Waarom wachten met allergenen tot 1 jaar?

Discussie in 'Voeding' gestart door Shakes, 23 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter van 10 maand heeft KMA. Op advies van de kinderarts vermijd ik tot haar eerste verjaardag allergenen als aardbeien, tomaat, ei, etc. Geen probleem overigens, voor mij hoeft ze niet meteen álles te proeven.

Maar wat ik me dan afvroeg: waarom precies moet je wachten tot een jaar? Is het omdat de darmpjes dan beter zo'n 'zware' voeding kunnen verteren? Omdat zaken waar ze op pakweg 10 maand op zouden reageren, op 12 maand opeens minder riskant zijn en ze dus spontaan uit zo'n eventuele allergie groeien tegen die tijd? Of is het omdat ze - moesten ze dan toch reageren op een specifieke voedingsstof - na een jaar al 'steviger' zijn en dus minder last hebben van bv diarree of uitslag of koorts of watdanook?

Weet iemand het antwoord? Niet dat het me veel uitmaakt, ik wacht gewoon af, maar ik zou wel graag weten wáárom ik nu net afwacht :D

2. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Volgens mij is dat doordat de meeste babies gemiddeld met een jaar over een voedselallergie heen zijn.

De mijne overigens niet. Zij was vlak voor haar tweede verjaardag er overheen.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een praktische uitleg

De pasgeboren baby heeft onrijpe darmen. In de darmen zitten als het ware gaten die nog moeten dichtgroeien. Door deze gaten kunnen stoffen in het lichaam terechtkomen. Sommige van deze stoffen zorgen voor de aanmaak van antistoffen (IgE) en er ontstaan cellen die gecodeerd zijn. Bij een volgend contact met dezelfde stof zullen de cellen de stof herkennen. Deze herkenning zorgt voor een directe aanmaak van antistoffen. Op deze aanmaak van antistoffen volgt een reactie van het lichaam. En dit geeft de klachten.

De eerste keer in het contact zal er dus geen of weinig reactie zijn. De allergische klachten bouw je op. Bij borstvoeding zijn de klachten vaak sluimerend aanwezig en worden de reacties en dus de klachten bij de baby in de loop van de maanden steeds erger. Binnen 4 tot 24 uur komen de allergenen (stoffen die een allergie veroorzaken) na inname door de moeder in de moedermelk terecht.

De baby wordt niet ziek van het stofje uit het desbetreffende voedingsmiddel, maar van de antistof. Het voedingsmiddel waar de baby op reageert heet een 'allergeen'. Als een moeder met een baby van twee weken opbelt met de vraag of het kind allergisch is, is dat dus moeilijk te zeggen. Bij bijvoorbeeld een grote melkinname van de moeder treden de klachten na enkele weken op en worden steeds erger.

Na zes maanden zijn de gaten in de darmen al een heel stuk kleiner en kunnen de stoffen er minder makkelijk doorheen. Na ongeveer negen maanden zijn de darmen 'rijp' oftewel volgroeid. Als voorbeeld: een baby met een koemelkallergie zal na zijn eerste verjaardag vaak geen allergie meer hebben, maar nog wel reageren op de melksuiker (lactose). Dit heet met de nieuwe terminologie een niet allergische voedselovergevoeligheid. De lactose heet nu de trigger in plaats van het allergeen.
    Bron: borstvoeding.com

Deel Deze Pagina