Op het moment krijgen wij nog best veel `kraam´bezoek. En 9 van de 10 keer neemt het bezoek ook een cadeautje voor onze peuter mee. Ook krijgt hij van de opa´s en oma´s wanneer hij mee gaat naar de winkel eigenlijk altijd (lees: letterlijk altijd) een kleinigheidje. Wat varieert van danoontjes tot auto'tjes. Ik vind dit natuurlijk super lief, wille het niet dat hij nu dus stront verwend is en gewoon niet meer weet dat een cadeautje speciaal is. Boodschappen doen is op het moment een ramp, omdat hij gewend is dat hij wat krijgt. Krijgt hij het niet, dan gaat hij op de grond liggen of begint hij hard te huilen. Ik vertel hem dan wel dat hij niet altijd wat krijgt, maar hij lijkt dit niet goed te snappen. Ik probeer het gedrag dan ook zoveel mogelijk te negeren, maar dat is soms best lastig... Bij ons krijgt hij als hij dat gedrag vertoont al helemaal niets meer. De opa's en oma's lijken het niet te begrijpen, want ze zijn er toch voor om te verwennen zeggen ze dan. Cadeautjes van bezoek kan ik ook niet tegenhouden. Het enige wat ik kan is het 's avonds opruimen/weg leggen, zodat hij er op een ander moment pas mee kan spelen. Maar hier trapt hij vaak ook niet meer in, omdat hij gewoon onthoudt dat hij een nieuw speeltje heeft gekregen. Cadeautjes moeten speciaal zijn en geen gewoonte! Zo vind ik het niet leuk meer..... Ik wil het binnen de perken houden, maar m'n omgeving werkt niet mee.... Help! Wie herkend dit?
Ik herken dit wel een beetje. Mijn schoonvader neemt onze zoon regelmatig mee naar de winkel en als mijn zoon maar zei dat hij bijv. Honnyloops lekker vind of wil dan kreeg hij dat. Ik heb het een aantal keren gevraagt of hij dat niet meer wou doen want mijn schoonvader snapte er niets van want hij haalde een ons ham wat meneer zo uit de hand mocht eten om 4 uur maar die frikandel ging er om 5 uur niet meer in of hij wou geen brood eten maar alleen maar vleeswaren uit de hand. Mijn schoonvader luisterde ook niet en dacht dat het wel mee viel maar ik ben een keertje flink op mijn strepen gaan staan en heb gezegt dat hij dit moet veranderen ookal vind onze zoon het niet leuk,vanaf dat moment ging het beter en ik heb gewoon gezegt tegen mijn schoonvader dat hij zo mijn kind aan het verpesten is tegen mijn zin in en ik het jammer vond maar dat ik dit niet kan toelaten en hij anders voortaan gewoon thuis blijft ipv mee gaat winkelen met opa of bij opa eet. Je moet echt opkomen voor jezelf en de kleine anders nemen ze een loopje met je en denken ze dat het allemaal wel meevalt en ondertussen zit jij met de gebakken peren en een kas verwend kind
Dit is ZO herkenbaar!!! Onze zoon krijgt van mn schoonouders ook elke keer als we komen of kun op visite zijn ene cadeautje. Het is zelfs zo erg dat hij er vaak al om vraagt *schaam*.... en als hij het papier eraf heeft getrokken dan is hij soms niet eens heel blij!! Het is al een gewoonte geworden. Ik vind dit zo niet leuk en niet goed! Ik ben echt opgegroeid met het idee dat je cadeautjes krijgt als je jarig bent, als het sinterklaas is, of vooruit... als je iets heel knaps gepresteerd hebt! Wat mn schoonouders doen vind ik helemaal niet goed en past ook niet in de normen en waarden die we onze zoon willen meegeven. Maar als je er wat van zegt is het: opa's en oma's zijn er om te verwennen!! Wij geven cadeautjes vaak weer mee terug naar hun ( zodat hij er daar mee kan spelen) en ook een beetje in de hoop dat wanneer het bij hun thuis "vol" raakt dat ze dan stoppen met kopen. Een deel op zolder leggen wil ook soms helpen maar hij onthoudt het inderdaad wel allemaal dus dan gaat ie er om vragen. Wat ik ook niet leuk vindt is dat hij moeilijk "nee" kan handelen omdat hij bij opa en oma "alles" mag. Dus niet alleen verwend met cadeaus maar ook met aandacht en alles maar mogen. ZOOO vaak hebben we er wat van gezegd maar opa en oma hebben een bord voor hun hoofd en zijn van mening dat bij opa en oma alles maar moet mogen en kunnen, JUIST omdat ze de opa en oma zijn... Resultaat is wel dat we na afloop van een opvangdag of logeerpartij dubbel en dwars op onze strepen moeten staan, moeten corrigeren tot het niet meer leuk is en dat we zelf praktisch nooit wat kopen voor hem ( omdat het bijna zonde is omdat ie al zoveel heeft...) Ik lees dus even mee met je topic, ik weet het ook niet meer!
