De namen op jouw lijstje zijn voor de meeste Nederlanders onbekend en moeilijk, denk ik. Als je een naam zoekt, die voor Nederlanders niet te moeilijk is, zou ik een naam kiezen die eindigt op een a (dan weten mensen gelijk dat het hoogst waarschijnlijk een meisje is). En misschien kun je een naam kiezen die hier ook bekend is? Ik pak even mijn lijst met Arabische meisjesnamen erbij; hopelijk zit er een mooie naam voor je tussen... Aamina (veilig) Aamira (vol leven, voorspoedig) Adila (gerechtigheid) Afra (lof, esdoorn, wit) Aïda (gast, iemand die terugkeert) Aisha (levend) Alina (mooi) Aliya / Aaliyah (subliem, verheven) Aliza (dochter van Ali) / Aleeza / Aleesa (vreugde) Alma(h) Almas / Almaas (diamant) Amalia (aspiraties) Amani (wensen) / Amany (wens) Amaya (nachtelijke regen) Amber<Ambar Amelia (mooi, betrouwbaar) Amina (eerlijk) Amira(h) / Almira(h) (prinses, welvarend) Ana (prestige, zelfrespect) Ariana (vol met leven, levendig) Arifa (geleerd) Arzu (hoop, liefde, wens) / Arzo / Arzoo (hoop) Cala (kasteel) Daania (mooi) Daleela (gids) Daliya (dahlia) Dana / Danah (de mooiste en meest kostbare parel, zwarte parel) Daniya (dichtbij) Daria (geleerd) Dima(h) (stortregen, wolk met regen) Dina (liefde) Diya (pracht, licht) Diyanah (religie) - Mijn zus heet Diana en in Jordanie bleek iedereen die naam te kennen, omdat er een zangeres schijnt te zijn die (ongeveer) zo heet Dunya / Dunia (wereld) Dunyana (onze wereld) Eleanore / Eleanor / Eleanora / Elenor / Elenora / Leonora etc. (medeleven?) Faaiza / Faiza(h) (succesvol) Faatin / Fatin / Fatina (mooi, betoverend) Fadia (beschermt anderen) Faida (voordeel, winst) Farah / Farrah (vrolijk) Farida (uniek, uitzonderlijk) Fatima / Fatma (onthouding) Fawziya (winnend) - mijn schoonzus heet Fawzia en ze is helemaal Nederlands, maar haar ouders vonden het een mooie naam. Ze spreekt het zelf uit als Fashja Fayda Fayruz (kostbare steen) Fayza (welvaart, vrijgevend) Fida (aanbiedend om anderen te beschermen) Ghada (charmant, gracieuze vrouw) Hana (bloem, favoriet) Hanaa (geluk, zegen) Hawa (Eva) Hayat (bestaan) Hiba (aanbidden) Hind (meer dan 100 kamelen) Ilana (zonneschijn) Jala (schijnend) Jalila (nobel) Jamila / Jamelia / Jamela / Yamile (mooi) Jada (goedheid) Janan (hart) Jazmin (jasmijn) | | V
| | V Kamila(h) / Kamilla(h) (volmaaktheid, perfect) Karima (waardevol, perfect) Karimah (vrijgevend, gul, nobel) Kenza / Kanza(h )(schatkist) Khalida (eeuwig) Layla / Laila (donkere schoonheid) Lina (delicaat, mededogend) Magda (van Magdala) Malak / Malaika (engel) Malika (koningin) Maysa (lopend met trots) Mona (kleine nobele) Nadia / Nadiya / Nadeah / Nada / Nadja (hoop) Naima(h) (rustig) Noor / Nora / Norah (licht) Rana (aantrekkelijk, elegant) Randa (zij die bewonderd moet worden) Rima / Rim (witte antilope) Samia(h) (verheven) Samira(h) Sanaa / Sana (glans?) Sabaa (bries) Sabah (ochtend, zonsopkomst) Salma / Salima(h) (heel , veilig zijn) Samira (roep, roeping) Sara (prinses) Sarah (gelukkig, puur, prinses) Sarina (vrede) Shakira (dankbaar) Sofia (mooi) Sophia (wijsheid) Sonia (heel mooi) Soraya (mooi) Taalia (rijzende ster) Tamara (soort boom?) Tanisha (geluk) Tamira(h) (rijk aan data) Tara (ster) Xara / Zahra / Zahara (schijnend, bloem) Yara / Yarah (vlindertje, watervrouw?>zeemeermin?) Zafira(h) (succesvol) Zaida / Zada (voorspoedig, toenemend) Zamira (gedachte) De meeste namen hiervan vind ik heel mooi, zoals Ilana, Yara, Amani, Farah, Jada, Kenza, Taalia etc. etc. Maar ik heb geen idee of ze in Irak ook bekend zijn en mooi gevonden worden... Nog meer namen kun je vinden op bijv. : http://arabicnames4u.blogspot.com/2009/10/arabic-girl-names.html Hopelijk heb je hier wat aan, veel succes!
