haai haai ik zit er een beetje doorheen..... net een discussie met mn vriend gehad, die vind dat ik zo veel moe ben de laatste tijd JOH ik werk 1 a 2 dagen in de week..(we hebben een winkel) ik doe alle administratie van de winkel kasboek en geld tellen huishouden in mn uppie koken en boodschappen en dan nog fulltime moeder zijn tussendoor als ik dus thuis ben, en mn vriend gaat naar de winkel, dan moet ik snachts eruit.... sam krijgt nu tandjes en hij is soms wel 4 keer wakker snachts, ik ben dan echt gebroken, maar sta wel gewoon 7 uur op met sam. als mn vriend dan thuis is om kwart voor 7 heb ik het eten klaar, daarna afruimen en opruimen, dan breng ik ook nog meestal sam naar bed (doet hij ook soms als ik erom vraag) maar ik ben daarna soms zo gebroken sam is overdag heeeel veeeel wakker (Vanmorgen van 7 tot half 11, eerder krijg ik m er gewoon niet in) in die uurtjes dat hij slaapt moet ik dus snel alles doen wat niet kan als hij wakker is. administratie vergt enige concentratie en meneer kwekt de hele tijd door en ik ben daar snel door afgeleid... mn vriend zegt dat hij het moeilijk vind dat ik zovaak zeg dat ik moe ben, en dat ik dan maar vroeg naar bed moet gaan..maar hij werkt echt veel en is pas rond kwart voor 7 thuis elke dag en ik vind het dan zoooo jammer als we om half 8 klaar zijn met eten dat ik dan om 10 uur al naar bed wil ofzo..(ook mijn fout misschien) maar vraag me af hoe jullie dat allemaal doen? voel me af en toe echt een luiwammes... terwijl ik soms geen dag op mn kont zit.... liefs muis
Herkenbaar hoor! Je bent niet lui. Je bent net moeder. Heel je leven is veranderd. Je moet nog herstellen van je zwangerschap. Je moet nog wennen aan je nieuwe ritme (dat steeds weer verandert). Je staat 's nachts op, okee, maar een kwartiertje slaap per keer gemist maar wél uit je diepe slaap gehaald. Je moet zóveel meer anders doen dan je man. Hij moet gewoon zijn grote mond houden en als ie zeurt dan mag ie het zelf eens twee weken doen. Kijken wat ie daarvan vindt! Sterkte!
als we klaar zijn met eten ga ik heerlijk op de bank zitten, mijn vriend ruimt dan af enzo ook doe ik de huishoudelijke dingen gewoon als de kinderen wakker zijn ik denk dat de taken best wel een beetje verdeeld mogen worden
Wij hebben hier ook meer een verdeling. Hij doet Yelena vaak in bad, dan heb ik gekookt en ruim ik de vaatwasser in. Zo heeft hij nog meer vaste taakjes die hij doet. Onderschat het niet. Het is best zwaar zo. Ik werk parttime, ben fulltime mama en ook ik heb een huishouden en daarnaast nog een band. Soms dan ben je gewoon even op. En dat is echt heel normaal. Maar ik haal iets meer uit je verhaal. Ben je tevreden met je relatie?
Kijk, ik denk dat je het beste een goed gesprek met hem kan hebben, want het is me niet helemaal duidelijk hoe hij het nou bedoeld heeft. Was het een verwijt van hem, een constatering, of was het bezorgdheid? Probeer op een rustig moment met hem om de tafel te gaan en eens door te nemen wat er allemaal gedaan moet worden, en dan wie wat doet. Misschien komen jullie tot een andere verdeling bijvoorbeeld? Jij moet bijkomen van de bevalling (emotioneel gezien duurt dat lang!) en wennen aan het nieuwe ritme, de verantwoordelijkheid die je grotendeels overdag alleen hebt, gebroken nachten etc. Mij lijkt het goed om het eens te bespreken, het gaat er niet eens alleen om WAT je allemaal doet, het feit dat je zo moe bent zegt genoeg! En ja tuurlijk doet je man ook veel, maar ook hij zal extra dingen moeten doen nu de kleine er is, niet alleen voor jou zijn er dingen bij gekomen! Succes! Sas
Misschien moeten jullie een dagje ruilen van taak. En dan ook echt alles ruilen, dus óók alle administratie voor hem laten liggen. Dan kan hij zelf meemaken hoe zwaar het is om dit allemaal in je eentje te moeten doen. Mijn vriend werkt 50 tot 60 uur per week, dus thuis komt ook het overgrote deel op mijn schouders. Dat vind ik niet erg, we doen ieder ons deel. Maar dan verwacht ik wel wat waardering, net zoals ik hem ook waardeer voor wat hij voor ons gezin doet. Hij heeft in het begin wel eens de voorzichtige opmerking gemaakt dat ik 'toch wel even zijn kledingkast kon opruimen, want ik had de hele dag toch niks te doen'. Woest was ik! Ik heb 'm een paar keer lekker een dag alleen gelaten met onze zoon, en hij laat het nu wel uit zijn hoofd om te klagen.