ik denk dat hij het wel snapt... maar dat hij dondersgoed weet dat hij normaal WEL wat krijgt als hij zeurt. Desnoods zeurt hij "iets" harder. Maar eens met Done.. het is JOUW peuter, JIJ mag opvoeden en opa/oma hebben zich daar maar bij neer te leggen. Prima dat hij een danoontje eet als hij daar is... maar wel als toetje. Desnoods halen ze het gewoon als hij er niet bji is. Zo krijgt onze dochter bij oma bijna altijd hagelslag als lunch, bij ons dus niet. Fristi bij dr boterham? Dat doen wij enkel als we uiteten gaan. Ze weet het verschil heus wel maarja zodra je ingeeft.. ben je de klos. (en ook al eens te horen gekregen "ik mag van jou NOOIT fristi!!" tja... dat is dan pech en niet waar bovendien )
Hier nam mijn schoonmoeder elke week een cadeautje mee voor onze zoon , jaren lang hebben we er tegen gevochten. Verteld dat dit niet de bedoeling is, dat elke week een cadeautje niet nodig is. Resultaat was dat ze het niet meer inpakte want als het niet ingepakt was dan was het volgens haar ook geen cadeautje meer Totdat ze een keertje het cadeautje vergeten was (ja dom dom ) en onze bijna 3 jarige zoon begon te brullen en te schreeuwen tegen haar dat ze het op moest halen. Toen viel bij haar het kwartje en sindsdien neemt ze elke week een pakje drinken en een snoepje voor de kinderen mee
Wij hebben ooit tijdens de zwangerschap een mooi boek gekocht voor opa en oma. Het was niet alleen een boek waar wij ons opvoedkundig in konden vinden maar ook vooral een boek met daarin de verschillen tussen vroeger en nu en tips&tricks om het voor alle partijen leuk te houden. Erg nuttig en eerlijk is eerlijk.. nauwelijks problemen. En die 2x dat we echt ergens wat an gezegd hebben is er ook echt geluisterd. En ja ook wij knijpen weleens een oogje dicht in het kader van opa- omaverwennerij.. maar tot zekere grenzen natuurlijk bijv: bol.com | Kleinkind op komst, Alfvén, M. | Nederlandse boeken of bol.com | Grootouder zijn - hoe doe je dat?, Lillian Carson | Nederlandse boeken of bol.com | Het oma- en opa-boek, Lenny Duijvelaar | Nederlandse boeken (en lees het meteen zelf ook even.. ) keuze genoeg...
Bedankt voor de tips en reacties! Ik ga het er zeker nog een keer over hebben met mijn (schoon)ouders. Misschien dat m'n vriend het eens wil doen bij zijn ouders en ikke bij de mijne. Weet je, sporadisch een cadeautje vind ik helemaal niet erg en ik vind dat dat ook moet kunnen, maar als ik af en toe zie hoe mijn ouders dat jochie verwennen......ik word er gewoon jaloers van, vroeger kreeg ik dat echt niet van mijn ouders! Dan moest ik er maar voor sparen en dan kon ik (soms) na maanden pas dat ene dingetje kopen wat ik graag wilde! En eigenlijk vind ik ook dat dat zo hoort. Dat een kind niet na 1 brul al dat gene in z'n schoot geworpen krijgt wat hij graag wil hebben. Toch gek dat je ouders je zo opvoeden, maar met hun kleinkind precies het tegenovergestelde doen.... Ach....1 ding is dan wel weer zeker, ze zijn allemaal helemaal dol op dat ventje !
wij doen ook ieder onze eigen ouders inderdaad daar nemen ze het toch wat makkelijker van aan lijkt het...
