HELP!!! Mijn kind is nog niet zindelijk!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door PerfectLittleTwin, 23 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dit sowieso... ik herken mijn oudste, belonen werkte bij hem niet, stickers etc vond hij totaal niet boeiend. En het interesseertde hem ook totaal niet. Met natte broek rondlopen deed hem niks, ik vroeg “is het dan niet vervelend een natte broek?” “Het droogt vanzelf op” was zijn antwoord :confused: Wat wij hier hebben gedaan: luier uit en nooit meer aan. Wat anderen ook zeggen geen keuzes geven, cosequent zijn en volhouden.

tuc vindt dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dus met cadeautjes in het vooruitzicht kan hij het wel en blijft hij droog? Dan zou ik de knoop nu doorhakken; geen luiers meer, samen onderbroeken gaan uitkiezen, hem in het begin bij een ongelukje even helpen (zet bv een emmer klaar, help hem met uitkleden, natte boel in de emmer, help hem met zichzelf schoonmaken en met schone broek aandoen etc) maar na een paar keer het meer aan hem overlaten (dus niet als straf ofzo, maar als je broek vies is, dan moet je hem uit doen, in de emmer gooien, jezelf wassen en schone broek aan; grote jongens kunnen dat prima zelf). Na een tijdje is de lol er af; even naar de wc is veeeeel makkelijker dan natte kleren uittrekken etc etc.
    Ik zou ‘m ook naar de wc sturen, hier maakten we er dan een beetje een spelletje van. Dochter moest écht niet. ‘Laat maar horen dan of je écht niet moet! ... Oh ik hoor in de verte al iets! ... ‘ en dan begon ze lachend te plassen;’Ik moest toch wel!!’ ;) Misschien niet ieder uur, maar bv wel na wakker worden, voor het eten, voor je van huis vertrekt, voor het slapen gaan... dat soort momenten. En ik zou niet dwíngen, maar hem wel herinneren aan dat natte broeken niet fijn zijn en dat grote jongens op de wc plassen. Als hij op de wc heeft geplast, ook wel echt trots zijn en ‘m complimentjes geven!

PerfectLittleTwin vindt dit leuk.
  3. PerfectLittleTwin

PerfectLittleTwin Bekend lid

11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Dat trots zijn en complimentjes geven doe ik zeker. En nee met een cadeautje in vooruitzicht blijft hij ook niet droog! Maar ja sticker vel vol is cadeautje natuurlijk..

4. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Drie tips:

Doorzetten. Niet meer terug naar de luiers.

Belonen met iets dat hij graag wil en direct krijgt. Bij ons werkten dropjes heel goed. Die kreeg hij nooit dus die waren magisch.

Zelf laten verschonen als hij nat is.

Heel veel succes.

5. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Had hij met die kleine plaskaarten ook nog ongelukjes? Met andere woorden: kan hij het wel?
    Want je schrijft ook dat hij elk half uur nat is als je hem zonder luier laat lopen, als dat echt zo is dan wordt het wel lastig om hem zindelijk te krijgen nu. Ze moeten eigenlijk eerst naar minder, maar wel grotere plassen, anders blijf je bezig en is het voor het kind haast niet te doen.
    Je kan hem nog een onderbroekje aan doen met een luier eroverheen, dan voelt hij het wel maar heb je geen troep.
    Maar hier ook al verschillende pogingen gedaan maar niks werkte tot ze het zelf aangaf dat ze geen luier meer wilde. Ze was toen ruim 3, maar ik begrijp dat jij de tijdsdruk nu meer voelt dan ik destijds.

