Vandaag mochten we weer naar het consultatiebureau. Zoals altijd liep het vreselijk uit, waardoor ik weer eens tegenover een gehaaste arts zat. Ik kreeg even snel een standaard voedingsschema voorgeschreven, met daarbij de mededeling dat ik ons mannetje wel meer calorieën mag geven, omdat hij erg licht is voor zijn lengte en omdat hij erg beweeglijk is. Maar het schema ziet er als volgt uit: 6.00 u pap 8.00 u fles 10.00 u fruit 12.00 u pap 15.00 u yoghurt 17.30 u warm eten 18.30 u fles Hoe moet ik hier in vredesnaam nóg meer eten tussen proppen?! En wat kan ik hem nog extra geven? Alles zit er zo toch wel in?
Ik heb geen idee Jola, maar wat vreemd dat je een schema krijgt. Dat heb ik nooit gehad, we hebben het amper over eten! Of komt dat omdat jij fles geeft.
Ik heb geen flauw idee of het anders is bij borstvoeding, dit is mijn eerste en hij heeft helaas nooit aan de borst willen drinken. Voorheen hebben we het eigenlijk ook nooit over eten gehad, ze hebben alleen een keer gevraagd hoeveel hij drinkt. Daarom overviel dit me ook redelijk en was ik eigenlijk te overdonderd om de arts de vragen te stellen die ik nu heb. En zij was helaas te gehaast om fatsoenlijk uitleg te geven.
Hmm. echt vreemd dan. Of misschien als hij meer gegroeid had dat het niet zo gegaan was? Zo te zien geef je al best veel ja.Zeker voor 6 maand. Met 7 maand kun je met brood beginnen, dat is geloof ik ook calorierijk. Misschien straks koekje oid proberen?
Waarschijnlijk heb je gelijk, als hij in hun standaard schemaatjes had gepast, hadden ze vast niets gezegd. Misschien moet ik ook maar lekker doorgaan zoals we al bezig waren. Ik was zelf tenslotte ook altijd te mager, mijn moeder ook en zelfs mijn oma kan zich herinneren dat ze vroeger extra moest eten omdat ze zo mager was.
het schema lijkt mij idd ook al best behoorlijk veel ja... geef je volle yoghurt? zo niet, dan is dat misschien nog een optie om je kleine wat meer te 'spekken'. Je kunt er ook voor kiezen om door het warme eten een klein beetje extra boter te doen. Maar het kan maar zo dat je kindje gewoon aan de lichte kant is, die kindjes zijn er nou eenmaal Idd, straks als je meer dingen mag geven, wordt het ook wat makkelijker om extra calorieën toe te voegen
Was dit het schema van het CB of je eigen schema? Ik vind namelijk dat je zo wel veel 'voedingsmomenten' hebt. (Als je dit geen probleem vindt, dan is dat natuurlijk prima.) Ik vind de yoghurt ook altijd zo'n dubieuze. Als ik zo het internet afstruin dan lees ik over het algemeen toch wel vaak dat ze pas vanaf 7 maanden yoghurt mogen, maar schijnbaar verschillen de meningen hierover nogal. Voor de rest denk ik dat je gewoon moet doen wat je denkt dat goed is. Lekker (gezond) laten eten hoeveel hij wil en niet meer opdringen, hoor. Eten moet wel leuk blijven.
Het aantal voedingsmomenten heb ik van het cb, de tijden heb ik er zelf aan gekoppeld op basis van zijn huidige dagritme. Ik weet ook niet of het me gaat lukken om hem bijv. om 8 uur een fles te geven. Dat krijgt hij nu ook niet en ik heb ook niet de indruk dat hij dan al honger heeft. Ik zal het morgen even met zijn gastouder overleggen, aangezien zij natuurlijk ook wel meer te doen heeft dan om het uur mijn kind voeren
Als ik naar je schema kijk zie ik eerder een baby van 10mnd dan een baby van 6mnd. Waarom krijgt hij al zoveel bijvodingsmomenten? Een baby van 6 maanden groeit nog steeds alleen op melk, als je kindje zwaarder moet worden zou ik op dit moment bijvoeding minderen en meer melk geven. Hoeveel cc krijgt ie nu? 800cc is optimaal voor de groei met 6 maanden. Als je hem nu minder dan 800 geeft, zou ik die yoghurt schrappen (daar heeft ie op deze leeftijd nog niks aan) en meer melk aanbieden. Bijvoeding is op deze leeftijd belangrijk om aan vaste voedsel te laten wennen, maar de echte toegevoegde waarde qua voedingsstoffen begint pas bij 8-9mnd.
Kijk, dat verklaart een hoop (echt waar, tnx!). De arts zei namelijk dat hij qua lengte en ontwikkeling op het niveau zat van een baby van 10 maanden. Waarschijnlijk heeft ze dit schema opgegeven met dat in haar achterhoofd. Maar ja, hoe groot en actief hij ook is, het blijft natuurlijk een ukkie van 6 maanden die nog helemaal niet gewend is aan zoveel eten. Hij krijgt nu trouwens 800 ml melk per dag. Af en toe heeft hij een hongerdag en dan drinkt hij meer.
Dan zou ik gewoon lekker op je eigen gevoel afgaan hoor! Geef hem waar jij je goed bij voelt, al die extra voedingsmomenten komen echt vanzelf wel. Het is idd nog maar een klein manneke!
Heb ik ook bij beide kinderen gehad. Gewoon fles en volle producten (zodra ze dit mogen). En verder doe ik er niets aan. Ze zijn gezond en actief en zolang ze wel groeien en iets aankomen vind ik het prima. Wat zou je er verder aan willen/kunnen doen? Niks.
Dis is geen bijvoeding meer, maar een compleet voedingsschema en je zoontje is nog maar net 6 maanden! De meeste kindjes krijgen bij 6 maanden een hapje fruit en groente en nog het maximale aantal flessen en dat is ook prima! Heb je het idee dat je kindje honger heeft? Wil hij steeds meer? Die yoghurt en 2x pap zou ik niet doen, 1x pap wellicht en dan tussen de middag een gewone fles en laten sabbelen op een broodkorstje. Wat namelijk ook meer vult is voedsel waar ze op moeten kauwen. Ik vraag me wel af wat Daniel moet eten als hij 1 jaar is.
Erg fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dit niet normaal vinden. Ik ga het advies inderdaad lekker naast me neerleggen. Hij krijgt al een fruithapje, warm eten en 's avonds pap in zijn fles, dat is voorlopig wel weer even genoeg. Zodra hij tussendoor meer honger krijgt, gaan we wel weer eens verder kijken.
Wij hebben dit advies van de kinderarts omdat Milan ook niet zo goed groeit. Waar je aan moet denken is volle boter (roomboter) en ook voldoende smeren, volle yoghurt en pindakaas. Maar jouw kindje is veel jonger dus dan is dit wat moeilijk toepasbaar. Wellicht kun je met de verpleegkundige bellen, die hebbe vaak meer tijd.