Mijn zoontje is ruim negen maanden en krijgt 's ochtends 's avonds na 18:00 en ' s nachts nog borstvoeding. De rest vd dag kunstvoeding en soms, naast de borst 's avonds, ook nog een fles omdat hij niet eerder tevreden is. Maar hij komt 's nachts ook altijd nog een keer...(heeft rond vijf maanden wel een tijdje doorgeslapen). Zou deze nacht voeding af te leren zijn? Ik vraag mij af of het gewenning is, en als hij het een tijdje niet krijgt, of hij dan ook niet meer wakker wordt. Soms drinkt hij 's ochtends namelijk helemaal niet zo veel. Zou het de moeite waard zijn te proberen hem weer in slaap te krijgen zonder voeden? Wie heeft hier ervaring mee, of tips voor?
Dat is denk ik wel af te leren. Het is wel belangrijk om te weten of jouw zoontje 's nachts veel drinkt of dat hij jou meer gebruikt om weer lekker in slaap te komen. Een van mijn zoontjes had ook al een poosje doorgeslapen en kwam rond de 9/10 maanden opeens steeds weer. Dus ik gaf hem bv. Hij nam 3 slokken, lachte eens lief naar me, weer een paar slokken, weer eens lief lachen en zo door tot hij lekker duf werd en weer in zijn bedje wilde. Toen hebben we hem gewoon rustig verteld dat het nacht was en hij weer lekker moest gaan slapen. Een aai over zijn bol en weg. Hij heeft het daarna nooit meer gedaan. Als jouw zoontje veel drinkt 's nachts heeft hij het blijkbaar nodig. Misschien moet je 's avonds dan een papfles gaan geven oid. Zodat hij wel verzadigd is. Als hij 's nachts niet veel drinkt kun je hem ook gewoon een aai over zijn bol geven. Niet uit zijn bedje halen. En hem weer welterusten wensen. Misschien een fopspeen geven? En weg gaan. Dat kan dan een paar nachten erg zwaar zijn, maar als je weet dat het geen honger is, dan hebben ze het meestal heel snel door. Succes ermee, want het is heel moeilijk om 's nachts zo consequent te zijn (spreek ik uit ervaring )
Een speen heeft hij nooit gehad dus dat wordt hem niet. En idd kies je snel voor de makkelijke weg, vooral omdat je moe bent en snel weer wil slapen, even aan de borst en hij slaapt weer, vaak zelfs in ons bed omdat ik geen zin heb om naar beneden te gaan. En dan blijft hij daar meestal ook liggen.... Ik denk dat het ook meer "gezellig bij mama (en papa) zijn" is dan echt honger....
Ik ga er eigenlijk nog steeds gewoon in mee, dochter is nu bijna een jaar. Sinds een maandje ongeveer slaapt ze de meeste nachten door. Ik vond en vind het eigenlijk meer moeite om te proberen haar weer te laten slapen zonder dat ze drinkt, ik heb wel eens pogingen gedaan maar dat was niet echt een succes. Als dat al lukte was ze na een half uur gewoon weer wakker. Ook heb ik om 3 uur 's nachts geen doorzettingsvermogen, dus even drinken en weer slapen is dan de makkelijkste optie. Of het dan voor de gezelligheid, dorst, honger of troost is maakt mij dan niet zo heel veel uit. Als ze er aan toe zijn slapen ze vanzelf wel een keer door, ik geloof niet zo in het afleren eigenlijk. Bij mijn dochter gaat het echt in periodes, dan weer vaker doorslapen, dan weer vaker nachtvoedingen. Soms heeft ze het blijkbaar nodig.
