Op welke manier heb je er over gepraat? Als "Ik vind dat je niet zo veel geld moet uitgeven" of "Ik graag hebben dat we eens overleggen en afspraken maken over hoeveel geld je uitgeeft aan je hobby." Op de eerste manier snap ik zijn reactie. Op de 2de manier niet. Ik denk dat jullie beiden moeten leren om echt te praten. Niet vanuit wat jij een probleem vind, maar vanuit het zoeken naar iets waar jullie alletwee kunnen mee leven. Praten is niet alleen zeggen wat jij vindt/wilt, want dan zegt de andere dat hij iets anders vindt/wil en dan ben je uitgepraat. Praten is vertrekken vanuit een gevoel en een open houding om een oplossing te vinden. Veel succes
Goeie conclusie. Maar heftig ook... Als ik dit lees, denk ik: volgens mij hebben jullie écht wat werk te verzetten in jullie relatie. Jij zegt moeilijk grenzen aan te kunnen geven en dat het je opbreekt geen tijd voor jezelf te hebben. Dat lijkt me nogal fundamenteel. En zoals ik het nu lees, is daar dus niet eens een gesprek over mogelijk. Ook nogal fundamenteel. Natuurlijk heeft hij ook zijn kant van het verhaal, zijn behoefte aan zijn eigen hobby's en de reden waarom hij zich niet houdt aan afspraken met jou. Maar goed, zolang jullie niet tot een gesprek komen, worden die dingen ook niet duidelijk. Niet écht. Zou je kunnen proberen een gesprek aan te gaan over de dingen die jij hierboven beschrijft, jouw gevoel? Zonder dat het over zijn hobby's gaat, want dan schiet hij onmiddellijk in de verdediging. En inderdaad, weersta de verleiding van kinderachtige 'payback-acties', die maken zijn verzet waarschijnlijk alleen nog maar sterker. Succes!
Het is uitgepraat hoor. Bedankt voor de tips. Zal vanmiddag even een uitgebreidere reactie geven, moet nu naar school voor de kinderen.
Haha, dat snap ik. Ik kan het alleen niet zeggen omdat ik dan wel erg herkenbaar ben. Er zijn maar een paar mensen in Nederland die dit doen. We hebben het gelukkig uit kunnen praten. Hij gaf aan dat hij dit doet omdat hij heel hard werkt en graag een pleziertje wil. Dat hij er veel plezier uit haalt merk ik ook. Alleen al zijn vrije tijd (Behalve zondag) gaat er in zitten en daarmee is mijn vrije tijd ook weg omdat ik in die tijd voor de kinderen zorg. We hebben nu afgesproken dat hij 's avonds thuis blijf zodat ik wat makkelijker weg kan. (Hij bood dit zelf aan. Deed dat al eerder maar dan ging ik niet en dan nam hij die tijd dus weer) voor mij: ik moet meer voor mezelf kiezen en dan ook wel iets voor mezelf doen of kopen.
Fijn dat het uitgepraat is! Soms moet iets ook even botsen voor je door hebt waar nu precies de schoen wringt. In dit geval het feit dat jij blijkbaar niet genoeg tijd neemt voor jezelf, waardoor hij die tijd 'opneemt' terwijl hij blijkbaar het prima vindt om te zorgen dat jij het lekker zelf kunt gebruiken
Hebben jullie nu ook afspraken gemaakt over de uitgaven? Want het is leuk dat jij nu "jouw tijd" ook echt krijgt, maar wat je volgens mij ook behoorlijk dwars zat is dat hij zoveel van jullie gezamenlijke geld uitgeeft aan zijn hobby. Ik denk niet dat minder tijd voor de hobby ook direct gelijk staat aan minder geld eraan uitgeven.
Nee, daar hebben we het nog niet echt over gehad. Hij gaf wel aan dat dit nu het laatste was wat hij voorlopig nodig heeft behalve dan nog wat software maar dat is niet zo duur. Hij gaf zelf ook al aan dat dit wel erg veel geld was en dat we dit niet iedere maand kunnen doen. Ik wil ook niet met het vingertje wijzen dus heb het zo gelaten, al moet ik wel zeggen dat ik flink mijn tanden op elkaar moest houden. Wilde niet steeds weer op dat punt van wanneer heb je iets 'nodig' belanden, gisteren kwamen we namelijk steeds niet verder dan dat.