Hou houd jij je huis schoon?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovely83, 20 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik zou dolgraag een schoonmaakster willen, maar ik vind het zo moeilijk een vreemde in ons huis te laten. Dus wil eerst proberen middels een schoonmaakschema ons huis netjes te houden.

Ik werk 28uur pw, man min 50uur pw. Dan nog de kids die sport hebben. Zoon traint 3x pw voor basketbal en heeft ieder weekend wel een wedstrijd. Dan dochter nog 1xpw zwemmen en op zaterdagochtend ballet. Oftewel erg druk allemaal!

En dan moet het huishouden ook nog gebeuren. We hebben vijf slaapkamers, 2 toiletten, ruime woonkamer met open keuken, douche en washok en dan nog de wasjes die gedraaid moeten worden. Iemand tips hoe ik dit het best kan organiseren?

Ik kan elke dag wel een uur tot anderhalf uur aan het huishouden besteden.Dus op zich moet het te doen zijn.

Of weet iemand toevallig een betrouwbare schoonmaakster in Groningen?

2. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Een schoonmaakster in huis halen is een grote risico. Ik hoor de laatste tijd altijd van die negatieve berichten brrr.
    Een lijst maken en het afvinken?
    Uittypen in excel of Word en dan de week plannen.

Als ik moet werken en mijn man, draai ik altijd in de avond een wasje en haal het sóchtends eruit, kom ik thuis, hang ik het op.

Wat ik ook altijd de avond van te voren doe (wat tijd scheelt, ook al heeft het niks met huishouden te maken) ontbijt alles al klaarleggen, botterhammen smeren, hupa in een plastic zakje, eventueel pakje erbij leggen, in de tas. Voor mijn dochter doe ik de melkpoeder in haar verdeelvakjes 6 schepjes per vakje, scheelt ook weer qua tellen.

Waar heb je vooral moeite mee? Met de was? De afwas? Opruimen?

Wat ik ook heb zijn gewoon verschillende mandjes (gekocht bij Ikea) dump daar vanalles erin, deksel erop, opgeruimd!

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Het zal inderdaad plannen worden..
    Bedden verschoon ik op vaste dagen, mijn wasmachine kan ik instellen dat hij later gaat wassen en dan net klaar is als ik thuis kom van mijn werk. Daarnaast stofzuig ik na het avondeten en dweil net voor ik naar bed ga. De grote klussen (keuken /badkamer/bovenverdieping etc) plan ik voor mezelf per week in. Wanneer heb ik tijd en wanneer doe ik wat.. En eerlijk is eerlijk de ramen worden een stuk minder gezeemd en buiten zemen laat ik doen.. Maar goed ik slaap in een schoon bed,douche in een schone badkamer en eet uit een schone keuken. De basis is in ieder geval altijd gedaan..

4. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Heb je geen bekende in jullie familie/kenniskring die het zou willen doen?
    Ik maak ook schoon bij de overbuurvrouw;)

5. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ik heb voor mijzelf een schema in mijn hoofd: die dag boven stofzuigen bedden verschonen dweilen etc. Die dag badkamer die dag vul maar in. Als het een keer niet lukt gelijk de andere dag doen voorbond werkt het heel goed.

6. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ik heb een schema gemaakt met wat ik wanneer doe, probeer me daar ook aan te houden al lukt het niet altijd

7. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik heb een heel strak schema, en als ik niet uit kom bel ik mijn oproepschoonmaakster :) Dat gebeurd 1 keer in de 4 weken denk ik, ligt een beetje aan hoeveel klanten er komen. De ene week is het super druk en de andere week erg rustig. Mijn schoonmaakster is top, ze maakt ook gerust het konijnenhok even schoon bijvoorbeeld, maar ook gewoon de badkamer ed. Net wat uitkomt.

8. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik heb een Ebook gekocht:
    Hoe organiseer ik mijn huis in 30 dagen.

Ben nog maar net begonnen.

In het kort komt het er op neer dat jij je huis in zones verdeeld (4 of 5 zones) En dat je iedere week een zone aanpakt in je huis. Na 4 weken ben je alle zones doorgeweest als het goed is.

Iedere dag besteed je 15 minuten aan die bepaalde zone (Dus de ene week pak je 7 dagen lang de keuken en hal aan bijvoorbeeld en de volgende week begin je aan slaapkamer en wc bijvoorbeeld.)

Voor de rest komt iedere ochtend terug.

-Ochtend routine duurt max 20 minuten
    (bedden opmaken, badkamers(s) bijhouden, de was bijhouden,en de
    na het ontbijt de keuken opruimen)

-Avond routine duurt max 15 minuten
    opruimen na het eten, afwasmachine aanzetten, keuken en aanrechtblad schoonmaken en losse troepjes opruimen (post etc.)