ik ben nog geneens moeder en ik zou t al niet leuk vinden als mijn vriend niet zou mee helpen in t huishouden. oke ik doe over t algemeen wel de dingen kwa huishouden, maar hij kookt een aantal keer per week en in t weekend gaat hij stofzuigen. ik moet t wel tegen m zeggen, maar hij doet t wel. ik denk dat jullie echt goed moeten praten en kijken of hij iets meer kan doen, want straks ben je echt helemaal op en kan je helemaal niks meer. heel veel sterkte iig, want ik snap heel goed dat je moe bent.
Ik denk dat jullie beide nog ritme en regelmaat moeten vinden, dat is heel normaal en heeft tijd nodig. Wel ben ik van mening dat jullie wellicht de taken iets meer kunnen verdelen. Niet alleen om jou te ontlasten maar wellicht ook voor de band met je kindje. Hier doet papa vaak de kleine in bad/douche en naar bed brengen. dan heb ik mijn handen even vrij en hebben zij even een gezellig momentje samen. MIjn man werkt onregelmatig en als hij de avonden of nachten werkt vind ik het ook best zwaar hoor, zeker op de dagen dat ik werk. Maar doe eens samen het huishouden in het weekend als de kleine slaapt of geef hem wat vaste taken. Wellicht leverd het wat lucht voor je op. En eh, ga zo nu en dan eens iets leuks echt samen doen, dat scheelt ook!
O en in mijn situatie, mijn man werkt 4X 9 uur, ik werk 24 uur. We hebben alle taken echt verdeeld, hebben iemand die 1 keer per week 2 uur komt schoonmaken (is investering want echt heel breed hebben we het niet maar dit is echt super voor ons!!!) Voor onze dochter zorgen we allebei, ik 2 dagen door de weeks hij 1, en 's avonds dan wisselen we om wie wat doet: de 1 ruimt op en kookt, de ander doet haar in bad en bed en wast af. Mijn man brengt haar naar het kdv ik haal haar op. Dus 50-50 zoveel mogelijk, tuurlijk doe ik in huis iets meer omdat ik 1 dag meer thuis ben, maar dat is het dan ook hoor! Groetjes!
Ik ben nog steeds vaak moe.. En ben echt niet lui! En JIJ ook NIET!.. Mama zijn, vriendin zijn, huishouden, winkeltaken, sociaalleven.. Vaak een heel geregel.. Onderschat het niet.. En je vriend vind het gek/jammer dat je moe bent.. Laat hem dan maar eens een week er s'nachts 4x uit gaan.. Mannen snappen het vaak pas als ze zelf in de situatie zitten.. Laat anders het huishouden eens voor wat het is en ontspan een beetje!
ja hier doe ik ook alles zelf alleen naar bed brengen doen we samen en een keer in de maand op zondag heb ik uit slaap dag. Maar ben ook heel moe..ik denk zelf dat het ook door de leeftijd van de kleintjes komt. Ik kan me namelijk herinneren dat ik het eerste jaar naar de geboorte van de oudste ook zo'n luiwammes was en na een jaar was het over en zo was het ook bij de 2de dus zal nu ook wel weer het geval zijn bij de derde. Ik denk dat het lichaam nog moet herstellen en als je s'nachts vaak wakker bent door de kleine het lichaam nog langer de tijd nodig heeft
Waarom heb je maar 1x per maand uitslaap zondag als ik vragen mag? Wij doen altijd om en om in het weekend. Dus ik op zaterdag, hij op zondag.