Ik ben ook altijd meegegaan in de nachtvoedingen. Zl dronk s nachts ook veel vaak, maar soms ook maar even om bij mama te zijn. Dat is ook een behoefte denk ik dan maar! Hij is nog zo klein! En ineens heeft hij pas zomaar 2 weken helemaal doorgeslapen, inmiddels is dat weer 'over' helaas maar ik weet nu dat hij het wel kan en het komt ook wel weer! Hij drinkt nu enkel uit troost. (Er is denk ik ook wat, oren, tandjes weet het niet, morgen naar de ha!) Je kan proberen om hem even te troosten, knuffel geven en weer weg gaan, maar hier werkt dat niet! Dan is het echt tranen met tuiten brullen van verdriet.
Hier exact dezelfde situatie. Rond 3:00 wakker en alleen stil te krijgen met een fles. En hij drink ook echt heel gulzig, hij heeft duidelijk dorst/honger. Nu geef ik wel een hele slappe fles (180 +2). Jij zou dus ook steeds minder melkpoeder kunnen toevoegen (oh nee je gaf bv toch?). Nou, ik blijf er in ieder geval in meegaan. Hij heeft het echt nodig. En hij gaat heel zoet slapen daarna. Dus ik ben allang blij.
Ik heb dan wel een fles gegeven dus weet niet veel van borstvoeding s nachts. Maar duidelijk is wel dat een kindje van die leeftijd wat overdag goed eet geen voeding meer nodig heeft s nachts. De enige manier die ik kan bedenken is gewoon terugleggen, maar hier deed ik dat dus wel met speen zodat ze wel aan hun zuigbehoefte kunnen voldoen.
Het ene kind is het andere kind niet Ik geloof niet zo in "afleren". Ik snap dat je liever de nacht lekker doorslaapt, maar soms is het even niet anders. Mijn oudste heeft tot ongeveer 10 a 11 maanden nog elke nacht 1 flesje gehad en was er opeens klaar mee. De jongste slaapt al sinds 2,5 maand door en heeft zelden tot nooit een nachtfles gehad. Je kan natuurlijk lekker gaan klungelen met laten liggen, speentjes, minder melk, etc. Of je blijft gewoon nog even dat ene flesje geven waarna jullie beide gewoon weer rustig verder kunnen slapen. Het gaat echt wel een keer over, alleen niet zo snel als jij had gehoopt
Ik zou er mooi in meegaan, hij zal het nodig hebben.. Afleren geloof ik ook niet in..ze zijn nog klein en ze hebben je nog zo nodig..
Ik ga mee met Spath (moeilijke naam). Het is meer moeite om niet te voeden en op een andere manier weer in slaap te krijgen dan even aanleggen en weer verder slapen. Ik heb altijd toegegeven aan haar behoeftes, ze slaapt sinds ze een jaar is vrijwel altijd door. Sowieso van 23.00 tot 7.00 maar nu ook vaak al vanaf 20.00 tot 7.30. Ze gaan vanzelf doorslapen als ze daar aan toe zijn, je hoort vaak genoeg dat papflessen of gewone flesvoeding geen verschil maken.
Dit dus. Maar dat is dus ook een persoonlijke mening en keuze Mijn dreumes heeft altijd live borstvoeding gehad op verzoek en tot voor kort was dat ook nog zo'n 3-4 maal per nacht (tussen twaalf en zes). En zomaar ineens gingen we terug naar éénmaal per nacht... en inmiddels vaker niet dan wel (alleen nog bij onrust, dromen, ziek etc.). Dat afbouwen deed dreumes zelf en is dus in bijna twee weken tijd gebeurd... zomaar
ik twijfel er ook aan hoor, ik moet dan alleen proberen om hem wel weer terug in zijn eigen bed te leggen daarna. ik voed hem even in ons bed en we vallen dan beide in slaap met het gevolg dat hij er 's ochtends nog ligt.Dat is niet zo praktisch aangezien hij wel heel goed kan rollen/kruipen, kan hij er niet alleen liggen. En dus moet hij op staan als ik dat ook doe (omdat ik moet werken of omdat zijn zus eerder wakker is) en dat is wel jammer... Daar eerst maar eens aan gaan werken dan
Ik geef er ook aan toe. Heb ook de indruk dat het meer troost dan honger/dorst is. Mijn zoontje speent of duimt niet, dus heeft duidelijk soms even wat troost nodig als hij 's nachts wakker wordt. Het is maar 10 min. en hij slaapt daarna gelijk weer door. Dus dan heb ik er ook minder moeite mee.
