Beste dames, Ik ben erg benauwd/kortademig op het moment. Ik ben bijna 38 weken zwanger nu. Eerst had ik dit alleen bij inspanning (lopen, fietsen e.d.), maar nu heb ik het ook in rust. Iemand enig idee waardoor dit kan komen? Je zou denken dat dit nu niet meer voor moet komen omdat onze beeb al enkele weken is ingedaald... Ik maak mij toch een beetje zorgen, iemand tips, ideeen, advies? Alvast bedankt, Sandra
Misschien maak je je onbewust zorgen voor wat er komen gaat. En dat kan zich uiten in een vorm van hyperventilatie. Wat bij mij goed hielp was in een hete kop kamillethee ademen en met mn rug tegen een koude muur zitten.
hoi, het kan ook zijn dat de baby tegen uw longen duwt ik had dit vorige maand en toen ik het vroeg aan de dokter was dit zijn antwoord dus kan goed zijn!
Heb ik ook gehad, maar Kyano drukte overal tegenaan omdat hij in stuit lag, daarom had ik het zo benauwd. Maar wat je er zo aan kan doen, geen idee eigenlijk
Klopt, het is je kindje dat inmiddels best wat plaats inneemt. Dus je longen hebben minder ruimte (vandaar ook dat als je man dadelijk probeert in jouw tempo mee te puffen tijdens de bevalling, hij snel licht in zijn hoofd zal worden, jij ademt veel sneller vanwege de verkleinde longinhoud). Succes met de laatste loodjes!
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben even naar de verloskundige geweest. Bloeddruk en urine zijn gecheckt, zat een spoortje eiwit in de urine maar niets om ons druk om te maken! Groetjes Sandra
Hoi Puck, Ik denk steeds dat ik bij de bevalling zal flauwvallen, door dat puffen en dat er dus teveel ineens zuurstof opgenomen wordt...Het is ons eerste en ik weet dus niet goed wat te mogen verwachten en heb er echt schrik voor xxx
Hihi, dat lijkt me wel wat. Flauwvallen doordat je teveel zuurstof binnenkrijgt bij de eerste wee en weer wakker worden op het moment dat het kindje geboren wordt! Hmmm, ik heb alleen van flauwvallen gehoord doordat de pijn te erg werd (hier in Nederland doen ze wat minder aan pijnbestrijding dan in België). Ik zou me maar niet al teveel zorgen maken, ademhalen en puffen geeft normaal geen problemen hoor (zelfs zonder bijvoorbeeld zwangerschapsyoga of gym vooraf)!
Wat zou de reden daarvoor zijn dat er in Ned.minder aan pijnbestrijding wordt gedaan? Ik heb ook gelezen dat 2op 3 vrouwen thuis bevallen in Nederland..Bij ons bevallen de meesten in het ziekenhuis. Is het ook jouw eerste kindje Puck? Niet te bang? Het is niet lang meer bij jou he , ik wens je alvast veel sterkte toe! xxx
Pijnbestrijding moet onder begeleiding van een anesthesist, een verloskundige mag bijvoorbeeld geen ruggeprik geven. Dus bij thuisbevallingen wordt dat sowieso niet gedaan. Maar voor veel meiden weegt de rust van de thuissituatie op tegen de pijn. En daarnaast zijn gynaecologen om een of andere reden niet zo happig op pijnbestrijding. Da's niet natuurlijk genoeg ofzo. Dat begrijp ik niet, als je dan toch in het ziekenhuis moet bevallen, geef dan ook de mogelijkheid tot de voordelen daarvan. Gelukkig doen ze er in het ziekenhuis waar ik moet bevallen (medische indicatie, dus ik moet in het ziekenhuis bevallen) niet zo moeilijk over! Ennuh, yep, eerste kindje, dus ik heb nog geen idee watvoor pijn ik ga krijgen en hoe lang het misschien wel gaat duren, dus geen angst. Ik laat het allemaal over me heenkomen en hoop op het beste. Jij ook sterkte!