Ik zou mijn moeder duidelijk op het hart drukken zorgzaam om te gaan met de allergieen en anders niet meer op laten passen. Tevens zou ik een lijst maken met producten die ze mag en haar duidelijk maken om hier niet vanaf te wijken. Mijn ma geeft niks zonder dat ik er toestemming voor heb gegeven. Inmiddels weet ze zelf ook wel hoe ze ingredienten moet lezen. Echter met de verjaardag van de jongste zei ze nog: ach laat hem toch ook een stukje taart proeven. Mijn sm was in her begin wel eens onoplettend. Maar na haar hier duidelijk op gewezen te hebben, weet zij het nu ook. Ook zij geeft niks zonder onze toestemming.
@ Chebu, een epi-pen krijgt niet ieder allergisch persoon. Dan moet er sprake zijn van een hoge klasse,vanaf 4, Dacht ik. Mijn zoontje heeft ei en cashew klasse 3. Op cashew reageert hij hevig, maar geen epi-pen, alleen een drankje hebben wij.
mijn dochter is niet zo hevig allrgisch voor pinda dat ze een epi pen nodig heeft... daar reageert ze alleen op haar huidje op en anti histamine is voldoende. ei is ze meer allergisch voor, tot kotsen aan toe, maar ook niet zo ernstig dat ze een epi pen nodig heeft. ook daar is anti histamine voldoende voor. ik ga hele.duidelijke afspraken met haar maken dit mag niet nog een keer gebeuren... buitenstaanders gaan er zorgvuldiger mee om dan mijn bloed eigen moeder en dat steekt. ik ben zolang zij zich niet houdt aan het 'dieet' genoodzaakt andere opvang voor de vrijdag te regelen. de astma aanval staat trouwens wel los van de allergieen. Helaas heeft ze het nog benauwd maar in overleg met de arts kan ik haar laten slapen! Hopelijk kan ik ook slapen ondanks mijn zorgen om mijn moppie en de boosheid jegens mijn moeder!!
Ik vraag me af in hoeverre je moeder in staat is om aan je verwachtingen te voldoen. Je hebt haar meegenomen en laten zien wat er kan gebeuren ook neemt ze een benauwdheidsaanval niet serieus en kan ze niet correct handelen. Ik vraag me af wanneer gaat ze wel handelen als er iets mis is? Pas als het te laat is, of er onherstelbare schade ontstaat. Het gaat wel om de gezondheid van je kindje. Ik persoonlijk als ik je verhaal lees zou ik je moeder niet meer laten oppassen. Het is echt niet veilig. Ook het eczeem wat je dochter krijgt is zo vervelend. Kan ze daardoor nog wel goed slapen ed. Ook daardoor is het heel slecht voor haar gezondheid en ontwikkeling. Jij als ouder moet zorgen dat je kindje veilig is en dat is ze naar mijn mening op dit moment op deze manier niet bij je moeder. Over de boosheid naar je moeder toe. Gebeurt dit omdat je moeder het niet serieus neemt en denk laat maar kletsen, ik weet het beter dan alle artsen. Of is het onmacht van je moeder en kan ze het gewoon niet.
Ik snap dat jij je moeder en je dochter het contact niet wil ontnemen, daarom schreef ik ook over hoe wij het doen. Van brood tot tussendoortje en drinken hij krijgt alles mee. Mijn zoon is allergisch voor koemelk, kippenei, soja, tarwe, aardbeien en frambozen voor zover wij weten. Mensen zien helaas vaak de reactie niet omdat die pas 's avonds of de volgende dag optreedt en geloven daarom niet hoe ziek hij ervan wordt. Dat vind ik ook zo erg in het verhaal van je moeder: ze stond erbij en ze keek ernaar.... Ze ziet echt niet wat ze haar kleinkind aandoet.
Sorry maar dit vind ik echt van de zotte! Na zoveel onverschilligheid ten opzichte van de gezondheid van mijn kind bracht ik hem of haar daar nooit meer alleen heen. Ze is vast een hele lieve oma en ik zou zelf zeker langs blijven gaan, maar oppassen ging voortaan via het kdv of andere mensen.
