Leuk, uitdagend speelgoed (4+)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door NiekeKris, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik ben met onze oudste een beetje aan het zoeken naar dingen die ze zelf kan doen en wat een beetje uitdagend is. Ze lijkt echt zo'n beetje in een 'tussenfase' te zitten. Alles wat leuk was, is dat niet meer, maar er is ook nog niet echt iets nieuws voor in de plaats gekomen, zeg maar. Ze tekent nu vooral veel, maar is daarin een beetje 'zoekende', ze wil meer dan ze kan (of dènkt te kunnen). Ze vindt (heel) veel leuk, maar samen met één van ons. En natuurlijk willen we tijd voor haar maken, maar dat kan niet altijd, ook omdat er nog een kleiner zusje is dat (zo nu en dan veel) aandacht opeist. En buitenspelen kan nu nog wel, maar nu het meer gaat regenen wordt dat ook wat lastiger (natuurlijk wel leuk om juist zo nu en dan eens in de regen spelen, maar hele dagen buiten wordt hem dan niet meer).

Waar spelen jullie kindjes van rond de 4,5 veel mee/wat doen ze veel? En dan liefst dingen die ze zelf kunnen doen. Want dingen als spelletjes spelen, boekjes lezen, schrijven, enz. vindt ze prachtig, maar daar heeft ze ons toch bij nodig.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja waar ze toen het meest mee speelde was eigenlijk playmobil.
    En ze begon ook heel erg de behoefte te krijgen om met andere kindjes te spelen.
    (En als die er niet waren... Dan dus met ons)

Maar wat betreft tekenen heb ik hier een heel leuk tekenboek liggen.
    bol.com | 1, 2, 3 Ik Teken!, G. de Rosamel | Boeken

Alles heel simpel uitgelegd en je krijgt er hartstikke leuke dingen van.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    #3 NiekeKris, 13 aug 2013
    Laatst bewerkt: 13 aug 2013
    Ja, andere kindjes doen het heel goed. Alleen is er hier in de directe omgeving maar een meisje van min of meer haar leeftijd en ik laat haar nog niet alleen buiten spelen, meisje en haar moeder spreken bovendien niet heel duidelijk Nederlands en J. hoort op het moment niet super goed, dus ook daarbij heeft ze mij dan (in eerste instantie) weer nodig...

Playmobil staat op het lijstje voor Sinterklaas en kerst. Ze heeft wel al wat (paar paardjes, prinsessen, elfjes, ark) en daar speelt ze leuk mee. Voor Sinterklaas heb ik de stoomboot klaar liggen en voor kerst krijgt ze het poppenhuis, verder nog even kijken.

Een dergelijk tekenboek heb ik wel eens gezien, misschien inderdaad eens uitproberen of ze dat wat vind. :) Bij veel boeken met opdrachten is het probleem dat ze nog niet kan lezen en ons dus steeds nodig heeft om voor te lezen wat ze moet doen (spreekt niet altijd voor zich), maar zo'n tekenboek moet ook zelf wel te volgen zijn. :) Brengt haar misschien ook op ideeën om zelf weer te tekenen, want dat vindt ze het leukst (en ze maakt ook echt mooie tekeningen :)).

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier staat wat betreft zelf spelen de tablet met stip op nr 1.. Dat kan ze echt heel lang volhouden en ze gebruikt het voor veel verschillende doeleinden. Spelletjes, filmpjes, maar ook leerzame dingen. Bv rekenen, lezen en vreemde talen.

Maar natuurlijk wil ik niet dat ze dat alleen maar doet.
    Ook hier is spelen met andere kindjes erg populair en ik hou niet zo van samen spelen. Iig geen rollenspel ofzo. In de vakantie heb ik een paar keer met vriendinnetjes van school afgesproken. Hier in de buurt heeft ze ook niet zoveel.

Wat ze verder leuk vindt, is make up, haren enz. Ik heb een make up pop (hoofd) gekocht en allemaal spulletjes om op te maken, haren te versieren, fohn. Vlechten probeert ze, maar lukt nog niet echt, meer draaien ;) En ik heb een setje water-afwasbare nagellak gekocht.
    My little pony's vindt ze ook leuk (sowieso paarden).

