Mijn zoontje van bijna 3 is echt een klein terroristje op het moment. Ontzettend bezig met grenzen zoeken, driftbuien, niet luisteren, klieren etc. Al een hele uitdaging op zich Het meest ingewikkelde deel vind ik op dit moment dat hij plassen en poepen inzet als machtsmiddel. Als hij op zijn 'time out plek' wordt gezet dan gaat hij expres plassen. Ik heb zelf de indruk dat we absoluut geen probleem maken van in de broek plassen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat hij van ons de indruk heeft gekregen dat hij ons daar 'mee kan pakken'. Ik negeer dat 'wildplassen' volledig en word er niet boos om. Maar zoals gisteren deed hij het dus weer en wilde er bij weglopen (zo van 'ik kan hier nu natuurlijk niet blijven, ik heb geplast') en hij roept dan ook 'ik heb lekker plast hoor!' met een uitdagend koppie erbij. Vervolgens heb ik hem gewoon terug gezet op zijn billen, middenin zijn eigen plas. Om aan te geven dat ik daar niet van onder de indruk ben en dat hij dus kan plassen wat hij wil als hij een time out heeft maar daardoor niet eerder van zijn plek mag. Ik twijfel wel een beetje of dat de 'juiste' manier is. Wat denken jullie? En heeft iemand nog andere tips?
Hmm denk dat ik ook zoiets zou doen.. En hem ook vantevoren waarschuwen.. Je kunt best in je broek plassen maar dan blijf je evengoed zitten. Hij kon het altijd proberen natuurlijk.
hahha ik heb dat ook 1 keer gedaan.ik kon niets beters bedenken. daarna begon hij zonder te plassen 'ik moet nu echt plassen mama roepen" in de hoek. toen natuurlijk wel nr wc gebracht en gelukkig bij het plassen hft hij zijn excuses aangeboden vr zijn gedrag. ik vind dat ook ingewikkeld. gelukkig dus maar 1 keer gebeurd.
Ok, bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat jullie het ook zo zouden aanpakken, ik twijfelde toch een beetje.
Klinkt miss een beetje raar maar een kitten of pup die uit protest op een plek gaan plassen moet je ook met hun snuffert erin 'duwen', wijsmaken dat het niet kan door ze met hun eigen plas te straffen. Denk echt wel dat dit ook een goede manier bij jonge kids is hoor, lekker laten zitten, als je niet bang bent dat je vloer op gaat zetten natuurlijk Maar nee ik kijk er zeker niet raar van op, had het zelf ook gedaan!
Sadieraven, Off topic, maar daar verschillen de meningen over... Beloontherapie voor zindelijkheid bij kittens | Dier en Natuur: Huisdieren
Ik heb het niet over zindelijk maken maar als er word geplast uit protest. Maar goed Geld ook voor oudere honden en katten
Tja, volgens mij geldt het dan ook niet. Het is stressvol en je bevestigt juist dat het daar mag. Maar goed, on topic denk ik dat je zo je kind niet het idee geeft dat het zin heeft om express te plassen. Als je hem toch in de hoek laat zitten bedoel ik, niet als je m met zijn neus erdoor haalt
Ach een eeuwenoude discussie. Vroeger was melk goed en nu is het weer slecht Eerst was dit de oplossing en nu is het ook weer niet goed.
Ik zou hem ook laten staan in z'n natte broek. En het hem daarna op laten ruimen. Hihi, hij test je wel erg uit dan! Van wie geeft hij dat? Moet er toch wel n beetje om lachen
Ik heb het vroeger ook gedaan, terwijl ik straf had... Ben er mooi wel met m'n neus doorheen gegaan..... Lol.... Daarna nooit meer gedaan!
Hihi.. Ik twijfelde dus ook omdat het een achterhaald idee is bij honden om ze zindelijk te krijgen Niet mijn manier en gevoelsmatig kwam het wel wat overeen dus vandaar mijn twijfel. Maar goed, eigenlijk is het ook niet met elkaar te vergelijken. Hij test inderdaad vreselijk uit op het moment. In tegenstelling tot onze dochter lijkt hij totaal ongevoelig voor 'straf' en gaat met alles de discussie aan en gaat tegen ons in ('nee, ik gaat niet luisteren.. ik gaat gooien, kijk maar!' En hop, daar gaat weer wat door de kamer). Mijn man was vroeger precies zo, vorige week nog met mijn schoonmoeder over gehad. Zij zat op een gegeven moment met de handen in het haar. 'Gelukkig' was mijn man dan wel weer een hele makkelijke puber dus dat is dan ook een beetje mijn hoop
Haha nee joh ook zeker niet met ze neus erdoor halen Maar meer met de bedoeling als hij plast op zijn plek en hij uiteindelijk door krijgt dat mama niet meer ze broek verschoond op dat moment (want dat is een excuus om van ze plek af te mogen) dat hij dan waarschijnlijk denkt van hmmm wil ik in een natte plek blijven zitten of luister ik naar mama Het idd niet te vergelijken maar zelfs een kitten of pup maakt zijn eigen slaap of ligplek vaak niet nat dus miss dat het bij je zoon ook gaat werken Verder qua gooien vind ik zelf heel moeilijk, het enige wat ik uiteindelijk in de wanhoop deed was iets van haar pakken en vertellen als ze iets van mij stuk ging maken dat ik dat ook met haar spullen zou doen, dat drong best wel snel door dus nooit hoeven doen gelukkig