tja dat weet ik eigenlijk ook niet hij is best een luie hond wat dat betreft. En zegt steeds ja maar ik doe zwaar werk. Eergisteren was ik het ff zat dat alles zo vanzelf sprekend was. Komt ie thuis waar is het eten? Ik zeg je hebt toch 2 handen? De dag erna ook, had ik de was ingeruimd...dus hij wat in z'n kast gezocht lag alles weer overhoop waar ik zeker 3 uur had op liggen strijken. Dus meneer kwam weer terug van het werk met waar is het eten? Ik zei toch je hebt 2 handen?? hij heeft al 2 dagen botherammen gegeten en kun je me ook ff deze broek wassen?? Ik heb je een wasmand klaar gezet kun je daar je vieze was in doen de wasmaschine zet je aan door op dat rode knopje te duwen Ik was het ff beu dat alles maar zo gaat hoe hij het wilt hebben
hahahaha das een goeie!! jeetje wat een lieve reacties allemaal!! dat had ik niet verwacht! Even voor de duidelijkheid, mijn relatie zit verder heel goed ik ben echt heel gelukkig met mn gezinnetje. het is alleen voor hem nog moeilijk te begrijpen dat het ''thuis'' zijn niet altijd ''thuis zitten'' betekent. hij smste nog net wel dat hij het niet als commentaar bedoeld, maar meer dat ik op mezelf moet letten , en gewoon eerder naar bed moet gaan als ik moe ben... daar was ik wel blij mee. En dat als ik het niet red met iets het op tijd aan moet geven dat ie me dan helpt. Maar ik ben wel blij om te horen dat er meer meiden zijn die moe zijn na een hele dag moeder zijn en nog alle overige taken die gedaan zijn. hele gerust stelling. Heb ook net mn joggingsbroek aangetrokken kop thee gezet en stuk gebak en lig nu lekker op de bank....... en zoals nog iemand zei, ritme moeten we misschien inderdaad allebei nog echt krijgen. maar al jullie verhalen doen me goed!!! super bedankt knuffel Muis
Denk dat veel mannen hier wel beetje last van hebben hoor. De mijne begreep ook pas dag mijn "vrije" dagen geen vrije dagen waren nadat hij een keer een heel weekend alleen was geweest met onze uk.
Even serieus: volgens mij hoort het er allemaal een beetje bij. Die eerste tijd is gewoon verschrikkelijk wennen en heel erg vermoeiend. Net als er een beetje een ritme in zit krijgt je kind tandjes (weg is de nachtrust weer), is ie verkouden, ben je zelf ziek of ongesteld, is het druk op het werk: weg is de balans. Maar ik merk wel dat het steeds beter gaat. Bij mij heeft het heel erg geholpen om te gaan sporten. Sindsdien ben ik bijna niet meer vermoeid, waarschijnlijk omdat ik een stuk fitter ben. En zoonlief slaapt nu natuurlijk beter, is minder snel van slag en als hij wakker is 's nachts is het zo weer over. Ik verzeker je: het wordt beter! Oh, en als je trouwens wat vroeger naar bed wilt: gewoon doen hoor! Dat helpt ook goed!
nounou, die arme man! Wij hebben ongeveer dezelfde situatie, maar we hebben zelf voor de situatie gekozen. Als ik me dus even niet zo tof voel vraag ik me altijd 2 dingen af. 1. sta ik nog steeds achter deze keuze qua werkverdeling? 2. wat kunnen we nu aan de situatie doen om het te veranderen. Helpt altijd. Ik sla vraag 1 nooit over, want als je achter je keuze staat dan ga je er gewoon voor. Hoe dat zijn dat details, als het tussen de oren maar goed zit. Niet meteen de man van alles de schuld geven (is vooral bedoeld op de reakties, niet op TS denk ik)
Zo doen wij het ook. Alle taken naar rato verdeeld. Mijn vriend werkt ook 1 dag in de week meer, dus ik doe iets meer in huis en met de kleine. Toen Roy er nog niet was en wij beide fulltime werkte, was ook het huishouden 50-50... Lijkt me wel zo redelijk.