elke keer valt mijn mond weer open. Ik zie hier toch creatieve spelfouten voorbij komen, ik kan haast niet geloven dat je echt zou denken dat het de juiste spelling is? Vandaar mij vraag; zou het luiheid zijn of onwetendheid? Ik heb het nog niet eens per se over d/dt fouten, maar over haast fonetisch geschreven woorden. Alhoewel, fonetisch? ja misschien als je dialect praat. Ik praat ook met een brabantse tongval, maar weet toch wel dat het niet "hedde da ok gedoan" is... Dingen waar ik me over verbaas is: mun ipv mijn, is ipv eens en dat soort dingen. Mensen met dyslexie: voel je niet aangesproken! maar mensen zónder dyslexie met een iq van boven de 85, waarom oh waarom? Kijk, ik maak ook forumsnelheid met mijn berichtjes. vandaar dus ook geen puntjes tussen de ipv en om dingen duidelijk te maken gebruik ik ook wel eens te veel leestekens. Goed, ik wilde het gewoon eventjes kwijt. Natuurlijk moet iedereen zich zowiezo irst met zun eigen bezig houden en mun berichtje nou is een keer nie zo hoog opfatten!
dat heb ik ook heel erg hoor, vooral als ik een verhaal lees wat met snelheid en boosheid geschreven is. dan staan bijv woorden in: zij ipv zei of omgekeerd. en nog veel meer, kan er zo niet opkomen. sommige weten het gewoon echt niet, volgens mij. of laatst las ik: wijnige ipv weinige
grappig dat je die laatste zin zo schrijft. ik zit soms ook met verbazing te lezen (maak zelf ook vast genoeg fouten) dat mensen schrijven zoals ze praten. soms denk ik dat het ook te maken heeft met de snelheid van het typen en dat je het soms niet ziet dat je een fout hebt gemaakt. zeker als je in een verhitte discussie zit kijk je niet goed naat je spelling want je wil alleen maar iets duidelijk maken. ook denk ik dat het door de sms en msn taal komt dat mensen vaak schrijven zoals ze praten. in sommige gevallen is het (lijkt mij) makkelijker om gewoon abn te schrijven dan spreektaal, maar tis net wat je zelf gewent bent. ik denk alleen dat dit topic best een felle discussie kan opleveren en dat veel mensen zich aangevallen voelen. liefs doris
...herkenbaar hoor... maar ik doe het helaas ook! vooral uit luiheid, omdat ik na een dag op werk geen zin heb om de spelling na te kijken! maar ook ik verbaas me over ei ipv ij, of licht ipv ligt, of ei ipv ie etc! ach als we maar snappen wat er wordt bedoelt toch? liefs Hellen ps ik gebruik geen hoofdletters omdat WORD het automatisch veranderd.. pure luiheid
taliaa! mijn vingers jeuken al tijden om het gewoon eens te vragen hier. waar komen al die taal, spel- en stijlfouten toch vandaan? let wel, ik ben mij ervan bewust dat IK een ontzettende taal-fetisjist ben. en dat het dus ook aan mijzelf ligt dat zinnen als ' me vriend vondt die hont niet gehoorsaam ' gewoonweg pijn aan mijn ogen doen iedereen kan toch wel een beetje (meer zijn best doen) foutloos te schrijven? dyslexie uitgezonderd! en op een forum snap ik ' snel schrijven ' dus bv geen puntjes tussen afkortingen en geen hoofdletters wel weer. dat doe ik zelf ook. maar taalVouten? HUIL!!!
Denk dat het wel wat luigemak is. Ik lees ook niet altijd alles na wat ik getypt heb hoor! En misschien dat mensen veel op de msn zo praten met elkaar, als een soort dialect. Was me nog nooit echt opgevallen. Wel irri als mensen punten vergeten en geen hoofdletters gebruiken
Ik heb ook wel vaak spelfouten, maar ik heb er gewoon nooit wat van gesnapt.. Voor de rest ben ik best wel slim hoor . Maar andere dingen dan een d of t op een verkeerde plek , is vaak omdat ik lui ben. Snel even typen en hups verzenden. Ga het niet nalezen ofzo..
Ik probeer altijd zonder typfouten te schrijven. Helaas sluipt er wel eens een foutje in. Waarschijnlijk omdat ik zo snel typ en dan te snel op enter druk. Het is in ieder geval niet mijn bedoeling! Maar kan me inderdaad ook wel eens storen aan spelfouten. Niet alleen hier, maar ook in folders, brieven etcetera.
De enige spelfouten waar je mij op kan betrappen, zijn de foutjes dat ik perongeluk een verkeerde toets in heb getoetst. Soms zie je idd dingen voorbij komen, dat je denkt "jeetje, dat zijn wel erg grove fouten", maarja, niet iedereen kan goed schrijven en ik kan me er niet aan ergeren ofzo. Ik lees er gewoon doorheen!
ach als we maar snappen wat er wordt bedoelt toch? nou ja, dat vind ik vaak wel het probleem, moet er vaak een paar keer overheen lezen voordat ik het snap. bijv. hoe licht jouw kindje overdag in bed?? dat moet tuurlijk "ligt" zijn, maar het staat zo raar.