Help mijn kleuter is soms zó moeilijk....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Debor, 13 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debor

    Debor Lid

    4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Goedenavond , ik wil graag advies. Onze zoon ( 5 jaar) is de laatste tijd zoooo moeilijk , niet luisteren , alleen maar gillen als je wat vraagt , mij proberen te slaan , dingen maar me te gooien , vanavond wilde hij zelfs spugen naar me. Niet willen eten en absoluut gewoon niet luisteren. Als ik iets vraag , doet hij gewoon of hij me niet hoort... en da's dan express ,want hij hoort me wel.

    Bv vandaag , vanmorgen is hij naar de bso gegaan , daarna naar school , overblijven , school en de Bso. Ik ging hem halen , dan vliegt hij om mn nek , blij me te zien. Hele verhalen in de auto dat hij zo'n leuke dag heeft gehad en met wie hij allemaal gespeeld heeft. Thuis lekker wat gedronken samen en een filmpje op tv aangezet. Ik eten koken en mn man komt thuis. Dan gaan we aan tafel en begint het hele gedoe... begint er al mee dathij niwt aan tafwl wil komen , gillen en iewwww dat lust ik niet (niet eens geproefd en vorige week lustte hij het nog wel....) en dan gaat hij iedere keer van tafel en dan zeggen wij dat hij moet blijven zitten, hoop gedoe en gegil en gehuil en ellende... nu geeft hij vanavond zn vlees op en meer niet.
    We hebben al van alles geprobeerd.
    - negeren en zelf gewoon eten ,maar dan wordt het toch weer ruzie omdat hij niet wilt blijven zitten.
    -in de hoek zetten ,dan gaat hij heel hard huilen , roepen , gillen en gaat daarna een beetje eten, maar soms ook gewoon nog steeds niet .
    -ergens gelezen dat je er voor hem moet zijn ,laat maar boos zijn en alleen troosten . Nou dat werkt geloof ik ook niet . Loopt gewoon over ons heen dan.

    Ik vind dit zo lastig , soms hoor je wel eens , het is een fase ,maar is dat ook zo ? Herkennen jullie dit ? Soms word ik zo boos op hem en daar kan ik dan later weer zo'n spijt van hebben. Ik ben de ouder , hij de 5 jarige , maar hij haalt de laatste tijd echt het bloed onder mn nagels vandaan. Wij ( mijn man en ik)hebben hier samen ook geregeld woorden over. Ik zeg steeds dat het wel weer overgaat en dan hoppa , volgende dag wéér gedoe..tegenwoordig echt gewoon iedere avond. pfffff zo vermoeiend. Mn man wilt al naar consultatie bureau bellen ,maar ik ben dan bang dat hij gelijk een label krijgt , terwijl het volgens mij echt wel goedkomt. Alleen weten we echt even niet meer hoe we het moeten aanpakken...
    Misschien is hij moe , eind de dag , maar hoe kan ik deze cyclus toch verbreken...Ik heb sinds september nieuw werk en werk daardoor wel wat meer. Hij gaat gemiddeld 3 dagen in de week naar de bso , die is ook sinds september nieuw ,maar hij heeft het er zo naar zijn zin , heeft er ook altijd wel vriendjes uit de klas/school , wilt vaak geeneens mee als we hem komen ophalen . En dat is nu dus ook alweer anderhalve maand , hoelang kan ik het daarop gooien....
    Hij is altijd zo'n makkelijk , heerlijk kind geweest. En nu nog hoor , begrijp me niet verkeerd , het is meestal écht een heerlijk kind ,maar soms.... pffff
    Dus ik hoop dat jullie misschien weten wat ik het beste kan doen , wat nog te proberen en in ieder geval hopelijk herkennen jullie het en is het dus echt een fase en gaat dit weer over...
    Alvast bedankt voor jullie moeite...
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Poeh dat is wel een hele lange dag voor een 5 jarige hoor. Naar de voorschoolse opvang dan een hele dag school en dan ook nog na schoolse opvang. Wanneer dan de tv aan gaat wordt hij even verdoofd maar zo gauw die weer uit gaat dan komt alle drukte van de dag eruit als je het mij vraagt. Is het niet mogelijk om de voorschoolse opvang te gaan stoppen? Of dat één van jullie's Middags hem al eerder op haalt? En hoe laat zitten jullie aan tafel om te eten? Misschien is dat wat laat voor hem?
     
  3. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Zo'n dag is natuulijk ook gewoon lang, concentratie is dan gewoon op.
    Hier is het hetzelfde hoor ;)
    Vanmorgen bso geweest, overblijf en wel 15u naar huis.
    Maar dat sloopt hem al écht.
    Hij eet dan amper, gaat tig keer van tafel, speelt met poppetjes tijdens het eten en heeft totaal geen energie meer om te eten.
    Uiteindelijk heb ik hem zelfs een paar happen gevoerd omdat het gewoon niet meer lukte.

