Ziektewet na je verlof

Discussion in 'Na de bevalling' started by MissT, Feb 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MissT

MissT Niet meer actief

Dag dames,

Mijn verlof loopt bijna af, maar ik voel mij nog steeds niet oke.
    In mijn zwangerschap ben ik al snel in de ziektewet terrecht gekomen vanwege erge bekkeninstabiliteit. Na de bevalling, nu dus, heb ik er nog steeds ontzettend veel last van.

Zijn er nog meer meiden die na hun verlof in de ziektewet lopen?
    Ik vind die bedrijfsartsen altijd zo eng.. :)

Hoe is dat bij jullie gegaan?

2. Roes

Roes Fanatiek lid

Oct 9, 2009
    1,791
    0
    0
    woonbeg voor jongeren met een verst beperking
    Gelderland
    Ja hier ook zo'n meid..
    Heb in totaal 15mnd in de ziektwet geweest.Nu sinds 2e week van jan.weer ant werk.
    Ik heb heel veel begrip gekregen van de bedrijfsarts en werkgever..ik wilde veel sneller ant weer ant werk maar het waren deze mensen die de rem erop gegooid hebben wat achteraf heel goed is geweest.
    Niet bang zijn je weet wat je hebt...zorg goed voor jezelf!!

3. MissT

MissT Niet meer actief

Ah jeetje. Had je ook zon last van BI??

4. Roes

Roes Fanatiek lid

Oct 9, 2009
    1,791
    0
    0
    Gelderland
    ook..maar vooral een lang herstel van het zwangerschapsvergiftiging/Helpp-syndroom en alle complicaties die ik erbij kreeg. Nu ben ik op een goede weg terecht gekomen en is er een goed vooruitzicht!! Nu jij nog...maar wel wat sneller dan ik..ok?

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb het niet gehad, maar wel twee weken geleden bij de bedrijfsarts geweest vanwege zware vermoeidheid.
    Zij waarschuwde mij om toch echt op tijd aan de bel te trekken, wanneer ik na de bevalling toch veel klachten zou gaan houden!

Wanneer je eenmaal weer "hesteld na bevalling" bent verklaard, dan schijnt het heel lastig te zijn om je klachten toch zwangerschapsgerelateerd te laten aanmerken (Door UWV)

Nu is het voor mij dus nog niet aan de orde, hoop ook niet dat het nodig is. Maar wanneer je je echt niet goed voelt, dan moet je het toch echt op tijd aangeven, dus liefst voordat je weer gaat werken!

6. Roes

Roes Fanatiek lid

Oct 9, 2009
    1,791
    0
    0
    Gelderland
    Er schiet mij ineens iets te binnen. Volgens mij is het zo dat het UWV een aanvulling geeft in je loon als het tgv zwangerschap/bevalling is. Dus je werkgever krijgt een deel aangevuld of mss wel 100%. Moet je intussen niet beter gemeld zijn...
    Mss dat dit voor je gevoel wat lekkerder is en je beter kan toegeven aan je hersteltijd...

7. cherryl

cherryl Fanatiek lid

Jan 27, 2009
    2,923
    0
    0
    ik ben tijdens mijn zwangerschap ook de ziektewet ingegaan wegens BI en zit dat nu nog steeds.
    de meeste bedrijsartsen zijn hier heel voorzichtig mee en erg begripvol.
    ik was ook doodsbang, maar is me alles mee gevallen. we hebben samen een plan opgesteld (ik wilde graag wat doen, dus ben sinds kort begonnen met 2 keer per week 2 uurtjes te werken)
    het gaat nog steeds niet goed met me, maar zowel uwv als bedrijfarts zijn begripvol en geven me alle tijd.

8. Roes

Roes Fanatiek lid

Oct 9, 2009
    1,791
    0
    0
    Gelderland
    Nou zie......das fijn!!