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.874
    5.158
    113
    Home
    Als je al 4 pogingen hebt gedaan met cadeaus en stickers zou ik stoppen dat werkt blijkbaar niet op de lange termijn bij hem

Gewoon hem onderbroekje laten uitzoeken zeggen dat hij bijna 4 is wat betekent een grote jongen en dat de luiers voor baby's zijn
    Met bijna 4 begrijpt ie dat prima

Misschien in het begin een paar ongelukjes gewoon schoonmaken en er weinig van zeggen die natte broeken vind ie op een gegeven moment zelf ook vervelend
    Gewoon doorzetten en niet weer een luier omdoen

7. PerfectLittleTwin

11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Ben alweer twee dagen bezig! Ik hoef maar te zeggen “kom we gaan plassen” heb ik hem gelijk boos en aan het huilen want hij wilt niet naar de wc.. misschien zet ik hem er te vaak op, maar dat is vooral om ongelukjes te voorkomen. Nu laat ik hem gewoon. Nat is nat... hij moet maar aangeven.

Vanaf 7 uur luier af, net ongelukje.. zelf onderbroekje uit laten trekken, op wc gezet.. en nieuw broekje aan laten trekken. En gezegd we gaan het opnieuw proberen!

Ben niet meer van plan luier om te doen overdag! Dus ben benieuwd

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Het klinkt wel heel erg bekend wat je schrijft. Mijn jongste zoontje is nu 4,5 maar hij heeft echt weinig talent en interesse voor zindelijkheid. Als we hem een kadootje beloven gaat het precies lang genoeg goed en daarna stort het weer in.
    Natte broeken boeien hem niet, hij ontkent ook gewoon dat hij een natte broek heeft, zodat hij gewoon door kan spelen.

Toch gaat het bij school redelijk goed. De juf stuurt hem op vaste tijden naar de wc en hij accepteert dit en gaat dan ook echt (als ik hem stuur gaat hij soms met het licht aan en kraantje aan staan flierefluiten op de wc). Als hij toch een ongelukje heeft kan hij helemaal zelf schone kleren uit zijn tas pakken en de vieze in een plastic zak doen.
    Wat ook belangrijk is, is wat vriendjes er van vinden. Mijn zoontje heeft een vriendinnetje en als die komt spelen gaat hij probleemloos en zonder strijd naar de wc.

We gaan met hele kleine muizestapjes vooruit.
    Wat bij ons niet hielp:
    -naar de wc dwingen,
    -belonen met kadootjes,
    -boos worden
    Wat wel hielp:
    -Op vakantie gaan: een rondreis met heel veel nieuwe interessante wc’s om te bekijken.
    -Regelmaat inbouwen: altijd voor school, voor eten etc naar de wc. Dan slijt het in en is er geen ruimte voor discussie.
    -de druk niet opvoeren; misschien is hij zindelijk voor hij naar school gaat en misschien niet, maar harder aan je kind trekken gaat daar zeker niet aan bij dragen.

9. PerfectLittleTwin

11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Ja alleen willen ze op school dat kinderen zindelijk komen, tenzij je kan “aantonen” dat het “medische” probleem is!

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    maar er is wel een verschil tussen hierendaar een natte broek, die het kind zelf kan verhelpen en de hele dag door alles laten lopen waar de juf met een dweil achteraan moet. Bij ons op school zijn er meerdere jongetjes die nog hulp nodig hebben met op tijd naar de wc gaan. Zelfs bij mijn oudste waren er afgelopen jaar in groep 4 nog kinderen die ongelukjes hadden zonder medische reden.

Ik zou de luier af doen, die gaat niet meer om alleen snachts. En op vaste momenten allebei je kinderen naar de wc/op het potje. Hier zaten ze ook vaak samen op wc en potje en dan hadden ze grote pret als ze allebei iets gedaan hadden.

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik had nooit meer een luier aan gedaan, muv de nacht. Medegedeeld dat hij nu een onderbroek draagt, ongelukjes zijn niet erg.
    Zelf onderbroekje uit laten doen etc.
    Precies dit.

12. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Een grote doos kopen met duplo of iets anders wat in totaal niet zoveel kost en dan elke keer 1 blokje geven :p , Maar een idee ik heb hier alleen dreumes.En wel volop met je andere zoon bezig blijven met belonen aandacht schenken aan het zindelijk worden misschien werkt dat aanstekelijk.

