Help! Mijn orchideeën gaan steeds dood...

Discussie in 'De lounge' gestart door Jiska, 16 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als je bladeren geel worden geef je ze waarschijnlijk teveel water, zo heb ik er ook al een paar dood laten gaan haha

Heb ze nu weer.. En soms denk ik shit! e moeten water haha ik vergeet dat nl altijd en nu doen ze t wel goed:D

Bij mij zitten ze in een pot waar ze niet uit kunnen dus kan ze niet in se goosteen zetten geef ze denk k eens in de 2 weken water ongeveer

2. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Idd. zoals gezegd 'verwaarlozen'. Hier krijgen ze 1x/3weken een klein beetje water! (In de zomer wat vaker natuurlijk).
    Ik heb er een stuk of 20, bij sommige zitten er meer dan 40 bloemen aan! Ik heb er zelfs eentje die al 7 jaar bloeit! (natuurlijk niet al die tijd dezelfde tak, maar als de ene tak uitgebloeid is, is de volgende alweer in aantocht:)).
    Ideaal voor mij, want ik ben nogal slordig met watergeven en verzorgen:cool:

3. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Meiden,

Heel erg bedankt voor de vele reacties! Ik ben in één keer heel veel wijzer geworden ;).

Ik denk inderdaad dat ik ze teveel water heb gegeven heb... Wilde te graag dat ze het deze keer langer vol hielden en ben té zorgzaam geweest, denk ik :).

Ik zie nog een laagje water in de lange glazen vaas staan waar ze in staan dus dat ga ik er nog even snel uitgooien. Dan voorlopig maar even geen water geven en hopen dat die ene het overleeft...

Die 2 ijsklontjes vind ik een hele handige tip! Alleen is dat wel weer een beetje in tegenstelling met het lauwe water waar ze ook één keer per week in ondergedompeld kunnen worden... :(

Ze staan hier trouwens in de vensterbank en en krijgen wat zon. Tochten doet het hier eigenlijk nagenoeg niet.

Ik ga jullie tips eens toepassen en ik post na een paar weken hier óf ze nog leven en ik een record heb behaald met het in leven houden van orchideeën :D.

4. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Van een dochter met dorre gele duimen van een moeder met 2 groene duimen die na laatste telling een stuk of 40 orchideën heeft die ze elk jaar weer in bloei heeft staan kan ik jullie vertellen dat mijn moeder haar orchideën elke maandag een voetenbadje geeft. Ze daarna uit laat lekken en ze daarna in de vensterbank gaan.
    Als ze uitgebloeid zijn moet je even wachten tot het steeltje van de bloem verdroogd/geel is en die afknippen en dan kan je ze weer gewoon verder behandelen als je voorheen deed.
    Sommigen kunnen er baat bij hebben dat ze donker en of koud weg gezet worden in de winter maar anderen bloeien JUIST in onze winter.
    Mijn moeder verpot ze ook elke zoveel tijd. Maar dan in speciale orchideeën grond die zij dan ook telkens bij een kweker haalt (nouja zij...ze draagd mij op het te halen als ik naar haar kom aangezien ik er toch "langs" kom :p)
    Mijn orchidee doet het ook nog steeds. 3 jaar geleden gekregen op moederdag van mn oudste. En afgelopen jaar voor het eerst weer 4 maanden in bloei gestaan :)
    Weet nog hoe moeilijk mn moeder keek toen ze zag dat ik er een had want ik ben een kei in planten doden...of iig op het randje brengen en daar houden (ze had er ook een voor me maar die heeft ze me nog steeds niet gegeven!) Opzich ook wel best een kunst :p:)
    Maar mn andere planten houden mijn "zorg" ook vol dus dan zou ik JUIST beter orchideeën kunnen gaan houden lijkt me!
    Cactussen houden het ook wel uit bij me. En drakenboompjes en ficussen... ZELFS dit keer een varen levend gehouden voor langer als 2 maanden (jaja makkelijke planten die varens...nou het is me mn hele leven nog niet gelukt die krengen in leven te houden en ik vind ze nou juist zo mooi!) *trots*

5. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ik lees dat je ze inderdaad al in een glazen pot hebt staan, dat is goed, want de wortels hebben licht nodig.
    1x in de week onderdompelen in water, als je heel hard kraanwater hebt, gebruik dan regenwater. Laat de plant goed uitlekken voordat hij weer in de glazen pot gaat, de wortels mogen niet in het water blijven staan, want dan gaan ze rotten.
    Inderdaad zoals hierboven beschreven de steel afknippen als de bloemen allemaal zijn afgevallen, op ong 20cm hoogte.
    Er staat ook heel veel info over de verzorging van orchideen op internet.

6. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    nou zelfs vetplanten redden het bij mij niet..maar heb 10 orchideen staan onderhand waarvan er sommigen al een hele tijd...en 1 is misschien al 5 jaar oud???
    die staat graag voor het koude raam die ook nog eens op een kiertje staat..dus je zou denken dat hij hardstikke dood zou gaan maar nee...boven in de kou gaan ze bij mi jecht bloeien. zodra de knop er in zit gaan ze naar beneden en degenen die beneden uitgebloeit zijn gaan inruil daarvoor weer naar boven en zo wissel ik het af....je mag ze ook niet teveel verplaatsen, kunnen ze ook zo slecht tegen! ik geef ze 1 keer in de week ruim een borrelglaasje...ik doe ze niet in een vaste pot want anders verzuipen ze ben ik bang...

7. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    let er ook op als je ze koopt dat het buiten niet te koud is,vaak staan ze in de winkel lekker warm,ga je naar buiten(ondanks het plastic eromheen)in de kou en dan weer naar binnen daar kunnen ze heel erg slecht tegen.Verder idd oppassen niet teveel water geven.vaak kun je ook aan het houtschors zien of ze nog genoeg water hebben dan is de schors donker bruin.Las hij weer wat droger word word het schors ook wat lichter.
    Succes ermee!

8. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Een varen mag je niet verplaatsen (dus ook niet draaien oid), vaste plek met voldoende licht maar geen direct zonlicht, elke week wat water, niet teveel zodat het in de pot blijft staan (bij voorkeur plaatsen op een schotel) en niet in het hart van de plant gieten, tocht vermijden.

9. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Dat van de kou is niet alleen voor orchideeën en geld zelfs voor snijbloemen ;)

@Booey, Weet het allemaal van de varen (je moest eens weten wat voor preken ik altijd van mn moeder krijg) maar het is gewoon niet weg gelegd voor mij ben ik bang.
    Ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Al 20 jaar niet :)

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    mijn orchideen leven ook nooit lang hoor..
    zitten elke keer witte dingen in ? soort pluisjes/schimmel.. echt vies, dan gooi ik ze maar weer weg haha
    iemand idee wat het is? heb het al bij verschillende gehad :(

11. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    hahaha! Nepperts kopen!

12. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als die van ons niks meer doen, brengen we ze naar mijn schoonmoeder, die lapt ze weer op en als ze weer in knop staan nemen we ze weer mee:D

13. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Staan ze in de zon? Want dan kunnen de knopjes ook geel worden.

14. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Hier gaan ze ook altijd dood. Toch weer nieuwe gekocht. Sta nu zelfs het kraanwater te koken voor ze dat de hardheid er vanaf gaat. Krijgen 1 keer in de 2 weken een badje en af en toe wat ochideeen voedsel. Ben benieuwd of ze nu wel in leven blijven :cool: Bij mijn moeder staan ze er altijd zo mooi bij en die zijn ook al een aantal jaar oud.

15. Skye

Skye Niet meer actief

Ik heb er 1 staan en die staat er volgende maand alweer 3 jaar!! En er zitten nu weer nieuwe knoppen in! Ik durf hem ook niet te verplaatsen, ben bang dat ie dan gelijk dood gaat!

16. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Een vriendin van ons is al jaren bloemiste, maar zij zegt dat ze in sommige huizen het gewoon niet willen doen. Of dat ze op een verkeerde plek staan, te veel licht, te weinig licht, te warm, te koud, te vochtig, te droog, te tochtig, ga zo maar door.. ;)
    Ik deed alles goed qua verzorging en toch gingen ze dood, maakt niet uit waar ik ze in huis neerzet, gek word ik ervan.

Ze heeft weleens gehad dat 2 orchideeën een meter van elkaar afstonden, de 1 deed het super, de ander ging dood (had net wat meer schaduw). Rare dingen.

17. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Hahahahaha, fantastisch, dat is nog eens handig. :D

Deel Deze Pagina