Mijn advies...... Je dochter daar niet meer laten! Heel simpel. Als je moeder zo weinig respect kan opbrengen voor jou, je kind en haar allergieen dan zo dat voor mij betkenen dat het klaar is. Hier ook een allergisch kind die gelukkig nu bijna overal vanaf is. Gelukkig hield iedereen in mijn omgeving rekening met haar, zoals het hoort. En helemaal van je eigen moeder zeg. Zelfs mijn ex belde mij constant op als hij niet zeker wist of ze iets wel of niet mocht. Wat ik mij afvraag.....heel gek misschien maar......kan je moeder wel lezen?
Oh mijn kind zit in klasse 3 met pinda, maar hier in Duitsland komt hij wel in aanmerking voor een epi pen. Volgend jaar starten de onderzoeken.
@ aloe: ja als je mijn topic leest zal.je.idd denken dat ze het niet kan, maar ze kan het wel! alle andere: ik zit op mijn telefoon te forummen dus kan daardoor niet goed terug lezen en op ieder voor zich reageren. maar bedankt voor de reacties. ik ga idd nu heel.goed nadenken over wat te doen in de toekomst met die vrijdag. @ 5mare5: poeh, behoorlijke allergieen. jammer dat sommigen het niet serieus nemen. Mijn.dochter reageert trouwens binnen 5 minuten!
Ik denk niet dat je moet 'dreigen' met niet meer oppassen. Ik denk zelf dat je samen met je moeder naar de arts moet gaan, je moeder moet duidelijk gemaakt worden dat dit gedrag je kind het leven kan kosten. Allergie en astma moet je serieus nemen. Iets heel anders wat bij me opkomt is: heeft je moeder dit vaker? Want dit soort gedrag wat je beschrijft zie je ook bij mensen met beginnende dementie. Gesprek met haar huisarts lijkt me wel zinnig. Verder: je hebt de dingen al vaak genoeg tegen je moeder gezegd. Ik zou niet 'dreigen' met een andere oppas, maar gewoon een andere oppas gaan zoeken. Je kind is niet veilig bij je moeder, zo simpel ligt het.
Ok. Ja dat schoot mij ineens te binnen. Misschien kan ze niet goed lezen en schaamt ze zich daarvoor ofzo. Wil ze dat niet zeggen omdat ze niet wil afgaan. Of misschien begrijpt ze niet wat de etiketten enz inhouden. Kijk wij zijn er natuurlijk altijd heel erg mee bezig dus weet je heel precies wat wel en niet kan......anderen weten dat vaak niet. Er zijn veel benamingen voor melk en ei..... Maar goed.....ze geeft ook gewoon dingen waarvan het niet mag en dat is gewoon dom, onnadenkend en egoistisch. En waarom belt ze je pas zo laat? Is dat schaamte? Of is dat een soort van stel je niet aan reactie........van haar?
Ik heb ook het idee dat er psychisch iets niet helemaal in orde is met je moeder... Heel l*llig om te zeggen, maar dit is echt niet normaal. Ook dat ze zich heel klein voelt ofzo als jij haar volkomen terecht wijst op een grove fout (wat ze kennelijk altijd al heeft gehad?).. Daar klopt iets niet hoor?
Ik wil niet aanvallend zijn hoor maar ik snap werkelijk niet waarom je je dochter alleen bij haar laat. Ze kan die verandwoording blijkbaar niet aan dus kan ze niet alleen met haar blijven. Straks gaat het een keer goed mis.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Mijn zoon reageert heel heftig op verse aardbeien, die krijgt hij dus niet meer. Maar hij mag met gemak fristi of aardbeienjam. Maar mijn schoonmoeder durft zelfs die dingen al niet meer te geven. Die houd daar dus enorm rekening mee. En zo hoort het. Voor mij zou het oppassen helemaal afgelopen zijn.
Kan je je huisarts niet vragen of die het een keer met jullie tweeën samen wil bespreken? Dat hij aangeeft hoe gevaarlijk het is en wat er allemaal kan gebeuren enzo? Misschien blijft het dan beter hangen. Misschien kan ze wel biet goed lezen? Het schijnt dat dat veel voorkomt en mensen dat vaak absoluut niet durven toegeven. Of misschien is het oppassen haar wat te veel, te heftig? En verder zou ik denk ik eten en drinken meegeven/ in een curverbox daar neerZetten, eigen warm eten meegeven. Jouw koekjes/ brood beleg daarvan gebruiken en NIETS anders geven dan dat. Hoeft ze er ook niet over na te denken.