Tot hier ben ik gekomen tot nu toe :D Is een heel boekwerk, ook met een boodschappen planner, week menu planner, kast opruim plan etc.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Het magisch woord is : bijhouden
    Hier ruimt iedereen gewoon steeds zijn rommel op (was in de wasmand, handdoeken op het rek, afwas in de vaatwasser, bed gelijk opmaken etc etc)
    Iedere avond na het eten doen we beneden even stofzuigen en woonkamer dweilen.
    Is opzich een kwartiertje werk.
    Op ma en wo en za stof ik alles af, en stofzuig ik boven.
    Op za of zo doen we ook altijd even boven dweilen
    De badkamer poets ik als ik de kids in bad stop, de douche als ik zelf douche. Keuken na het eten
    De wc dagelijks even schoonmaken en bleek erin.
    1x per week pak ik een "grotere"klus zoals keukenkastjes, ramen zemen, tegels soppen.
    Was zet ik meestal aan wanneer het uitkomt.
    Echt als alles opgeruimd is valt het schoonmaken reuze mee.
    Ik moet wel zeggen dat mijn man ook niet te beroerd is om even stofzuiger ofzo te pakken

10. pipootje

pipootje Niet meer actief

ik doe zowieso op zaterdag of zondag mijn hele huisje soppen(net wat beter uitkomt), dus alles van zn kant en flink er tegen aan.
    en verder elke dag afwassen, en even een doekje over de wc pot en met de borstel erdoor heen,en elke dag de tafel afnemen
    en verder elke di en do even stofzuigen, en tis hier weer schoon hoor
    doen ook schoenen uit in huis...
    en als dr visite komt doen we altijd even extra een xtje een doekje en een stofzuiger erdoorheen,
    VL doet hier trouwens ook gewoon meehelpen, samen even afwassen en alles doen,soms doet hij het ook alleen als k bijv aant werk ben.

als je het gewoon bijhoud dan ben je zo klaar

11. pregzilla

pregzilla Actief lid

30 aug 2013
    117
    0
    0
    where the heart is
    Hier is de grote troef gewoon metéén opruimen wat je uithaalt, dit geldt voor kleren, spullen, maar ook het bad even uitvegen als je er in bent geweest. 's Avonds voordat manlief komt ga ik in 10 minuutjes even met de stofzuiger en dweil vliegensvlug het huis door en klaar. Puur de was en de grote klusjes schieten er nog wel eens bij in.

12. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Inderdaad alles gelijk opruimen, scheelt echt zoveel werk.
    Dan kan je gelijk schoonmaken en hoef je niet eerst rotzooi op te ruimen en te ordenen.
    Ik ben een erg opgeruimd type en heb manden in onze expedit kast staan waar al het speelgoed in kan.
    Ik doe wel elke dag beneden stofzuigen maar omdat ik het bij hou is dat zo gepiept en ben ik beneden hooguit een 30 min -45 min bezig ( stofzuigen en dweilen en afstoffen) wc ook elke dag even de borstel er door en een doekje over de bril.

Boven doe ik eens per week stofzuigen , dweilen en afstoffen.
    Badkamer doe ik als de kinderen in bad zitten.
    De was elke dag en gelijk vouwen en weg leggen.
    De grote dingen zoals ramen lappen doe ik wanneer het me echt begint te storen ;) zoals nu dus hopelijk is het morgen droog dan kan ik alle ramen zemen .
    Ik doe het dan wel allemaal in 1x boven en beneden binnen en buiten maar dan ben ik er weer even een paar maanden vanaf.

13. Priscillalove

20 sep 2013
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij is het altijd schoon.
    Ik doe smorgens de tafels en meubels nat spuiten met allesreiniger en water en met keukenrol droogmaken.
    Daarna huis vegen, dwijl nat maken met water en bleek en de vloer schoondwijlen.
    Bleek staat standaart al in de badkamer en wc dus dat gebruik ik elke dag als ik aan het douchen ben of naar de wc ben geweest.
    Ook staat er standaart een spons in de badkamer kan ik direct alles afnemen.
    Als ik aan het koken ben ruim ik het direct onder het koken op.
    Na het eten doe ik gelijk de afwas en zet het terug in de kastjes.
    Als je uit bed komt trek dan gelijk je bed recht en zet de gordijnen en je slaapkamer raam open.
    Doe elke dag een wasje en hang het direct op dan is het de volgende dag droog.
    Hoop dat je wat aan me tips hebt.

En plan je dagen in dat je de koelkast schoonmaakt of je kledingkast opnieuw opvouwt, keukenkastjes schoonmaken etc..

14. A2CA

A2CA Niet meer actief

Ik ga naar school en loop stage komt neer op 40 uur per week.

Wat ik doe
    smorgens voor ik weg ga ruim ik meteen ontbijt op en alles. Speelgoed ligt er meestal niet veel omdat ik dat de avond van te voren heb opgeruimd. Haal gauw een doek over de tafel en ga dan weg.

Als ik thuis kom kook ik alvast het eten, de afwas wat dan staat doe ik afwassen, doekje over aanrecht en over de kastjes. Dan loop ik door naar slaapkamer haal ik een doek over nachtkastje etc.

Bedden verschonen doe ik op vaste dagen voor ik weg ga trek ik het af en doe ik wasmachine er zit zo een timer op. als ik terug kom ik droger.

savonds na het eten ook weer meteen afwassen en als kleine in bed ligt doe ik de woonkamer stoffen.

