Help! Mijn kindje gaat staan/lopen!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door rijo, 7 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Zomaar opeens deed ie het... Zichzelf optrekken tot staan :$ Op diezelfde dag heeft mijn zoontje ook ontdekt dat hij op handen en knietjes kan staan en dat hij kan zitten. Het zitten gebeurt sporadisch, want ja, staan is natuurlijk veel leuker! Heeft iemand nog tips hoe we hem hierbij kunnen ondersteunen of helpen? We doen zijn sokjes en broekje uit als hij op de grond gaat spelen. En de Arnikind zalf staat in de kast ;)

En kan iemand mij misschien vertellen of we nu voorzichtig mogen beginnen met fietsen? Hij gaat heel af en toe zitten, hij zit dan stevig en corrigeert zichzelf. Maar hij kan inmiddels al best een poosje staan (hij staat op de platte voet). 'Telt' dat ook? Mijn zoontje is 10 maanden.

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Spannend hè, dan zijn ze bijna geen baby meer!

Wij zijn wel begonnen met het meenemen op de fiets toen onze kinderen dit konden. In het begin korte stukjes en dan kijken hoe het gaat.

Onze jongste zoon is ook druk bezig met deze ontwikkeling, hij heeft gelukkig inmiddels ook onder de knie hoe hij weer moet gaan zitten als hij staat :D

Hij loopt binnenshuis op blote voeten, zodat hij grip heeft. Helaas gaat deze fase gepaard met valpartijen, maar dat hoort er bij. Even goed rondkijken in huis of er echt gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, meer kun je niet doen.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De richtlijn zegt dat je mag gaan fietsen als je kindje zelfstandig tot zit kan komen (dus het mag) en dan voor de duur dat je kindje kan blijven zitten.

Dat tweede is dus wat lastig, maar wie weet dat je hem kan uitdagen even te blijven zitten door samen te spelen. Dan kan je dat als indicatie gebruiken en steeds wat langer fietsen.

Enneh knappe vent hoor!

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wat goed zeg, leuk he wat ze allemaal leren nu, hier staat hij ook sinds een maandje. Zelf gaan zitten doet hij niet, maar dat vind hij ook niet interessant, hij speelt zittend op z'n knieën met zijn billen er tussen zeg maar :p
    Hier ben ik van de week voor het eerst met 'm gaan fietsen, hij staat en doet bijna de hele dag en zitten zie ik zo snel nog niet gebeuren, maar ik denk dat zijn spieren sterk genoeg zijn als hij ook rond de tafel en aan de bank kan lopen.

Maar een vraagje.... waarom doe je zijn broek uit als hij op de grond gaat spelen, die snap ik denk ik niet helemaal, hier echt nog nooit gedaan :)
    De eerste dagen/weken is hij hier wel regelmatig gevallen, maar inmiddels gaat het steeds beter. Hier af en toe wel wat geholpen, om bv. weer op z'n knietjes te komen na het staan enz. maar verder veel z'n gang laten gaan.
    Geniet ervan!

5. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Hier staat hij ook. Loopt ook langs de bank en tafel. Wij hebben wel al meegenomen op de fiets , korte stukjes

Ik probeer altijd bij hem in de buurt te blijven soms met lopen langs de bank of optrekken valt hij op zijn achterhoofd , zo zielig pff

Iemand anders dit probleem ook? Of moet ik me niet zo aanstellen :D

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Uhmm het went :D
    En bij de ene moeder iets sneller dan de ander (en dat is prima ;) ).

Je kan hem niet blijven beschermen. Probeer de gevaarlijke situaties uit de weg te gaan, zoals scherpe hoeken etc en verder zullen ze leren dat vallen pijn doet en het dus moet proberen dat te vermijden.

7. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Idd het went. Ik ben er na 3 maanden aan gewend hahaha

Fietsen durf ik nog niet, maar dat komt omdat mijn zoon nog geen 5 sec stil kan zitten... Kleine stuiterbal😂

8. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland

Gevaarlijke situaties zijn uitgesloten gelukkig maar soms valt hij echt hard op zijn achterhoofd op het laminaat.

Kan dus geen kwaad? :D

9. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland

Haha oké het went dus :D

Hier ook een stuiterballetje , maar das geen probleem gelukkig

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Een 'normale' val hoort er wel een beetje bij. Met normaal bedoel ik dus als ze staan of zitten en hun evenwicht verliezen. Of lopen en struikelen over een kiezeltje of eigen benen etc.
    Als ze loslopen vallen ze vaak ook om de haverklap.

Wij hadden vroeger plavuizen, daarbij is laminaat zachter. Als ze verschrikt kijken en weer verder gaan of direct hard gaan huilen is er meestal weinig aan de hand.

En je kan altijd onderstaande nagaan;
    - als uw kind zich duidelijk anders gedraagt sinds het ongeval (bijvoorbeeld opgewonden is, steeds dezelfde vragen stelt, of traag is met het beantwoorden van uw vragen)
    - als uw kind steeds overgeeft
    - als uw kind ernstige hoofdpijn heeft
    - als uw kind bewusteloos raakt of is geweest
    - als er een flinke wond, flinke zwelling of blauwe plek op het hoofd is
    - bij een flinke val (bijvoorbeeld als uw kind van meer dan 1 meter hoogte of van 5 traptreden direct met het hoofd op een harde ondergrond gevallen is)
    - als een hard/zwaar voorwerp met veel vaart op het hoofd klapt (bijvoorbeeld een scooter, boomtak, dakpan)

Dan kan je beter even contact opnemen met je ha.

Maar als hij staat, valt en heel hard krijst is mamma vaak genoeg.

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja hoor hier ook, maar ik moet zeggen hij wordt steeds stabieler en het wordt steeds minder. Sinds hij zichzelf goed kan laten zakken valt hij bijna niet meer. Waarschijnlijk straks met lopen weer. :p
    Maar ik blijf zeker niet de hele dag in z'n buurt, als hij valt en het doet 'm echt zeer dan troost ik 'm even en daarna gaan we gewoon weer verder.
    Vorige week viel hij een tand door z'n lip, dan ben ik die dag inderdaad ook wat meer in z'n buurt, was zo sneu, maar ook dat hoort erbij helaas... :(
    En hier ook op de fiets hoor met een stuiterbal, op de fiets kijkt hij z'n ogen uit en slaat hard op het stuur, zit eigenlijk keurig stil :p

12. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Die valpartijen, daar moet je helaas echt even doorheen.
    Mijn zoontje heeft sinds een week of 2 door hoe hij zich weer door z'n knieen moet laten zakken als hij wil gaan zitten. Sindsdien valt hij veel minder.

Gisteren nog wel: hij trok zich op aan het bed van z'n grote broer en hield zich vast aan een pyama die op bed lag. Tsja, die biedt niet veel houvast... Boem, daar lag hij.
    Even huilen, maar twee tellen later lachte hij gelukkig al weer.
    Wat een kusje en een knuffel van mama al niet kunnen doen ;)

Deel Deze Pagina