    Een dag school geeft gewoon veel prikkels.
    Dat moeten ze verwerken :)
     
    Julia1987 vindt dit leuk.
  4. Debor

    Debor Lid

    4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Hij gaat ook gelukkig niet iedere keer vóór en ná school. Er zijn ook dagen dat het alleen de naschoolse is en soms die zelfs maar tot 4 uur. Ik werk in de zorg , dus is wisselend en mijn man moet eigenlijk al half 7 weg , maar als ik ochtenddienst heb, mag hij later beginnen zodat hij onze zoon om 7 uur naar de voorschoolse opvang kan brengen. We eten om 6 uur en proberen hem zo tussen 7 uur en half 8 op bed te hebben.
     
  5. Debor

    Debor Lid

    4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
     
  6. Debor

    Debor Lid

    4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Ging net niet helemaal goed , geloof ik , vandaar nu 2x , sorry hiervoor..

    Ik snap ook wel dat het druk is en veel prikkels ,maar de laatste tijd wordt hij zo snel boos... om niks.. is dat dan alleen omdat hij moe is en veel prikkels heeft gehad ? Hij slaapt altijd wel zo , is iedere ochtend wel weer vroeg wakker ,maar dat heeft hij altijd al gehad.
    Ik probeer hem ook regelmatig nog even te geven , maar zelfs dat helpt soms niet. Het is zo lastig soms...
     
  7. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Toen ik je verhaal las dacht ik: waarschijnlijk vermoeidheid? En daarbij kunnen kleuters echt nog wel peuterpubertjes lijken. Hier spuugde/sloeg ze niet, maar ze kon wel snel huilen of niet willen eten.
    Misschien toch proberen om iets eerder te eten op de bso dagen, dus misschien een kliekje opwarmen ipv uitgebreid koken. Mijn kinderen zijn gezelliger als we om 5 uur eten dan wanneer we om 6 uur eten.
    Sterkte!
     
    Jo79 en Debor vinden dit leuk.
  8. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Ik denk dat die jongen helemaal kapot is. Als hij om 7uur al bij de voorschool is, en dan nog een hele dag veel prikkels en continu moeten luisteren naar juf. Ik denk dat ik dat zelf niet eens zou trekken, moet je nagaan voor een 5jarige.
     
    Dettol, Ysabella, Kolibrie en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.882
    113
    Vrouw
    Wat hierboven al gezegd is, ik denk echt dat hij helemaal versleten is na zo n dag! Misschien ook een idee om de tv niet aan te zetten en hem 'gewoon' te laten spelen? Hier wordt de oudste ook niet vrolijker van de iPad als ze helemaal versleten is, daarna vaak ook geen land mee te bezeilen.

    En toch proberen eerder in bed, vind 18.00 eten best laat. Honger en moe is ook geen goede combi.

    Sterkte, soms is het pittig!
     
    Debor vindt dit leuk.
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ik denk ook dat hij helemaal kapot is en zou ook eerder avondeten aanraden. Liefst dan inderdaad de tv gewoon uitlaten want vaak maakt dat het gevoel nog erger
    als je toch al vroeg uitje dienst bent dan zou 5 Uur of 5:30 eten wel haalbaar moeten zijn toch? Heb je alleen hem of heeft hij nog broertjes en zusjes? Misschien kun je hem vragen om je een beetje te helpen met koken? Dan kan hij misschien wat snijden van groenten en ondertussen zet je een bakje met wat rauwkost ernaast dan krijgt hij all wat vitamines binnen
     
  11. roever

    roever Niet meer actief

    Hier volledig thuis voor de kids nu ze jong zijn..
    En ook ik merk dat ze na alléén school 8.30-14.00 al kats verrot zijn. (Is 4 jaar)
    Doen hier voorlopig ook absoluut niet aan speeldates.. (scheelt dat er nog 2 jongere rondlopen)

    Persoonlijk denk ik dat elk kind gewoon tot een jaar of 6/7/8? Gewoon volledig thuis zou kunnen zijn om aan alles te wennen.
    Alle druktes/verplichtingen etc.

    mis eigenlijk helemaal niet je antwoord, en bedoel dit ook noet verwijtend, geld is ook gewoon nodig af en toe.

    maar ik denk dat de meeste ouders hun kinderen veeel te veel overschatten...
    Of dat ze hun eigen leven voorop stellen.
     
