na 2 maanden flesvoeding te geven heb ik een aantal vragen die ik, of steeds vergeet te vragen bij het cb, of waarover de meningen verdeeld zijn. daarom de vraag, hoe doe jij dit? - florian mag 150 drinken gezien zijn lichaamsgewicht. nu maak ik 150 cc + 5 schepjes. water + voeding komt dan in totaal op ongeveer 165. ik denk dan dat bij 150 moet stoppen omdat hij anders teveel krijgt maar ik lees vaak het totaal gemaakte wordt gegeven. wat mag nu? - schoonmaken flessen. ik steriliseer eens per dag, droog alles af en zet het in de kast. na elke voeding omspoelen en afdrogen. nu hoorde ik laatst dat mensen hun uitgekookte flesjes ook in de koelkast laten drogen ivm bacterien. hoe doe jij dit en spoel je dan na iedere voeding het flesje om en laat je dit wederom in de koelkast drogen zonder eerst droog te maken met een handdoek? - ik maak voeding voor 1 dag vooruit en neem kant en klare flesjes mee als ik op pad ga. hier hoor ik ook wisselende verhalen over of dit wel of niet goed zou zijn. Ben gewoon eens benieuwd hoe iedereen hiermee omgaat, bij sommige dingen twijfel ik wel en het is handig om dan jullie ervaringen te overwegen. Dankjewel alvast!
- 150cc drinken: Wij deden het ook in het geheel. En wat ze liet staan, was ok. Nu nog.. Onze meid laat echter zelden wat staan, omdat er haast geen 'stop' op zit. - schoonmaken flessen: Wij deden hetzelfde in het begin, elke dag en dan laten drogen op een schone theedoek, en dan in de koelkast, later afdrogen met de theedoek en dan in de kast. En met 2 maanden één keer in de week steriliseren, na elke voeding omspoelen en elke dag even met de vaat mee. - ik maak voeding voor 1 dag vooruit: Dit hebben we in het begin ook gedaan, vanaf ongeveer 6 weken. Totdat we voeding kregen op advies van de kinderarts. Fenna deed het er goed op. Alleen moet je het dan wel bewaren in de koelkast, want voeding buiten de koelkast kan je maar 4 uur bewaren, in de koelkast 24 uur. Dat is wat er ook op de verpakking staat.
150cc drinken: gewoon 150 cc water en 5 scheppen en laten drinken tot ze genoeg heeft. Heb me er nooit zo aan gehouden. Ze drinken naar wat ze nodig hebben! schoonmaken flessen: Ik kookte om de 2 dagen de flessen uit. Liet ze uitlekken op een theedoek en zette ze daarna in de koelkast. En dan gebruikte ik ze weer. Ze is nu bijna 9 mnd en ik doe het nog steeds zo, kook alleen nu 1 x per week uit. ik maak voeding voor 1 dag vooruit: Dit heb ik nooit gedaan. Op de verpakking van N*tr*l*n saat dat dit niet mag. Heb een maat bekertje ( overal wel te koop) voor 3 fv. En van te voren kun je de hoeveelheid poeder doseren. En als ik een dagje weg ging nam ik een thermoskan met afgekoeld gekookt water mee en warmde dat op. Succes ermee!