Als je op automatische piloot altijd direct voedt als hij wakker wordt, zou ik zeker eens proberen wat er gebeurt als papa 'm even gaat troosten. Als hij dan ook rustig wordt, heb je grote kans dat hij lekker door gaat slapen. Werkt het niet, dan zou ik zelf niet pushen, maar proberen zou ik het dus wel. Als het echt gewenning is, kom je daar nu makkelijker van af dan over een half jaar, enz Ben heel erg voor tegemoet komen aan de behoeften van je kind, (dochters hier tot resp. 23 maanden en 11 maanden nachtvoedingen gehad, oudste op BV, jongste op KV, maar beiden wel duidelijke pijnklachten waardoor ze vaak wakker werden 's nachts), maar dan moet je dus wel zeker weten dat hij echt behoefte heeft aan een voeding... want als hij enkel even een aai over z'n bol nodig heeft, is het onzin om hem te wennen aan 's nachts drinken
Ja dit is af te leren. Hier was ik er met 8 maanden klaar mee en doodop. Als onze dochter in de nacht kwam ging mij man er heen om te troosten. Hij had in het begin altijd een flesje water paraat mocht het dorst zijn, het was alleen nooit dorst. Het duurde 2 weken en toen hadden we allemaal onze nachtrust weer terug. Met uitzondering dat ze natuurlijk wel eens wakker werd van het een of ander. Ze kwam in de nacht zeker 2 of 3 x en dan een paar slokken en weer verder slapen. Ik was doodmoe en er helemaal klaar mee.
Dit dus! Ik was er op den duur ook klaar mee. Ik zette (nu nog steeds) een flesje water in z'n bed, en 5 spenen. Daarna bijna nooit meer 's nachts gehoord.
Lijkt mij afhankelijk van je kindje! Ik lees hier ''ja dat is af te leren'''en geef hem een speen. Been there done that! Mijn zoontje heeft altijd een speen geweigerd dus die kon ik niet geven. Vanaf 12 weken ging ik fles geven en vanaf 15 weken sliep hij door ongeveer 3 weken waarna hij daarna weer 1 of 2 keer per nacht kwam. Ik wilde het er ook uit hebben en niet dat hij er aan ging wennen. Dus papa laten troosten, ik troosten, rondjes lopen, water geven. Resultaat: na een uur viel hij in slaap en wij ook...om na een uur weer wakker te worden en dan alsnog de fles erin. Na een paar weken was ik dit zo zat dat ik dacht laat maar ik knal die fles er wel gelijk in. Dus toen gelijk slappe fles gegeven en binnen 5 minuten sliepen we dan allemaal zo weer. En zie hier, sinds 3 weken doet hij het helemaal niet meer en slaapt hij meestal door. En die keren dat hij wakker wordt kijken we even wat er aan de hand is. Als ik hem vrij snel rustig heb en hem in bed krijg dan zo en anders krijgt hij gewoon weer een slappe fles. Tip dus: doe wat werkt. Want al die adviezen die je hier krijgt hoeven niet van toepassing te zijn op jullie. Probeer gewoon af en toe wat uit!
In hoeverre sta je er zelf achter? Wij wisten ook niet of het gewenning of honger was bij de nachtvoedingen. Wat wij hebben gedaan is bij het wakker worden, troosten en terug leggen. Als ze onrustig bleef, kreeg ze een flesje melk. De ene nacht sliep ze door, de andere nacht wilde ze wel een klei flesje. Na een week of 3 sliep ze door.
Is af te leren maar 9 maanden is nog best vroeg. Mijn zoontje heb ik het met 18 maanden "afgeleerd". Toen was ik er nl klaar mee.