Aan wie allemaal cadeautje geven voor Sinterklaas?

Discussion in 'De lounge' started by NiteOwl, Sep 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NiteOwl

NiteOwl Actief lid

Feb 1, 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet het dames, ik ben er nogal vroeg bij, maar voor mij staat er weer een lange periode van cadeautjes geven, en die plan ik graag even op voorhand... :)

Mijn man heeft een petekindje (oudste zoontje van zijn broer) en die verjaart in oktober, daarna volgt natuurlijk nog Sinterklaas en kerst. Dat wil dus zeggen dat we kort op elkaar drie cadeautjes voor hem moeten voorzien, wat om eerlijk te moeten zijn, niet echt een financiële meevaller is.

Maar waar wringt het schoentje nu? Bij mijn schoonbroer schieten de kindjes als paddenstoelen omhoog ;) en ze hebben dus al een mooi kinderclubje verzameld... Nu vraag ik me wel af of we nu voor Sinterklaas en kerst ook voor de andere kinderen allemaal cadeautjes moeten voorzien? Mijn man vindt van niet, maar ik zit er toch wat mee verveeld. Als ik de afgelopen jaren eens kort optel wat het me al aan cadeautjes gekost heeft kom ik toch aan een serieus aardig bedrag uit. Om even duidelijk te zijn, we hebben dit al altijd gedaan van elk kindje iets te geven en dit kost natuurlijk veel geld. Wijzelf hebben maar één kindje en het begint nu wel te dagen dat het uitdelen van cadeautjes voornamelijk een eenrichtingsverkeer is bij hen (als jullie mij wat begrijpen? ;)).

Het is niet dat ik me wil bezig houden met tot op de laatste cent te gaan uitrekenen wie voor hoeveel gegeven heeft, maar de laatste tijd begint er zich toch een duidelijk patroon te vormen. Mijn man had dan ook voorgesteld om enkel nog voor zijn petekindje iets te kopen en de rest te laten voor wat het is (kunnen we ook voor onze eigen kapoen wat meer centjes uitgeven), maar ik ben gewoon een beetje bang dat dit verkeerd gaat opgenomen worden door mijn schoonbroer.

Een heel verhaal, ik weet het, maar ik zit er wel wat mee verveeld...

Wat is jullie mening? Enige tips hoe ik dit "politiek correct" kan oplossen?:D

Bedankt alvast!

2. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Maar waarom moet je iets kopen voor sint en kerst? Dat is toch de taak van de ouders?

3. NiteOwl

NiteOwl Actief lid

Feb 1, 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goh ja, waarom eigenlijk... Hier is dat traditie, d.w.z. in deze familie toch. Misschien er ook even bij zeggen dat ik van België ben... ;)

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik zou gewoon enkel het petekind wat geven en de rest niet.

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Alleen voor je eigen peet kindje kopen voor de andere moeten hun peter en meters maar iets kopen

6. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Precies dit. Ik neem aan dat die andere kindjes toch ook niet alles dubbel krijgen door cadeautjes te krijgen van alle andere peters en meters?

7. NiteOwl

NiteOwl Actief lid

Feb 1, 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga er wel van uit dat de andere kindjes ook wel van hun meters en peters iets zullen krijgen. Ik zit er enkel wat mee verveeld, dat toen het tweede geboren was, hebben dan aan dit kindje ook altijd wel iets gegeven. Maar ondertussen is er al weer een derde, en misschien komt er nog een vierde, en zo kunnen wij wel bezig blijven natuurlijk.

Het was mijn man opgevallen dat ons kindje eigenlijk zo goed als nooit echt iets krijgt, dus had hij geopperd het cadeautjes geven maar te laten voor wat het is. Ik ben gewoon bang als we die "regeling" nu dit jaar zouden veranderen, dit verkeerd kan opgenomen worden.

8. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

Feb 21, 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Voor sint en kerst kan je dan misschien iets kleins doen als je ze wel allemaal iets wilt geven. Stiften, kleurpotloden, kleurplatenboek, autootje?

9. topper12

topper12 Niet meer actief

Kun je in een gesprek niet gewoon eerlijk aangeven dat jullie vanaf nu alleen het petekind met zijn verjaardag een cadeau kopen en een cadeau met Sinterklaas of met kerst. Aangeven dat je niet meer voor alle kinderen een cadeau koopt omdat het bedrag ondertussen aardig in de papieren loopt en de kinderen nu nog klein genoeg zijn om het niet door te hebben dat ze een cadeau minder krijgen.

Of je koopt gewoon kleinigheidjes (van een paar euro) met Sinterklaas en kerst en alleen met de verjaardag een groot cadeau. Als je de aanbiedingen een beetje in de gaten houdt dan kun je nu alvast in de aanbieding speelgoed kopen.

10. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Als het een traditie is waarom krijgt jullie zoontje dan niets?
    Klinkt mij in de oren dat het een traditie is die goed uitkomt voor jouw schoonbroer.
    Als het een traditie in de familie is dan hadden ze ook iets aan je zoontje gegeven.
    Zou dus alleen iets voor de verjaardag geven en mooi je eigen zoontje leuke kadootjes geven.

En als je schoonbroer daarover valt zegt dat meer over hem dan over jullie!

11. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

May 18, 2008
    3,187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Je hebt de keuze denk ik wel gemaakt.
    Ik koop ook niet voor al mijn neefjes en nichtjes cadeautjes hoor.
    Ben gek als ik daar aan ga beginnen. Ik zou dat dus in jou geval niet doen, helemaal niet als jou kindje ook niets krijgt. Ik zou dit wel bespreken met je schoonbroer. Dat je andere jaren voor iedereen iets kocht maar dat jullie hebben besloten dat nu niet meer te doen.
    Dit is jullie eigen keuze en terecht. Als hij dat verkeerd op vat is dat dikke pech voor hem, zijn probleem toch? Jij bent baas over je eigen geld hoor.

12. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik zou inderdaad alleen het pete kindje doen. En gewoon eerlijk tegen de ouders zeggen dat het financieel niet lukt om iedereen een cadeautje te geven..

Hier was het altijd dat we van onze Peter en meter een groter cadeau kregen en van de anderen een kleinigheidje (lees kleurtjes/klei etc etc) Zo had elk kind een groter cadeautje en wat freubel dingetjes..

13. Ik heb echt niets met peters en meters, maar vind dat je het niet kunt maken om binnen een gezin het ene kind wel iets te geven, maar de andere kinderen niets.. Op een verjaardag is dat anders natuurlijk, dan is er maar één kind jarig, maar tijdens sinterklaas of kerst? Nee.. Óf allemaal wel, óf allemaal niet (en ik zou, als het financieel gewoon niet kan, voor de laatste optie gaan ;) ).

14. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

ik heb me ook jaren verplicht gevoeld om voor iedereen wat te kopen. wilde altijd de goeie vrede bewaren en geen scheve gezichten. ook als we bijvoorbeeld op famillie bezoek in egypte gingen moest ik voor de hele famillie wat kopen en meestal zo'n 6/700 euro kwijt. echter hier ook 1 richtings verkeer. wij geven altijd en mijn kindjes krijgen nooit wat terug ook niet op verjaardagen of dergelijken. ik ben ermee gestopt. ik koop nu voor wie IK wil kopen en de rest heeft allemaal pech. wie alleen van ons houd om de cadeautjes moet maar weg blijven.

ik heb ook bij jou het gevoel dat je alleen voor de andere kindjes wilt kopen om geen scheve gezichten te krijgen. ik zou dit dus niet doen. je bent nergens toe verplicht. ik zou deze gewoonte afkappen.

15. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    onze dochter verjaard op 20 dec.
    en dan sint en kerst nog
    nou wij doen alleenhaarverjaardag een groot kado en sint kleine kadotjes,
    kerst doen we niets pas alsze niet meer inde man geloven

16. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Ik ben gek op Sinterklaas en zou er een feestje van maken. Voor ieder kindje wat kopen voor een klein bedrag (er is zoveel leuks te koop voor slechts een paar euro!) en gezellig met elkaar afspreken en er een leuke middag van maken. En dan klopt daar iemand op de deur.... en is daar de zak.

Als je er niet bij bent om het te vieren dan zou ik ook geen cadeautje geven. En peettante of niet, kinderen begrijpen daar niks van. Of allemaal iets of niemand.

Sinterklaas is bij mij een kinderfeest met cadeautjes. Kerst gaat hier om samen zijn met familie, lichtjes en besef van vrede/vrijheid (niet gelovig). De kerstman komt er bij mij niet in. ;)

17. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Vieren jullie sinterklaas ook samen? want dan vind ik dat je voor alle kindjes iets "mag" kopen. Vier je het niet samen dan koop je niets. Maar 1 kind wel en de andere niet dat vind ik niet zo netjes.

18. NiteOwl

NiteOwl Actief lid

Feb 1, 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt iedereen alvast voor de reacties! :D

Mijn man en ik zijn gisteren tot een besluit gekomen, en dat gaat als volgt... We worden steeds uitgenodigd voor de verjaardag van elk kind en dan geven we dus ook een cadeautje. Voor kerst geven we enkel een cadeautje aan ons petekind. Het is dan aan de andere meters en peters om aan de andere kindjes iets te geven. En Sinterklaas gaan we niet meer doen. Is misschien drastisch, maar we vieren het toch niet samen, wij nodigen hen altijd achteraf eens uit en dan komen ze hun cadeautjes "in ontvangst nemen" en dit is altijd een serieus eenrichtingsverkeer.

We hebben aan hen de laatste jaren voor alle gelegenheden (zowel aan de ouders als de kinderen) steeds heel genereus met cadeautjes gestrooid, maar het valt ons op dat wanneer het eens in de andere richting moet komen, dit steeds bitterweinig is.

Het gaat ons niet enkel om die cadeaus, maar om een voorbeeld te geven als ons kindje geboren wordt en we een cadeautje krijgen dat amper de waarde heeft van ongeveer een tiende van wat hen geven, dan steekt dat wel een beetje. We zijn er niet boos om, maar het heeft ons wel de ogen geopend en we hebben eens goed over alles nagedacht en tot de constatatie gekomen dat het wel steeds zo gaat.

Komt er toch commentaar op van hun kant, zullen we het dan ook heel rustig en beleefd uitleggen.

Nog eens bedankt voor jullie reacties! ;)

19. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Vind het een beetje belachelijk het ene kind wel iets en het andere kind niks. Dat kan je vind ik niet maken, hoe krijg je een gevoel als kind dat je minder waard bent.. Zo dus!
    Zou eerder dan voor dat bedrag kleinere kadootjes kopen voor alle kindjes.
    En zou of kerst of Sint doen of gewoon geen van beide.. Vind om het beide te vieren wel overdreven.

Hier krijgt mijn petekind net zoveel als m'n andere neefjes, ik ga geen kinderen voortrekken omdat ze een petekind zijn. Snap dat serieus niet.

20. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Ik snap het dus ook niet. Al mijn neefjes en nichtjes zijn me even lief en ik ben niet eens peettante haha.

Share This Page