Dat vind ik ook hoor, ik tegen de mijne en mn man tegen zijn ouders. Mn man knijpt alleen vaker en oogje dicht dan ik tegenover zijn ouders terwijl daar wel het grootste probleem ligt... Die boeken klinken erg goed! mits mn schoonouders van lezen zouden houden... die mensen lezen nooit een boek, hooguit de telegraaf... dus dat gaat m niet worden, hahaha! We moeten maar onthouden dat ze het wel allemaal uit liefde doen...
tja zoals een collega laatst opmerkte... ze doen het omdat het kan en bij je eigen kind heb je nog een eigen leven.. veel meer uitgaven.. en nu ze opa/oma zijn KAN het. maarja.. gelukkig hebben onze kindertjes ook nog ouders om af ent oe te mopperen als het echt te gek word overigens laten wij vaak speelgoed dat ze krijgt bij oma/opa thuis... heeft ze daar wat te spelen en bovendien heeft ze daar inmiddels bijna net zo veel speelgoed als thuis dus scheelt het ook onwijs veel ruimte
ik herken dat gelukkig niet, zou dan ook zeker zeggen dat ik dat niet meer wil hebben zodat je kind de waarde van iets krijgen leert. en niet denkt dat hij altijd maar alles kan krijgen..... opa en oma komen hier niet zo vaak, ik denk zo'n 5x per jaar ofzo.... mijn eigen moeder heb ik moeizaam contact mee dus als ze komt zal dat eens in de 6 mnd zijn en dan neemt ze wel altijd kadootjes mee, zoals boekjes en popjes enzo... dat moet kunnen denk ik dan en vind ik ook wel weer erg lief van haar.... zelf geven wij ze zo af en toe wat leuks maar niet op het moment dat ze er zelf om zeuren in de winkels...! ik heb dat gedoe in de supermarkt ook tijden gehad hoor! ook dat ze dan ging huilen en boos doen. (mijn oudste) ik heb er een paar weken over gedaan om dat gedrag eraf te krijgen door vol te houden in de winkel en haar niets meer te geven en erbij uitleggen dat als ze zulk gedrag vertoond dat ze dan zowiezo helemaal niets meer krijgt... Nu krijgen ze de ene keer wel wat lekkers, of een lekker bolletje brood, en de andere keer niet. zodat ze weten dat het niet altijd maar kan... ook wil mijn oudste een ds hebben. ze is nog maar 3,5 maar ziet dit van haar broer van 7 en vriendjes in de straat, mijn nichtje heeft er ook al eentje gekregen voor haar afzwemmen. heb haar gezegd dat wanneer ze 4 jaar word ze deze voor haar verjaardag krijgt. nu is het vragen afgelopen denk dat je heel duidelijk moet zijn en ook naar je bezoek toe. als je ze met kadootjes ziet binnenkomen dan zeg je meteen dat ze die lekker in de tas mogen houden en leg ze anders eens uit wat het doet met het gedrag van je zoon!
@mora vind het een luxe kado voor die leeftijd maar als ik zie hoe mijn dochter ermee overweg kan... dat is toch onvoorstelbaar Vorig jaar al trouwens. Ze krijgt er zelf geen eentje hoor maar omdat ik er eente heb speelt ze er af en toe wel op Er zijn ook echt meer dan genoeg spelletjes voor die leeftijd. De fabrikant vindt 4 duidelijk een prima leeftij voor een DS Overigens heeft ze ook dr verjaardag ontdekt. Bij alles wat ze ziet vraagt ze "mag ik die voor m'n verjaardag?" Dus ik heb maar een lijstje gemaakt