Veters strikken? Daar heb je van die speciale plankjes voor. Mijn dochter wilde dat perse leren.

Oja, mini loco, zo af en toe.
    Gezelschapsspelletjes, doen we vaak na het eten/voor het naar bed gaan nog even. Monopoly junior (feestspel), my first rummicub.

Rolschaatsen vindt ze geweldig, maar ze kan het nog niet zo goed.

Strijkkralen vindt ze ook af en toe nog leuk om te doen.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Mijn dochter is wat jonger, maar kan zichzelf bijvoorbeeld uren alleen vermaken met haar poppen; babyborn, barbie, make- up pop, etc. Wat ze nu nog samen doet, maar met 4,5 jaar denk ik wel alleen moet kunnen is met de Lego spelen, van Lego frends heb je veel verschillende dingen die bet uitdagend kunnen zijn (als ze dat leuk vind)

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Lego is altijd wel uitdagend en leuk. Verder is hier ook miniloco wel populair en playmobil. En idd de tablet en de wii :)

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    play-mais :) ! Leuk knutselen, maar iets minder zooi dan verven ;) en wel weer leuker dan 'gewoon' kleuren.

8. Deliana

Deliana Niet meer actief

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Bedankt voor jullie tips! :)

De tablet, laptop en Wii vindt ze leuk, dat kan ze inderdaad een hele tijd volhouden. Alleen heb ik zo iets van 'zolang ze er niet om vraagt, geef ik het zelf liever niet als suggestie'. :D :)

Vriendinnetjes van school heeft ze op het moment nog niet in de zin van dat ze daar ook buiten school mee speelt. Hopelijk is dat vanaf komend schooljaar inderdaad een goede optie! :)

Veters strikken zat ik laatst ook over te denken, alleen heeft ze geen veterschoenen, dus voor haar is er geen noodzaak om het te leren. Maar kan het wel eens proberen, misschien vindt ze het toch wel heel leuk. :)

Duplo vond ze altijd heel leuk (en soms nog steeds), maar Lego Friends lijkt ze tot nog toe minder te vinden... Komt misschien ook omdat we daar nog weinig van hebben, waardoor er veel minder mogelijkheden zijn.

Mini loco is hier iets wat ze sporadisch doet, echt in fases. Kan het wel weer eens uit de kast halen.

Strijkkralen vindt ze op de BSO super leuk, maar thuis wil ze er bijna niet meer mee spelen... Playmais hebben we ook eens gehad, denk dat ze er toen nog wat te klein voor wat. Toen vond ze het heel frustrerend dat ze niet kon maken wat ze wilde...maar misschien dat ze dat inmiddels wel kan. Kan het sowieso weer een keer proberen. :)

Tiptoi heb ik wel eens naar gekeken, maar ik vond het vrij prijzig... Net even een filmpje gekeken wat je er allemaal mee kunt en dat is wel leuk. :) Alleen vind ik 45 euro voor een starterset best een hoop geld en aanvullingen zijn ook niet super goedkoop. Dan vind ik bv. Lego Friends of Playmobil 'vriendelijker', dan kunnen mensen dan ook op een verjaardag aanvullingen geven ed. :)

Een beetje tutten is ook een goede. :)

Eigenlijk is afwisseling dus het idee. Misschien gaat het hier werken om de avond van te voren wat speelgoed klaar te leggen en dat dan af te wisselen. Dus bv. af en toe mini loco, af en toe Lego, af en toe Playmobil, enz. Eén keer in de week vindt ze de meeste dingen toch sowieso wel leuk, al is het soms maar kort. :) Ze zit nu bv. met de grote kralen van haar zusje te spelen en ze vermaakt zich uitstekend. :D

Andere tips zijn ook nog steeds welkom! :)

10. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    heb hier de tiptoi voor zijn verjaardag gegeven maar ligt alweer in de kast. vind het geen mega aanrader. wel leuk met verhalen en spelletjes maar mijn zoon heeft t geduld niet om te luisteren wat de muis in het boek gaat vertellen over de dieren enzo

verder idd playmobil en hier is het keukentje weer een hit sinds zn zusje dat nu ook leuk begint te vinden.

puzzels doen het hier t beste maar vaak wil hij idd ons erbij hebben (kan zoiezo slecht alleen spelen) maar als hij de puzzel eenmaal beetje kent dan pakt ie m ook zelf zonder te vragen of ik mee help

11. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter speelt het liefste buiten op straat. Ik heb tijdens de vakantie heel wat uren aan straat doorgebracht, omdat ze met de buurtkinderen rondjes door de straat wilde fietsen.

Verder zijn hier Barbies favoriet.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Net bij het Kruidvat bij de kortingskoopavond een doosje Playmais gekocht (met gele sticker, dus 50% :D). Dan kost het helemaal amper wat, kan ze het mooi weer een keer proberen. :)

13. suusje1982

suusje1982 Actief lid

7 aug 2013
    363
    0
    0
    Is ook zo wisselend en verschillend per kind en karakter.

Onze dochter speelt sowieso niet heel veel met speelgoed, ze is snel uitgekeken.

Hier is het vooral muziek maken, zingen, dansen, verkleden echt een artiest in de dop zeg maar :D Dat houdt ze heel lang vol en doet ze ook al heel lang.

Ook buiten spelen is dagelijkse kost.

Verder staan kleien, knutselen, puzzelen ook wel vaak op het programma.

Tv kijken en de tablet ook favoriet maar dat is natuurlijk ook beperkt omdat ik dat zelf niet altijd wil.

14. suusje1982

suusje1982 Actief lid

7 aug 2013
    363
    0
    0
    Heb ik laatst ook gekocht maar hier geen succes, we vonden het allebei vies en plakkerig spul hahaha.

15. Saskia78

Tip... Geen bakje water gebruiken maar gewoon een vochtige spons.
    Dan plakt niet het hele dinges.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier vorige keer inderdaad een vochtige spons gebruikt. :)

Dansen, zingen, toneelspelen, enz. is hier ook een groot succes. Maar wil ze liefst ook samen doen. ;)

17. Saskia78

En anders minimaal met publiek! :)

18. suusje1982

suusje1982 Actief lid

7 aug 2013
    363
    0
    0
    Ja de eerste keer was helemaal drama, en toen gedaan zoals het hoort. We zijn er achter dat we beide niet van plakkerige dingen houden :D Het plakt hoe dan ook, geen fijn klusje. Tenzij je kind van kliederen houdt haha.

Wat trouwens ook erg leuk is, dat is prikken. Kan je kopen bij de hema, kan je dingen uit prikken met een prikpen. Verder vindt ze hamertje-tik ook leuk daar kan ze ook wel even zoet mee zijn. En je hebt best nog wel leuke goedkope knutselspulletjes. Beeldjes ingieten en zelf verven, sieraden maken, minsteck, strijkkralen etc.

19. suusje1982

suusje1982 Actief lid

7 aug 2013
    363
    0
    0
    Bij walz kids hebben ze hele leuke dingen.

20. Saskia78

Hmm ministeck doet het Ier echt niet voor dochterlief.
    Terwijl e verder echt gek is op priegelen.
    Ook strijkkralen en beados vind ze super.
    En ministeck is echt niet priegeliger dan dat.

En prikken vind ze ook stom.
    Ze knipt liever.
    Om vervolgens hele rollen plakband te verbruiken om vanalles en nog wat weer aan elkaar te plakken.

Ter verduidelijking... Voor mij op tafel:
    1 rond vouwblaadje met daarop 3 repen gekleurd plakband plus een ingetapete proseccokurk die nie alleen is ingetapet maar ook aan het blaadje is getapet.

Voor mij!
    Dan heb ik iets om naar te kijken nu ze bij oma logeert :)

Deel Deze Pagina