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou persoonlijk meer geduld hebben, elk kind wordt vanzelf zindelijk.

Maar wat me wel opvalt, 100 stickers?!? Zelfs ik zou gedemotiveerd zijn om iets te doen, waar ik klaarblijkelijk zelf geen haast bij heb, om pas een beloning te ontvangen na 100 keer. Dat is voor een volwassene al veel, laat staan een kind.

Ik zou je beloningsysteem sowieso drastisch naar beneden halen. Max 10 stickers. En dan evt bij 2 of 3 volle kaarten van 10 samen naar de intertoys ofzo.

En geduld.. het kom vanzelf.

14. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Omdraaien? Sticker voor een halve dag droog blijven i.p.v. een sticker voor op de wc plassen. Dat kan hij blijkbaar wel maar droog blijven is de uitdaging dus daarvoor belonen... En na na een x aantal dagen droog een klein kadootje?

Fuddey en PerfectLittleTwin vinden dit leuk.
  15. yoghurt

yoghurt Bekend lid

31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Als hij in zijn broek heeft geplast zelf zijn kleren uit laten doen, zelf in de wasmand laten doen, zelf het plasje op de grond op doen.
    Dan leert hij dat het vies is om in je broek te plassen.

Echt volhouden, volhouden....en zonder luier laten overdag..
    En om de zoveel tijd verplicht plassen of hij wil of niet ff proberen.

Succes, t komt goed

16. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    We hebben beide kinderen met een beloningssysteem binnen een week zindelijk gekregen toen ze net twee waren. We hebben van tevoren op de computer een beloning‘s schema gemaakt met allemaal rondjes waarin ze steeds een sticker mochteen plakken als wze geplast of gepoept hadden. Om de drie à vier stickers, een kleine beloning, we plakten een plaatje van bijvoorbeeld een doosje rozijntjes, een ijsje, of een cadeautje erin zodat het zichtbaar was wat ze kregen. En dan uiteindelijk na heel veel stickers een groter cadeau. Op dat moment waren ze dan helemaal zindelijk. Succes!

17. PerfectLittleTwin

11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Oké update...

Dag 1 zonder luier, drama hielt zn plas elke keer op.. en steeds in zn broek plassen. Op de wc wilde hij niet. Dus luier om..

Dag 2 zonder luier, meneer steeds huilen wanneer hij moest plassen op de wc. Dus hielt weer elke meer zn plas op wat weer resulteerde in elke meer natte kleren, en hem zelf uit laten trekken en nieuw onderbroekje laten aantrekken..

Dag 3 ik moet zeggen vandaag gaat het erg goed. Hij gaat op het ‘kleine’ potje. Vanmorgen ging het mis, en vanmiddag ook. Heeft ni iets van drie natte broekjes gehad en een vieze broek! Maar heeft nu ook drie keer uit zichzelf aangegeven te “moeten” plassen en plast dan ook! Dus sticker kiezen en 5 euro centje in zn spaarpotje! ;)

Morgen dag 4 en we gaan maar gewoon verder! Moeten het nu doorzetten!

Fietwordtmama vindt dit leuk.
  18. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier was mijn zoon ook pas zindelijk toen hij zeker wist dat hij het kon, dus pas met 3 jaar en 10 mnd.... Ik kneep hem ook even, maar hij wilde echt niet.
    Dus toen hij zei; ik wil geen luier mee om, moest hij wel op de wc (overigens was hij gelijk plas en poep zindelijk, ook dag en nacht)

19. PerfectLittleTwin

11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Vandaag is het dinsdag..

En hij is nu twee dagen volledig plas zindelijk!! Geen natte broeken!! YES!
    Geeft ZELF aan wanneer hij moet plassen en gaat dan ook!!! Zit trots!! Binnen 5 dagen.. kanjer!

joepy, Fietwordtmama, Fristi2012 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wat goed dat je hebt doorgezet! En gewoon al zelf aangeven, top hoor!

De jongste al eens op de pot gehad?

Deel Deze Pagina