    Dettol vindt dit leuk.
  12. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    zo heerlijk dat dikgedrukte en dan eindigen met een knots van een verwijt... :thumup:

    @ts ik zou kijken of je de routine iets kunt veranderen. Weet hij bv. hoe laat jullie gaan eten of roep je hem en moet hij dan stel op sprong eten? Je zou bv timer kunnen zetten voor het filmpje. Dan als de timer gaat vragen of hij helpt met tafeldekken, vinden ze hier helemaal geweldig, en dat hij weet dat het daarna etenstijd is. Of wellicht dat hij inspraak krijgt in het eten. Kan ook helpen. Niet dat hij bepaalt en het iedere dag patat is maar dat hij bv. tussen twee gerechten mag kiezen.
     
    Ysabella, spruitje80, Dubbelgeluk en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. roever

    roever Niet meer actief

    die laatste sloeg niet perse op topic opener!
    En anders excuus als het zo gelezen word, dat was niet mijn bedoeling...

    ik bedoel alleen te zeggen...
    dat door alle drukte van ouders de kinderen t er maar mee moeten doen, en ze eigenlijk veel meer toe zijn aan rust/stabiliteit denk ik.. en dan vooral de eerste jaren.
    Naarmate ze ouder worden kunnen ze al veel beter hun eigen grenzen aangeven en er mee handlen... zonder bijv alles kort en klein te slaan.ik benoemde al, dat hier momenteel ook een kleuter rondloop met super kort lontje, en nog niets eens andere activiteiten naast school doet/moet.

    nogmaals, was niet naar topic starter toe
     
    Dettol vindt dit leuk.
  14. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Mijn peuter heeft hetzelfde, maar dan met lange KDV dagen. Ik denk dat ze inderdaad gebaat is met kortere dagen en eerder eten, maar dat is helaas niet haalbaar. Dus hier is de oplossing heel duidelijk zijn, we hebben 3 regels opgesteld voor het eten, herhalen die ook voor het eten, dan weet ze waar ze aan toe is, daarmee gaat het wel weer redelijk.
     
    Debor vindt dit leuk.
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Hier probeer ik eigenlijk haar eten al klaar te hebben staan zodra ze de deur binnenkomt uit de kdv. (worst case scenario: paar gekookte aardappels van de dag ervoor, doperwten en stukkie vlees)

    Dan zit ze voor de reguliere maaltijd erbij ook met een bord maar is de druk erop wat minder. Eet soms nog volop mee, soms dan al echt te afgegaard.

    Dat is echt binnenkomen en direct door aan tafel en DAARNA pas drinken.

    Nu in coronatijd ben ik thuis dus eten staat al klaar en dat scheelt een berg gedoe. Als roept ze hier nu ook "bleeeeeegh" maar ze MOET alles 1 hap hebben gegeten. (de rest qua vezels en vitamine los ik overdag al op met een fruit/groente yoghurtsmoothie of milkshake zoals zij het noemt)
     
    Debor vindt dit leuk.
  16. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Heftig voor jullie!

    Heb je al eens naar voorspelbaarheid gekeken? Maakt dat nog uit?

    Bijv als je om 18u aan tafel gaat dan 2x aankondigen hoe laat er gegeten wordt en dat het bijna tijd is etc. En dan ook afspreken dat je tot 18.15(???) Blijft zitten bijv.

    Wij hebben de regel 5 jaar is 5 hapjes proberen. Als je dat rauw op zn dak laat vallen tijdens iets nieuws proeven werkt het niet, maar vantevoren gaat hier wel goed..

    Daarnaast merken wij "erger" gedrag als hij te moe is. Dus hoe beter de slaap en hoe meer rust hoe beter het gaat.

    Hoe zou jij het vinden als je lekker aan het hobbyen bent en opeens staat iemand naast je die eist dat je DIRECT iets stoms moet gaan doen.

    Misschien ben je al bezig met voorspelbaarheid en is dit een open deur maar liever een open deur teveel dan een te weinig
     
    Ysabella, Vero0504 en Debor vinden dit leuk.
  17. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.440
    1.611
    113
    Onze jongste dochter heeft hetzelfde. Zij is inmiddels 8 jaar en gaat al 4 jaar naar school. Maar op de dagen dat ze ook naar de bso gaat, komt ze nog steeds overprikkeld thuis. We hebben geleerd haar op zo'n moment even te laten. Inmiddels gaat het wel wat beter, en lukt het haar meestal wel om aan tafel te komen eten. Maar ze heeft ook heel vaak alleen op de bank gegeten. Lekker in haar eigen coconnetje. En niks moeten (wat de hele dag op school/bso wel zo is). Na een uurtje/anderhalf uur gaat het dan wel weer. Op de dagen dat we haar op tijd kunnen halen van de bso, gaat het ook beter. Ze heeft het ook prima naar haar zin op de bso.

