Help, mijn wasmachine stinkt!

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaMarije, 20 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hallo meiden!

Ik heb een wasmachine-probleem. Onze wasmachine is nu ongeveer 5 jaar oud en sinds de komst van de kleine uiteraard heel veel gebruikt. Nu is het al een tijdje dat onze wasmachine stinkt, een beetje muffig luchtje, net alsof je was te lang in de wasmand heeft gelegen, niet lekker! In eerste instantie stonk alleen de machine, maar nu ook de was die eruit komt. Het probleem wordt dus erger! Echt niet fijn als je schone was bij voorbaat al muffig ruikt... :x.

Ik was om en om op 30 en 60 graden (kleding en hydrofielluiers etc.). Heel soms een 40 graden was er tussendoor. Gebruik gewoon wasmiddel, eigenlijk geen wasverzachter. IK heb de machine al regelmatig met schoonmaakazijn op 95 graden laten draaien, maar het helpt niet echt... (tip van mams)

Weet iemand wat ik ertegen kan doen? En dan niet een nieuwe machine kopen, natuurlijk ;)!

Liefs en alvast bedankt voor jullie tips!!

2. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Geen idee, had eerst je berichtje niet goed gelezen en raadde je aan om hem eens op 9o graden te laten draaien, maar lees nu dat je dat ook al gedaan had :) heb dus geen andere tips voor je. Misschien het klepje wat onder de wasmachine zit een keer reinigen en anders advies vragen bij het merk van de wasmachine? Succes er in ieder geval mee!!

3. Ik zit zelf ook met een stinkende machine. Dus ik ben ff gaan googelen..

Oma weet raad stinkt

Er zit wel wat in idd, omdat tegenwoordig alle zo laag mogelijk gedraait wordt.. Maar dan van die vaatwastablet ga ik binenkort maar eens ff proberen..

4. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

op 90 graden een wasje laten draaien
    met lekker veel wasverzachter..

of doe een goede scheut azijn in de wasmachine zonder kleding erin laat een verkort programma draaien en weg is stank...

succes...

5. Oja, maak je het filter ook weleens schoon?? Das heel belangrijk.

6. MamaMarije

Daar staan idd wel wat handige tips op om uit te proberen! Idd zeker die van het vaatwasblokje, heb je toch in huis tenslotte!

7. MamaMarije

ehm... nee... welk filter ;)? Of is dat erg dom van me?
    misschien zit m daar de crux ja...

8. Onderaan je wasmachine, zit links of rechts, een soort luikje, wat je open kan maken, als je er even tegenaan duwt meestal, gaat ie open.

Daarin zit een soort dop, die je open kan maken draaien, en dan kan je, als het goed is er een soort plastic kromme zeef uithalen. Die kan behoorlijk vol zitten met smurrie.
    Tipje, leg er een badlaken oid voor als je het opentrekt, want er kan wat achtergebleven water afkomen. En de smurrie, haren en stof enzo, kan ook best stinken, dus ff doorbijten..

9. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Dat hebben wij ook gehad en bij toeval ontdekte ik de oorzaak: mijn man, die meestal de wasmachine aan zet, deed veel te veel wasmiddel bij de was. Sindsdien doe nwe slechts 30-40 ml in de wasbol en de was is schoon en zonder muffe geurtjes. Te veel zeep is nl niet goed, want dat kan overal blijven plakken en wordt dan een voedingsbodem voor schimmels.

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Bij ons ging het over toen ik weer ging wassen met poeder ipv vloeibaar wasmiddel. Het vloeibaar wasmiddel lost minder goed op (wat de producenten ook beweren) en de achtergebleven restjes gaan stinken. Ook was ik nooit meer op 30 graden maar minstens op 40 en wissel ik 40 en 60 graden af.
    En één keer in de zoveel tijd lege machine met 90 graden soda of azijn.

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Laat je het deurtje van de wasmachine wel openstaan als de was klaar is?

12. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn moeder had hier nog nooit van gehoord. Tot haar wasmachine het water niet meer kon afpompen. Nu had zij destijds behoorlijk wat katten, dus die haren willen op de lange duur wel verstoppen.

Heb haar uitgelegd hoe het filter schoon te maken en van alle troep die eruit kwam kon je werkelijk waar een compleet nieuwe kat maken...gatver... En stinken dat het deed :D

Maar de wasmachine deed het daarna weer perfect!

13. Ik heb in een elektronica zaak gewerkt, lang geleden. Daar is mij verteld en uitgelegd van dat filter..
    Ik leeg hem hier maandelijks, ivm de hondeharen.. Maar het stinkt echt een uur in de wind. De prut gaat ook een zakje, die dichtgeknoopt wordt, en meteen buiten in de kliko..

14. MamaMarije

Okee, hier heb ik dus echt wat aan! Zo leer je nog eens wat over je eigen wasmachine *proest*... Heb mijn man even meegedeeld dat we zo in de rust van het voetbal het filter gaan schoonmaken.

Minder wasmiddel is ook zeker een goede tip! Scheelt ook weer in de portemonnee tenslotte! Niet dat ik er liters ingooi, maar wel meer dan 30-40 cc. Poederwasmiddel zal ik ook eens gaan overwegen ja!

@ miepie: Hoe doe jij het dan met wat kwetsbaardere kleding die alleen op 30 graden mag? Of koop je dat gewoon niet :D?

Deurtje van de wasmachine open laten staan doe ik soms, maar daar zal ik zeker consequenter in worden.

Nou, als je het zo leest, zou de stank vrij snel over moeten zijn!

Super bedankt meiden!
    Liefs!

15. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Dit moet je na elke wasbeurt doen...

En een andere tip (kreeg ik laatst van iemand nav een wasprobleem): de rubberen ring van je wasmachine schoonmaken.

Ben benieuwd wat er bij jullie uit het filter komt ;)

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
  17. MamaMarije

Nou, we hebben het filter leeggehaald, maar dat viel eigenlijk vies tegen! Ik had verwacht (en misschien gehoopt) dat er heel veel in zou zitten en het probleem opgelost zou zijn.... helaas, wel wat drab, maar niet zoveel!

Wel meteen ook even het wasmiddellaatje (zeg maar) eruit gehaald en in een sopje gezet, zat hier en daar ook wel wat schimmels op, nu maar verder met de andere tips!

Liefs!

18. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Was je wel regelmatig (om de 30 beurten ongeveer) een kookwas zonder was erin? Dus echt alleen spoelen?

Dat helpt hier heel goed! Staat dus ook in het boekje van de wasmachine.

19. MamaMarije

Ja, dat doe ik al wel redelijk regelmatig, misschien niet strak om de zoveel beurten, maar wel regelmatig, fles schoonmaakzijn erin en huppa 95 graden. Dat hielp hier echter niet voldoende!

20. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    goede tips!!

filter net schoongemaakt, wat smerig!! (hele oude wasmachine van mijn vader)
    En nu 95 graden met azijn aan staan... ben benieuwd!
    Ding meurde ook behoorlijk!

Deel Deze Pagina