De vraag zegt het al. Hoe herken ik een blaasontsteking bij een peuter van 2? Het valt me op dat haar urine erg stinkt en het is ook erg rood van onderen zeg maar.. Ik heb ook het idee dat ze er last van heeft. Wat denken jullie? Zou dit een blaasontsteking kunnen zijn of misschien wat anders. Als het morgen niet beter is ga ik zowiezo even naar de huisarts,maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft
is ze al zindelijk?... Dan zou je het kunnen zien aan de urine, troebel, vaak kleine plasjes. Klaagt ze over buikpijn of misschien een beetje koortsig? Urine dat stinkt is idd ook een indicatie maar kan ook komen door iets was ze gegete/gedronken heeft. Anders even een plasje brengen bij de ha!... Dan weet je het 100% zeker
Ze is nog niet zindelijk, dus ik kan ook niet zien hoe de urine eruit ziet en hoeveel en hoe vaak ze plast. Dus als iemand tips heeft om urine op te vangen bij een peuter die nog niet zindelijk is, dan hoor ik het graag
je kan bij de apotheek speciale zakjes halen die je in de luier kan doen en daarmee kan je een plasje opvangen
Mijn zoontje heeft dus al een blaasontsteking gehad maar hier zijn ze achtergekomen omdat hij dagen achter elkaar koorts had en toen is zijn urine onderzocht en bleek het een blaasontsteking te zijn. Loop daar nu nog voor bij de kinderarts. Ik moet over een paar weken voor de laatste controle urine inleveren en dan hopelijk is het voor laatst geweest. Hij is dus een jaar in de gaten gehouden omdat blaasontsteking bij jonge kindjes al niet zoveel voorkomt en bij jongentjes al helemaal niet. Urine kan je opvangen met een plaszakje.
Gewoon even urine opvangen in een opvangzakje en naar de ha brengen. Die kijken het zo voor je na. Belangrijk is wel dat je even doorgeeft of ze wel of geen koorts heeft. En hoe je het verder kan herkennen bij een kleintje? Dat is erg lastig om eerlijk te zeggen omdat ze nog niet zindelijk is.Anders zou je het kunnen merken aan kleine beetjes plassen, troebele urine, vaak naar de wc ed... Als het geen blaasontsteking is zou je even bij de ha een afspraak kunnen maken om te checken of ze misschien een schimmeltje heeft.
Is dat hetzelfde soort zakje wat ze er bij de kinderarts opplakken? Mijn dochter had een valse positief, maar toen wist ik nog niet van die zakjes waar jullie het over hadden dus had maar een opengeknipt boterhamzakje gebruikt, maar ja, dat werkt natuurlijk slecht. Toen bij de kinderarts plakten ze een zakje over haar plassertje en later gingen ze dat eraf trekken toen ze een plas had gedaan. Maar dat deed haar dus erg pijn en kan me ook niet goed indenken dat ik het er thuis zelf af had kunnen halen. Is dat hetzelfde soort zakje als wat je bij de apotheek kan krijgen denken jullie? Of werkt zo'n zakje anders? Handig om te weten voor in de toekomst...
Misschien dat ze er anders uit zien maar het zal wel hetzelfde systeem zijn. Over de plasser heen plakken inderdaad. En het eraf halen zal niet echt fijn zijn kan ik me voorstellen maar het is wel de enige oplossing ben ik bang. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de leeftijd anders zou je toch proberen om een plasje op te kunnen vangen in een potje. Mijn dochter is nu ook 2 en doet het al vaak op het potje.
Mijn meisje van 22 mnd oud ook wel, maar soms zit er stof of beetje zand uit de zandbak in het potje omdat ze er ook nog andere dingen op zet en in doet, dus dan heb je niet meer betrouwbare plas zeg maar, haha.
Plaszakjes zijn voor meisjes vaak een ramp (omdat ze ook snel vervuilen). Probeer gewoon een plasje op te vangen in een schoon bakje of potje. Je weet vaak wel wanneer je kindje moet plassen en dan even moeite doen. Het is vervelend maar wel nodig. Anders moet er een katheter gezet worden en dat is niet zo leuk. Een blaasontsteking kan een symptoom zijn voor een aangeboren afwijking (heeft mijn dochtertje waarschijnlijk). Het is dus belangrijk om het goed te laten uitzoeken.
Bij mijn dochter is er uiteindelijk tot 2 keer toe een catheter gezet omdat we het echt niet voor elkaar kregen om op te vangen, maar ze wel ziek was. Om te weten wat voor medicatie te geven moet de urine wel opgevangen worden. Nu is ze gelukkig zindelijk dus is het een stuk makkelijker. Bij mijn dochter is er gelukkig niet een specifieke afwijking gevonden, maar heeft het te maken met het feit dat ze obstipatie had. Dat gaat nu goed en het feit dat ze zindelijk is zorgt ervoor dat ze al een tijdje geen klachten meer heeft. Zou dus zeker naar een dokter gaan, die kan je verder helpen.