Beste meiden, Mijn zoontje is vandaag 12 weken oud en een super lief mannetje. We hebben een lastige start gehad: een zware bevalling waardoor hij last van zijn nekje had, en zoonlief blijkt verborgen reflux te hebben. De eerste 6 weken was er totaal geen ritme in te krijgen, hij huilde en huilde en huilde totdat hij doodop in slaap viel. Medicijnen (maagzuurremmer) en drie bezoekjes naar de osteopaat en we hebben een ander kind. Sinds 9 weken slaapt hij na zijn laatste fles van 23.30 uur door tot 7.00 uur/ 7.30 uur. Heerlijk dus! Maar die slaapjes overdag? Het blijft lastig. In de ochtend slaapt hij vanaf 9.30 uur ongeveer 45 minuten (1 slaapcyclus). Daarna krijg ik hem niet meer in slaap (speentje, hand over zijn hoofdje, het helpt allemaal niets). Soms ligt hij breeduit te lachen en dan hoeft hij ook niet meer te slapen van mij. Wakker is wakker. Toch is hij dan net te lang wakker tot zijn volgende fles. Eerder slapen wil hij niet, alleen op de arm wat dommelen maar bij elke beweging van mijn kant schieten die ogen open. Wegleggen bij slaapsignalen leidt op dat moment tot huilen/krijsen totdat hij weer klaarwakker is. In de middag slaapt hij gemiddeld 2 uur, heel soms 3 uur. Wel moet ik wederom na de eerste slaapcyclus van 45 minuten meneer weer in slaap brengen. Soms lukt dit terwijl hij nog in bed ligt, soms moet ik hem echt weer in slaap wiegen. Bij zijn middagdut moet ik geregeld 2 keer naar boven, soms 3 keer. Maar daarna lijkt zijn slaap effectiever, hij slaapt dan vaak nog 1,5 uur verder. Aan het einde van de middag pakt hij vaak nog 45 minuutjes en na de fles van 19.30 uur gaat ie tussen 20.00 en 20.30 uur naar bed. Dit gaat bijna altijd zonder problemen. Ook na de laatste fles van 23.30 uur slaapt hij zonder problemen verder. Wat doe ik om mijn zoontje te laten slapen: - bij de eerste slaapsignalen gaat zijn slaapzakje aan, daarna even kort knuffelen en zodra zijn oogjes dreigen dicht te vallen, leg ik hem in bed. Dan houdt ik nog even zijn handje vast/stil totdat hij slaapt. (Dit is ons ritueel) - zijn kamer is rustig en vrij donker - Ik leg hem voor ongeveer 70% in slaap in bed. Eerder is hij te wakker, wat resulteert in huilen. Laten huilen doe ik liever niet en heeft ook geen zin, want hij krijst zichzelf overstuur. Slapen lukt dan helemaal niet meer. Ik heb wel het idee dat ik zijn slaapassociatie ben en niet zijn bedje/kamertje, omdat hij vaak alleen maar toegeeft aan de slaap/ wil slapen bij mij op de arm. Hoe doorbeek ik dit? Aan slaaptraining wil ik nog niet beginnen, pas na 6 maanden eventueel. Of moet ik mij wat minder focussen op zijn slaapjes? Ik volg eigenlijk vrij vaak zijn ritme, maar als ik daar volledig in meega, dan gooit ie alles iedere dag door elkaar. Dan wordt ook drinken een drama. Daarbij worden zijn refluxklachten ook erger bij onregelmatig drinken en slapen. Ik probeer de dag daarom voor hem zo voorspelbaar mogelijk te maken. Ik hoor graag of jullie nog tips hebben hoe ik hem sneller en langer kan laten slapen. Ervaringsverhalen zijn ook fijn . Bedankt!
Wat heerlijk dat hij 's nachts zo lekker slaapt en goed dat je hem in ieder geval niet laat huilen! Hij lijkt niet echt veel slaap nodig te hebben? Dat hij graag lekker dicht bij jou slaapt is normaal. Hier slaapt Rebekka eigenlijk nooit zonder dat één van ons erbij is, afgezien van de eerste 3,5 weken in het ziekenhuis. Hoe doet hij het in een draagdoek?
Hier ook problemen gehad met slaapjes overdag. Ik denk dat je het juist goed doet! Baby's moeten leren slapen... onze dochter valt na een slaapcyclus meestal zelf weer in slaap en anders met behulp van haar speentje. Maar dat is niet altijd zo geweest... oefenen oefenen en nog een oefenen Ik zou het ritme gewoon aanhouden, de rest komt vanzelf. Hier was het ook niet met een week gebeurd maar uiteindelijk kan ze wel zelf in slaap vallen (ik leg haar na 3 min wiegen gewoon wakker in bed) Ik heb geen tips want denk dat je al helemaal op de goede weg zit, zo heb ik het nml ook aangepakt en het heeft gewerkt. Dus maak je niet druk, ga zo door!
Je doet het prima! Niet teveel piekeren en denken dat het anders moet.. Baby's behoeften veranderen vaak en over een tijdje kunnen ze wel zonder mama in slaap vallen. Ook de slaapcyclussen veranderen vanzelf. Ik wil alleen maar zeggen dat je baby een normale baby is. Namelijk warrige structuur en ritme en wisselende behoeftes.
Ik doe een moord voor dit ritme Mijn meisje is morgen 12 weken en slaapt alleen goed in de draagdoek. Bed is hier huilen.. Je doet het prima