loonstrook vraagje

Discussion in 'De lounge' started by pluk, Aug 30, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Kan iemand mij uitleggen wat

Loonhef (loonheffint) TB en Loonhef TBB betekenen. (die laatste staat bij mijn man op 49.22 % wat wij vrij hoog vinden)

Ben al aan het googlen geweest maar komt er gewoon niet uit.

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,159
    23,239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Is het niet BT? Bij mij wel. Is buitengewoon tarief en zoveel gaat eraf van je vakantiegeld en bij mij ook eindejaarsuitkering. Is bij mij rond de 48% helaas, haha.

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Inderdaad, dat is het buitegewoon tarief oftewel Tabel Bijzondere Beloningen, TBB. Vakantiegeld, bonussen etc.
    En TB is dus het gewone tarief, waar ook de arbeidskorting op wordt toegepast, die is dus een stuk lager.

4. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    goed tabel beloningen en dat is dus het bedrag dat ik betaal over het loon gedeelte

en dan het tabel bijzondere beloningen en dat is het bedrag dat ik betaal over het vakantiegeld, dat wist ik dus niet en als ik dat bedrag x 12 doe zit ik inderdaad zo ongeveer aan het bedrag dat ik elk jaar aan vakantiegeld ontvang (dus eigenlijk betaal ik mijn eigen vakantie geld en ik maar denken dat ik elk jaar een extratje kreeg met dat vakantiegeld)

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee dat zie je verkeerd, deze heffingen gaan allemaal naar de belastingdienst en heeft niets met je werkgever te maken of dat je zelf je vakantiegeld betaalt.

Je vakantiegeld is een extraatje wat jaren geleden wettelijk is geregeld, maar omdat je het eens per jaar krijgt, wordt het gezien als een bijzondere beloning... en dat wordt extra belast.

6. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    oke

Je hebt je bruto loon en daar wordt het vanaf getrokken en gaat het naar de belasting dienst.

Dat bedrag zit bij ons (als je het maandelijkse bedrag x 12 doet) rond de 1100 euro. Dat is dus wat ik van mijn bruto loon naar de belasting afdraag. En dan in Juni krijg ik mijn vakantiegeld wat misschien 200 euro meer is dan wat ik in dat jaar heb afgedragen.

Maar is dat bij iedereen dan 49,22 % of zijn daar ook verschillende schalen in.

7. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

May 30, 2016
    1,184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Volgens mij betaal je meer belasting hoe hoger het bedrag is. Dus rijke mensen betalen meer belasting over hun inkomen. Daarom weigeren sommigen ook een loonsverhoging als ze bijna de grens bereiken van de belastingschaal. Want als je net onder de grens zit hou je netto meer over dan dat je er net boven zit.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bijzonder tarief is altijd de hoogste voor jou geldende belastingschijf + 8,nogwat % In de praktijk zal dat zo ongeveer gelden voor 3/4 van de beroepsbevolking dat het dan 49,22 % is.

Share This Page