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja wanneer je na je bevallingsverlof dus zwangerschapsgerelateerd "weer" ziek bent, dan betaald het UWV nog steeds die 100% aan je werkgever uit. Vandaar ook de waarschuwing van onze arbo-arts, ben je weer "hersteld" gemeld en blijkt na een paar weken dat het toch niet gaat... dan schijnt het errug lastig te zijn het UWV er van te overtuigen dat het toch echt nog zwangerschapsgerelateerd is en moet je werkgever dit dus eerst allemaal wel zelf "ophoesten"

10. MissT

MissT Niet meer actief

Thanks meiden.
    Alleen het verschil met mij is;

Tijdens mijn zwangerschap ben ik ontslagen bij mijn werkgeverd ivm reorganisatie. Ik ben toen via het uwv in de ww terecht gekomen. In deze tijd heb ik al vroeg (rond de 20wk) BI gekregen en ben hierdoor via het UWV in de ziektewet gekomen. Op een gegeven moment ga je weer je bevallingsverlof in, en dat eindigt dus volgende week.
    Heel ingewikkeld allemaal... dus ik ben wel erg benieuwd hoe en wat nu verder..

11. Roes

Roes Fanatiek lid

Oct 9, 2009
    1,791
    0
    0
    Gelderland
    ontslagen terwijl je zwanger bent!!!??? heb ff kopie van tekst op arbo-advies.nl :

U mag niet worden ontslagen als u zwanger bent en ook niet tijdens de eerste twaalf weken na de bevalling. Alleen in speciale gevallen is ontslag mogelijk.
    Dit is het geval bij bijvoorbeeld ontslag: op staande voet
    om dringende redenen
    bij faillissement
    als u zelf ontslag neemt.

Verder geldt: U mag nooit ontslagen worden omdat u zwanger bent.
    Als u solliciteert, mag u niet afgewezen worden vanwege uw zwangerschap.
    In een sollicitatiegesprek hoeft u daarom niet te melden dat u zwanger bent.

WW-uitkering
    Loopt uw contract af tijdens de zwangerschap, dan kunt u een WW-uitkering aanvragen. U heeft in dat geval recht op ziekengeld in verband met de bevalling. Geef de zwangerschapsverklaring hiervoor zelf af bij de uitvoeringsinstelling.

Volgens mij geldt dan dezelfde regel..

12. MissT

MissT Niet meer actief

Ja i know.
    Maar ik ben met nog heel wat andere ontslagen, en was dus niet vanwege mijn zwangerschap maar echt omdat het niet goed gaat met het bedrijf..

13. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Volgens mij is het zeker van belang om te zorgen dat je zwangerschapsgerelateerd ziek gemeld blijft. Bij een WW uitkering krijg je namelijk de eerste 13 wk geen ziektewet uitkering, maar gewoon ww. WW is de eerste 2 maanden 75% van het laasteverdiende loon en de derde maand 70%, terwijl zwangerschapgerelateerde ZW volgens mij 100% van het laatstverdiende loon is. Dus als je echt nog last hebt van BI, zet je over de angst voor de Arbo arts heen en leg je zaak daar voor.

14. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    ik heb het ook gehad, alleen heb ik me tijdens de zwangerschap nooit ziekgemeld omdat ik dacht heb toch maar 3 maanden ww en schiet er weinig mee op .. achteraf heel veel spijt gehad want toen ik dus na mijn verlof ziekmeldde en bij een hork van een uwv arts moest komen wou die er niks van horen van BI terwijl ik een HA en fysio hadden die het beiden zeiden..
    buiten dat begon het bij mij al met 16 weken zwangerschap en het was niet minder geworden na de bevalling helaas...
    maar ik had geen werkgever meer dus die man wou me zo snel mogelijk weg hebben, nog bezwaar gemaakt helaas zonder resultaat..
    maar goed ik hoor ook veel verhalen dat ze wel makkelijk zijn ik heb het gewoon slecht getroffen helaas...
    dus gewoon ziekmelden want ook al heb je geen werkgever meer zoalng je ziek bent heb je rech top die 100 procent van uwv...
    succes!

15. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Bij mijn laatste zwangerschap zat ik ook vanaf 20 weken in de ziektewet. Het UWV vertelde mij toen nog dat als ik na mijn verlof me gelijk aansluitend zou ziek melden, dat dit dus bij elkaar op word geteld. Het aantal ziekteweken van voor het verlof worden gekoppeld aan de ziekmelding van na het verlof. Houd hier dus rekening mee met het aantal weken zw waar je recht op hebt.

Share This Page