    Ik zie veel herkenning in je verhaal. Wij en onze dochter hebben er echt moeten leren omgaan met haar buien. Waar het vandaan komt, waarom ze er dan zo in blijft hangen. Ik kan er meestal ook beter mee omgaan dan mijn man, maar ook hij heeft er inmiddels beter zijn weg in gevonden.
    Nog één tip.. Pick your battles. Is het echt zo belangrijk dat hij na een drukke dag aan tafel eet. Want dat is voor niemand gezellig..
     
    Vero0504 en Debor vinden dit leuk.
  18. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Geld is bij ons niet af en toe nodig... dus vindt het gewoon weer eens een rotopmerking en een steek onder water..

    Ontopic: Denk echt vermoeidheid, mijn zoontje had met die leeftijd ook wel eens zulke dagen ( bso,school,overblijven,school en weer bso) maar die was gewoon een beetje moe en gauw huilerig.
    Maar altijd wel blij dat hij naar de bso mocht.
    Hier hielp het wel om lekker rustig even op de bank met een dekentje tv te kijken.
     
    Kolibrie, februari2012 en Debor vinden dit leuk.
  19. Debor

    Debor Lid

    4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties en adviezen. Ik kan idd niet stoppen met werken en ga hem uiteraard altijd zo snel mogelijk van de bso halen . Ik ben wel blij dat het herkenvaar is , soms weet je het echt even niet meer ,he. We gaan sowieso proberen om hem eerder te laten eten , vooral op zulke lange dagen. Normaal wachten we dan op papa , maar dan eet papa die dagen later. En misschien daardoor ook wat eerder slapen. Wat hij trouwens gelukkig wel heel goed doet ,hoor. Maar misschien dat dat half uurtje nét het verschil maakt idd. En idd pick the battles... dat ga ik ook zéker proberen ! Dus nogmaals bedankt voor de adviezen!
     
    Beertje8 en Beukenhaag vinden dit leuk.
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Hier kan t met een kwartiertje al compleet omslaan. Dochter tekent heel erg rond dr ogen, ik kijk niet naar de klok maar naar haar ogen. En is ze echt TE moe, dan lekker boterham op de bank en tv kijken (anders gaat die boterham er nog niet in en hebben we in de nacht "mama ik heb hoooonger")

    Wij plannen alles in logische volgordes, klinkt heel ingewikkeld maar is t niet. Als ze net wakker is hoef ik niet met een boterham te komen, die moet echt ff opstarten, drinken en daarna eet ze pas. Duurt meestal half uurtje.

    Daarvoor kan je 100x roepen "eet je boterham" maar dat is compleet zinloos en wordt er niet gezelliger op en uiteindelijk wordt zij nijdig en kan je eten helemaal vergeten.

    Gaandeweg merk je wat voor tijden daar aan gehangen kunnen worden en stuur je dat zachtjes bij totdat je een goed werkend patroon hebt en redelijke tijdsinschatting, dan kan je met tijdsplanning werken.

    Voor de dagindeling heb ik een zelf gebouwd pictobord (whiteboard en een stift met vaste iconen die ze inmiddels kent). Ene periode heeft ze daar meer nood aan, dan de andere. De invulling er achter is soms variabel (spelen) anderen niet (eten/slapen). Afwijkende afspraken herinner ik een week van tevoren, 2 dagen ervoor, avond ervoor en die ochtend. Reguliere dingen avond ervoor, ochtend zelf en met vooraankondiging van half uur. En tussendoor gooi ik nog de spontane (en maakt het niet uit wanneer we daadwerkelijk de deur uit gaan of dat we uberhaupt gaan) maar dat is meer omdat niet alles planbaar gaat zijn en ze daarmee om moet kunnen blijven gaan. Werkt bij ons erg goed.

    Beetje mix van montessori/handsvaten van asperger en daaruit de blokjes gepakt die voor haar handig zijn.

    Aan tafel eten is hier nog geen verplichting, wij eten ook meestal op de bank. Zelden aan tafel, maar ze behoord wel alles geproeft te hebben en de tijd die ze aan tafel moet zitten gaat langzaam opbouwen. Daarnaast moet ze vragen of ze van tafel mag en wachten op antwoord en soms ook nee accepteren, niet zelf zomaar van tafel gaan. Niet omdat ze dat niet zou mogen maar omdat we nu met fatsoensnormen de basis gaan leggen (wel op haar niveau hoor!)

    We zijn ook niet heel streng qua tijdsduur nu nog bijv., doen gewoon kleine stapjes. Soms is t 10 minuten, soms 3 afhankelijk wat voor bui ze heeft, dat is voor ons t richtpunt nu, niet de klok.
     
    Debor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina