Academische/universitaire ziekenhuizen in het buitenland...

Discussie in 'De lounge' gestart door Jufffie, 10 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Ik zoek academische/universitaire ziekenhuizen in het buitenland, voornamelijk Belgie en Duitsland.

Het gaat om afdeling neonatologie (NIUC) en ik wil graag weten met hoeveel weken zij de prematuren helpen!

Nederland is het enige land dat met 26 weken ingrijpt en 25 weken is een grijs gebied! 24 weken heeft géén kans. Terwijl de buurlanden al eind week 23 ingrijpen!
    Hetzelfde geldt ook met weeenremmers!

PS Moderators, laat dit ff hier staan AUB!

2. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    meis misschien een tip om eens bij jette op de internetpagina te kijken.
    Die liggen heel erg voor met zo'n dingen.

3. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Heb je site voor mij?

4. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

5. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    gewoon via google zoeken uz jette

6. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Weet dat Leuven heel goed is. Waarom wil je dit weten als ik vragen mag? Ik moet je (uit ervaring) vertellen dat de grens van 25 weken daar niet voor niks ligt.... 24 of zelfs 23 weken is zoooooo vroeg.... Succes.

7. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

In Gent helpen ze je vanaf 23 weken àls er een redelijke kans is dat je kindje het zou kunnen overleven. (bv. geen ernstig hersenletsel bekend,...)

Leuven:
    Tegenwoordig worden premature baby's na amper vijf maanden zwangerschap in leven gehouden, maar hoe ver kan men daarin gaan? Benaderen we niet de grens van levensvatbaarheid?
    DEVLIEGER: Naarmate we de ondersteunende en verzorgende therapieën en technieken beter onder de knie kregen, ging de leeftijdsgrens voor levensvatbaarheid steeds verder naar beneden. Voor een prematuurtje van 26 weken of ouder zullen we vandaag alles in het werk stellen om hem erdoorheen te slepen. Wordt een baby geboren vóór 24 weken zwangerschap, dan weten we dat de overlevingskansen of de kansen op een kwaliteitsvol leven minimaal zijn en starten we in Leuven niet met intensieve zorg. Tenzij zo'n kind uitzonderlijk vitaal is, zullen we er enkel voor zorgen dat het geen pijn lijdt. Tussen 24 en 26 weken bevindt zich een grijze zone. We bekijken de vitaliteit van de premature baby, overleggen voortdurend met de ouders, en wegen onze beslissing nauwkeurig af. We willen geen strikte grenzen trekken, omdat de verschillen zo groot zijn. We voeren een ad-hocbeleid, waarbij we ook rekening houden met de toestand van de moeder en het standpunt van de ouders. En als ouders na goed geïnformeerd te zijn over de risico's er toch op aandringen om het kind in leven te houden, gaan we hoe dan ook over op intensieve zorg.

Dit artikel gaat ook over het ingrijpen bij extreme vroeggeboorte:
    http://www.vvoc.be/doc/Broos%20aan%20de%20start.pdf

Ik denk dat er vaak geen strikte grens is rond de termijn die jij noemt, er wordt dan individueel bekeken hoeveel overlevingskans het kindje heeft...
    Natuurlijk is er altijd een erg groot risico op ernstig hersenletsel bij deze kindjes...

Mag ik vragen waarom je er zo op gericht bent? Heb je reeds een kindje dat extreem prematuur geboren is?

Lieve groetjes!

8. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
  9. randi

randi Niet meer actief

het uz in leuven staat bekend om een zeer goede prematurenafdeling maar toch is het ook daar vanaf 25 weken hoor omdat de risico's op zeer zware handicapts bij een kindje bij - 25 weken gewoon héél hoog is en de overlevingskansen héél klein

10. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Volgens mij wil ze het weten omdat haar eerste kindje te vroeg geboren is, en de baby die nu in haar buik zit waarschijnlijk ook te vroeg geboren zal worden.

11. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Met mijn vorige zwnagerschap ha dik weeen met 25 weken en uiteindelijk bevallen met 26 weken.

Dit keer denken ze dat het rond die tijd ook komt en mss iets eerder!

12. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik heb geen idee of dit een academisch of universitair ziekenhuis is, maar het ziekenhuis van Rocourt staat gekend voor zijn uitstekende prematuren zorg! Ligt tussen Tongeren en Luik, wel Franstalig.

13. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

14. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ben je dan van plan om tegen die tijd gewoon naar het buitenland te gaan? Tenminste als je zelf vlakbij een universitair ziekenhuis in NL woont lijkt het me nogal vreemd om uit te wijken.

Hier in de omgeving gaan alle kids die veel te vroeg geboren zijn naar Gent gewoon omdat dat dichtsbijzijnde is, eerste UZ ziekenhuis in NL zou Rotterdam zijn. In Gent grijpen ze in vanaf 23wk (is natuurlijk altijd de vraag hoe oke dat is voor een kind maar dat is een andere discussie)

Deel Deze Pagina