Stofzuigen doe ik om de dag voor de kleine naar bed gaat, als ze erin ligt nog even snel doekje over en dweilen.

Wc doe ik smorgens nadat ik heb geplast even snel doekje erover chloor erin en klaar.

In het weekend doe ik de wc dan wel grondig. Maar zoals binnen in de keukenkastjes doe ik als ik wat zie liggen even gauw doekje erover.

15. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Hier sinds kort overgestapt op een nieuw systeem.
    Vrijdag is poetsdag. Ik stof en sop. Man lief zuigt s avonds de boel schoon waarna ik er met de dweil achter aankom.
    De rest van de week de nodige dingen. Doekje over toilet, met de wisser over de vloeren en hier en daar wat opruimen. En de wasjes. Heerlijk systeem. Kost bijna geen energie maar toch een net resultaat. Voorheen had ik een 'dagprogramma'...maar vind dit vele malen beter!

16. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Bijhouden, organiseren, plannen en uitvoeren haha.

Bijhouden kan je combineren met je dagelijks leven. Bijv de douche terwijl je doucht, de keuken schoonmaken/houden/opruimen tijdens het koken, zorgen dat alles gewoon een vaste plaats heeft.

Sowieso 1 la voor allerlei rotzooi die anders ergens zwerft zoals, batterijen, paperclips, kabeltjes etc. Gelijk opruimen wat je kan opruimen..

Schoonmaakmiddelen door huis verplaatst.
    Wat je voor het toilet gebruikt, daar in de buurt of daar ergens netjes. Ik maak het toilet elke dag schoon, en de bleek staat achter de pot. Dus dat is heerlijk makkelijk.

Jezelf vergemakkelijken met bijv een stoomreiniger, heerlijk!! Plannen is ook super belangrijk, bijv je was.
    Je hebt nog wat te strijken, je zet vast een nieuwe was aan. Ondertussen strijk je, neem je lekker een douche waarbij je gelijk de douche schoonmaakt. En daarna de was ophangen.

Dan pas gaan zitten haha, dan heb je zoveel gedaan en daarna lekker genieten van je welverdiende rust.

Ik ben echt van het combineren van dingen, werkt als een tierelier.

17. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    vertel de waarheid
    ik heb heel schema in mijn hoofd zitten
    ik heb 2 kinderen
    1 van 4 jaar oud zit op school
    en 1 van 2 jaar oud (volgende week woensdag is ze 2)
    en ik heb een man die 40 uur werk per week
    en ook werkelijk nix doet
    maargoed ik heb hem verwent gewoon .

ik ben echt een schoonmaakmiep
    hoewel ik weet dat er op mijn werk wel misbruik van gemaakt word
    want ik doe het graag
    op mijn werk heb ik ook een schema in mijn hoofd zitten

dat ik elke dag :

stofzuigen stoffen ,dweilen beneden en boven
    wc schoonmaken beneden en boven(begin van de maand de tegelwanden enz van de wc en douche)
    zondag,woensdag,vrijdag beddengoed verschonen
    dinsdag en vrijdag en zaterdag de wasdraaien
    op donderdag en zondag strijken
    papagaai verschoon ik om de dag en onze 2 konijnen om de 4 dagen verschonen.
    ramen zeemen om de 4 weken boven en beneden
    overgordijnen van de woonkamer wassen 3x per jaar
    1x in de 3 maanden keukenkastjes van binnen en buiten kanten uitsoppen en de waterkoker en koffieapparaat ontklaken en dressiorbinnenkant papieren uitzoeken

1x in maand lege wasmachine op 95 graden met soda laten draaien

2x per jaar woonkamervloer met de boenmachine schoon schrobben ( ken ik van mijn werk meenemen )

maar moet zeggen dat ik het ook hartstikke leuk vind om het te doen .
    en ik werk ook 3 dagen 18 uur per week in de schooonmaak in de zorg dus dat scheelt ook weer

18. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik heb een schema gemaakt, aan de hand van m'n rooster. Zo heb ik echt m'n huis altijd schoon :)

19. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    oja vergeet de plafon om de 6 maanden
    doe ik het af met een swiffer die ik nat maakt met amonia
    wij hebben namelijk schrotjes plafon zilverkleur
    ken je makkelijk afnemen
    en wij hebben open keuken in de woonkamer
    dus word gauw vies het plafon .
    dus elk half jaar sta ik banen te trekken hwaaa
    je schrik wat er vanaf komt zeg .pffff

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Bedankt voor de tips!
    Zal eens een lijstje maken, nu heeft de schoonmaakster van mijn moeder vanaf januari een adresje minder dus ga vragen of ze dan bij ons wil komen. Zodat zij de grote dingen kan doen zou me al een hoop schelen.

Ik heb trouwens op de trap beneden en boven voor beide kids een mandje daar gaan alle spullen in die ze laten rondslingeren en moeten ze 1x in de 2 dagen weer op hun plek zetten. Misschien een goede tip voor jullie :).

Deel Deze Pagina