150cc: Ik gaf ook gewoon 150+5 schepjes. Dat doe ik nu nog en dan met 180+6schepjes. Alles wat ze niet wil, is prima. En ze laat regelmatig wat staan. Schoomaken van flessen: Ik spoel ze met heet water uit als Jasmijn gedronken heeft en aan het eind van de dag was ik ze af met afwasmiddel en spoel ze daarna goed uit. Ik laat ze drogen op een droogrekje speciaal voor flessen. De spenen en andere onderdelen van de fles die laat ik drogen op een handdoek. Ik maak voeding voor 1 dag vooruit: Ik zorg er altijd voor dat als Jasmijn naar de oppas gaat dat er schone flessen meegaan en poederbakjes waarin de schepjes zijn afgepast per voeding. Omdat ik gewoon kraanwater gebruik, hoed ik niet met water te gaan lopen zeulen. Succes ermee Groetjes Kirsten[/b]
Van nature weten babies vaak al heel goed wanneer ze genoeg hebben. Je kunt dus rustig flesjes maken met 165cc er in en hem naar genoegen laten drinken. Dring alleen niet aan om er nog een restje in te krijgen, want het is juist goed als hij iets laat staan Als je je flesjes afdroogt doe je het steriliseren weer teniet, je hebt ze bacterievrij gemaakt en smeert met de doek de bacterieën er weer op. Het handigste is om de spullen zo heet mogelijk uit de kookpan of sterilisator te halen (daar heb je speciale tangetjes voor) en ze op een net gestreken theedoek te laten opdrogen. Hoe heter ze zijn, des te sneller zijn ze droog. Een net gestreken theedoek is steriel. Als je de flesjes in de koelkast bewaart (in een goede plastic doos of in een schone gestreken theedoek gerold hebben de bacterien de minste kans om te groeien. Dit wordt al een aantal jaar door de fabrikanten afgeraden voor kinderen jonger dan 6 maanden, nadat een aantal kinderen door besmette melk zijn overleden. Melkpoeder is namelijk niet steriel en kan vanuit de fabriek al sporen van erg nare bacterieën bevatten (salmonella en enterobacter sakazakii). In de fabrikage is dit niet te voorkomen. Maak je de flesjes per keer klaar, dan kunnen die sporen geen kwaad, maar als je aangemaakte melk langer dan een uur bewaart, dan kunnen de bacterieën uitgroeien tot gevaarlijke hoeveelheden, ook in de koelkast.
Hier wisselde het ook hoor, met hoeveel ze dronk uit de fles. Die hoeveelheden die op de verpakking stonden bij het gewicht kreeg ze de eerste tijd lang niet op, ik gaf gewoon wat vaker kleinere hoeveelheden. En er bleef en blijft regelmatig nog wat over in de fles. Bij de Prenatal hebben ze handige flessenrekjes. Ik kook de flessen nog 1 keer in de week uit (tot 4 maanden elke dag gedaan, maar het schijnt allemaal niet meer nodig te zijn, kan ook in de afwasmachine) en laat ze dan op het flessenrekje drogen. Wat er niet oppast, zet ik een schone theedoek, die ik alleen daarvoor gebruik. Ik heb het ook nog kort voor een dag klaargemaakt, maar dat wordt afgeraden, dus maak ik het weer per keer klaar. Als ik wegga neem ik een voedingstorentje mee en als ik weet dat ik ergens heen ga, waar ik het water niet kan opwarmen, doe ik gekookt water in de fles en in het isolatievak van de verzorgingstas.
150cc drinken: Je kunt gewoon de 165 geven hoor. ze stoppen vanzelf met drinken als ze niet meer willen en als hij het wel drinkt is het ook niet erg. 150 cc is een richtlijn, daar mag je best iets van afwijken. schoonmaken flessen: Ik spoel mijn flessen na iedere voeding om met warm kraanwater. Ik schud de ergste druppels eraf en zet ze dan "nat" terug in de koelkast. Iedere week kook ik de flessen 1 tot 2 keer uit. Ik laat ze dan op keukenpapier uitlekken en daarna gaan ze weer terug in de koelkast. Zelf maak ik geen voedingen vooruit omdat dat door de fabrikant wordt afgeraden. Mijn zus deed het wel voor haar beide kinderen en heeft nooit problemen gehad.
Bedankt voor jullie reacties! over het schoonmaken nog het volgende; als ik de flessen heb uitgekookt en uit laten lekken op het aanrecht zet ik ze voortaan in de koelkast (heb van die bfree flessen met een hoop accesoires.....). ze gaan dus nat de koelkast in en zijn nog niet helemaal droog als ik ze moet gebruiken. niet eerst afdrogen voor gebruik en na gebruik afspoelen en weer nat de koelkast in? gr.
Als ze nat de koelkast in gaan kun je ze het beste voor gebruik even weer omspoelen. Juist in aanhangende druppeltjes gaan natuurlijk lekker bacterieën zitten, en in een koelkast wemelt het van de bacterieén.
Ik heb bij het afdrogen van de flessen echt zoiets van, ze zijn gesteriliseerd en nu kunnen ze er weer tegenaan en als je alles supersteriel houdt went je kindje ook nooit aan bacterien, dus ik zou er niet al te krampachtig mee omgaan..