding, gister zijn ze van cons.buro geweest en was goed gegroeit woog 2760 bij geboorte en gister 3010.
Oh ja. Vorige week ging het aanhappen echt super makkelijk en in een keer, de eerste paar keren dat ik liggend moest voeden ook nog. Maar op het moment duurt het best lang voordat ze echt aanhapt, eerst doet ze haar mondje bijna niet open, of ze doet hem heel goed open en doet hem over tepel heen maar zuigt niet aan, dus ligt wat te wachten, de melk druppelt er dan al uit dus maakt het dan ook niet makkelijker aangezien alles dan glad wordt, tot ze eindelijk wat driftiger wordt maar dan is het goed opletten dat ze haar mondje genoeg open doet. moet haar dan echt even helpen met kin naar beneden drukken en hoofdje wat achterover doen. Is dat normaal dat dat ineens weer lastiger gaat (was vorige week net zo blij dat ik bijna niet meer hoefde te helpen) Alvast weer bedankt! Gr Maartje
Hoi, Ja, lastig he, iedere week lijk je voor een nieuwe uitdaging te staan... Fijn dat ze zo goed gegroeid is! Gewoon blijven oefenen hoor met aanhappen. Zeg ook maar duidelijk dat ze haar mondje open mag doen. Zeg 'Open' en doe het zelf overdreven voor. Je kunt dit ook oefenen (spiegelen) wanneer ze een wakker moment heeft. Kijk haar aan, doe langzaam en overdreven je mond open en zeg Oooopen. Ze zal je de eerste keren heel raar aankijken haha! fronsen enzo. Na een paar keer zul je zien dat ze haar mondje gaat tuiten. Dat er beweging komt. Langzaam gaat ze je na doen. (spiegelen). Na een paar keer snapt ze het 'spelletje' en automatiseert ze dit zodat wanneer jij dit gaat toepassen bij het aanleggen (zeg OOpen) zal ze dit ook gaan doen. Ook kan je partner of oudere kindje dit met haar oefenen, heel leuk om samen te spelen en contact te maken! Soms helpt het ook om haar even van de borst weg te halen (enkel hoofdje: 5 cm naar achteren van de tepel vandaan maakt soms ook dat ze haar mondje open doet. Wanneer ze al bij tepel ligt wil ze al aanhappen en gaat het mondje dicht) Heb je een babycafe of moedercafe of iets dergelijks in de buurt? Koffie ochtend van borstvoedingsorganisatie? Aanrader om van andere moeders te horen hoe zij ook zochten de eerste weken, en hoe zij het oplosten! Dat je niet de enige bent met vragen bewijst dit forum wel Succes!
Het gaat nu wel steeds beter, af en toe duurt het even voor ze aanhapt maar meestal lukt het nu goed. Die keren dat het niet zo goed gaat is ze vaak net nog wat slaperig. Ze heeft vaak een onrustig gedeelte in haar slaap waar ze soms een half uur wat zit te mekkeren en dan ineens diep wegzakt (dit merk ik vooral overdag omdat ik haar dan makkelijker nog wat laat liggen) 's nachts vind ik dat lastiger omdat ik ernaast lig (cosleeper) en dan zelf ook wakker lig, dus pak haar dan net wat sneller. Zou een speentje hiervoor helpen? Of is dat echt niet verstandig om die nu al te geven. Ze drinkt heel goed en klokt het flink naar binnen. Nu tijdens krampjes laat ik haar soms even op mijn pink zuigen waardoor ze net in slaap valt en weer rustig wordt. Ook vind ik het nog steeds lastig, meestal drinkt ze een tijdje tot ze begint te tutten, dan haal ik haar los en verschoon haar en meestal drinkt ze aan de zelfde kant nog eens tot ze ook daar stopt. De laatste dagen is het vaak wisselend, soms wil ze na het verschonen niet meer, soms heeft ze dan na een uur weer al honger en soms wil ze ook de andere kant nog. "s avonds wil ze vaak na het verschonen niet meer maar een uur later weer wel, dan geef ik haar dezelfde kant (probeer als ze binnen de 2 u komt zelfde kant aan te bieden, alleen als dat niet genoeg is andere kant) of zou ik beter als ik haar verschoont hen sowieso de andere kant aanbieden?
Hoi, Dat de avonden onrustig zijn hoort bij normaal gedrag: kindjes van deze leeftijd komen 's avonds vaker voor een slokje. Dit snacken heeft functie: voeding in stand houden en 'verzamelen' voor de nacht. Het is goed om wanneer je ruim in je productie zit even dezelfde kant aan te bieden. Daarnaast is je lichaam nog aan het afstemmen op vraag. Dus kan het kloppen dat het beeld nog wat rommelig is. Ook je kindje is aan het zoeken wat best werkt: wel een toetje, of al genoeg gedronken. Wanneer ze aan 1 kant heel goed heeft gedronken (effectief, niet te veel tutten) kan dat voldoende zijn. Merk je dat ze steeds binnen het uur weer komt, kun je wel proberen aan te sturen op een tweede keer aanleggen. Om nu al te gaan schipperen in teveel melk vind ik wat vroeg: even nog een weekje aankijken, tenzij sprake is van 'slikken of stikken' omdat er zoveel melk tegelijk komt. Dan kun je proberen het eerste toeschieten op te vangen (door met hand te kolven of aanleggen en afhalen wanneer het begint te stromen) Wanneer eerste kracht er af is (straaltjes buigen af, druppen wordt minder) borst en kinnetje goed drogen en opnieuw aanleggen. Vaak kunnen kindjes dan rustiger hun voeding tot zich nemen. Succes!