Aliza vind ik ook wel mooi uit jouwn lijst En nog wel meer hoor allee deze sprak me aan. Past denk ik toch wel ook bij onze zoontje zijn naam
Sorry michelle dat ik niet op jouwn bericht heb geantwoord. De meeste namen uit jouwn lijst die zijn al in gebruik in mijn omgeving. Ik wil een naam die eigenlijk bijna. NIet voor komt. Jij had Maroua Ik had Marwah Is opzich het zelfde alleen Anders geschreven.
Ik vind Aliza ook heel mooi (stond ook op ons lijstje voor een meisje, maar we verwachten een jongen). Hebben jullie al een (definitieve) naam gevonden?
Jeetje wat een getut zeg, waarom moet het makkelijk uit te spreken zijn. Er zijn genoeg mensen die in Nederland geboren en getogen zijn die met namen komen die niemand kan uitspreken. Ik vind de namen prachtig, en als ik ze een paar x gehoord zou hebben dan kan ik dat heus wel uitspreken. Ik vind [naam verwijderd] het mooist, maar dat is omdat ik denk dat het op een bepaalde manier klinkt... Helaas kan ik je geen suggesties doen, ben helemaal niet thuis in arabische namen.... heel veel succes met kiezen, X
Nadia, samira zijn standaard namen waarvan ik zoveel mensen ken die zo heten. En eerlijk gezegd vind ik ze ook niet zo mooi en bijzonder. Kawthar is ook mooi. Stond eerst ook op ons lijstje , alleen we hebben een paar nichtjes van bijde kant van de familie die zo heten. Wij gaan waarschijnelijk toch voor [naam verwijderd]. Maar dat is nog niet zeker. Tenzij we nog een leukere naam vinden.
Je spreekt sowiezo de namen heel uit dan hoe je het schrijft. Het uitspreken ervan is veel makkelijker. En ik ken ook zoveel nederlandse mensen waarvan hun kinderen echte apparte namen hebben. Warvan je ze bijna niet kunt uitspreken. Dan vind ik toch dat de namen op mijn lijstje veel makkelijker zijn.
Ik vind Nergiz de mooiste naam van je lijstje, komt op mij ook het meest vrouwelijk over. Kawthar bijvoorbeeld vind ik persoonlijk te hard klinken voor een meisje/vrouw. Belangrijkst is dat jullie een naam kiezen die jullie zelf mooi vinden. De rest van de wereld went er wel aan, als ze jullie dochter leren kennen. En wie zegt dat ze hun hele leven in Nederland zullen blijven? Ik ken heel wat oerhollandse mensen die hebben gekozen voor een leven in het buitenland, daar hebben ze ook véél moeite met onze 'o zo makkelijk' uit te spreken namen. En toch redden ze zich.
Van jullie lijstje vind ik Nergiz en [naam verwijderd] mooi. Zelf vind ik Esra een mooie buitenlandse naam.