wie is er expert met wat je mag eten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jetje86, 28 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jetje86

jetje86 Actief lid

3 jul 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meides,

Niks voor mij om dit topic te starten, veel dingen zijn ook gewoon makkelijk te vinden op internet: maar ik kan toch echt geen zekerheid krijgen over de volgende dingen:
    1 ei, je hebt weleens dat ze net niet hard genoeg zijn gekookt en er in het midden nog een ietsiepietsie geel niet helemaal hard is. Dan gooi ik het midden altijd weg en blijft er niets meer van m'n eitje over. Onnodig?
    2 tonijnsalade van Johma. Mag dit nou wel of niet?
    3 geitenkaas gepasteuriseerd. Er is een site die geitenkaas zowiezo afraad, maar er staat niet waarom. Op andere sites staat dat geitenkaas wel kan en zelfs niet gepasteuriseerd hoeft te zijn omdat er nog nooit listeria in ontdekt is.
    4 cervelaat en salami, deze is helemaal lastig, de een zegt het mag wel en de ander zegt van niet. Dan heb ik het gewoon over de alvast voor je in plakjes gesneden pakjes van bijvoorbeeld de AH.

Ben benieuwd wie mij kan helpen. Alvast bedankt voor het meedenken over mijn lunch, haha.

Jetje

2. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ei zou ik iets langer koken.
    Tonijnsalade weet ik niet en de geitenkaas durf ik ook niet te zeggen.
    Salami heb ik me scheel aan gegeten en volgens de vk mocht het gewoon.

3. Babsies

Babsies Bekend lid

16 mrt 2010
    817
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben geen expert maar eet eigenlijk alleen de vissalades uit de supermarkt niet.. just to be sure. Gekookt eitje (mits lang genoeg gekookt) wel, dat kleine stukje eigeel dat niet helemaal hard is eet ik ook gewoon op. Van geitenkaas weet ik redelijk zeker dat het goed is, daar komt van nature geen listerine in voor omdat geitemelk daar een soort afweer tegen heeft. En cervelaat en salami is volgens mij allemaal gegaarde worst en dus mag je het eten!
    Ben benieuwd wat andere meiden zeggen.. smakelijk eten ;)

4. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Antwoord in je Quote, eet smakelijk! :)

5. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    mee eens!

6. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Tonijnsalade of zalmsalade van Johma mag, want de stukjes vis die erin zitten zijn al gekookt en geconserveerd geweest (je mag geen gerookte zalmsalade of salade met rauwe vis)

Ei toch wat langer doorkoken. Een ongaar ei kan vervelende bacteriën voor de kleine en voor jou bevatten.

Alle kaas van gepasteuriseerde melk mag je gewoon hebben, ook geitekaas.

Salami kun je beter laten liggen, Cervelaat mag je gewoon hebben... vraag me niet waarom, maar dit kreeg ik van mijn vlos te horen.

7. Rissie

Rissie Actief lid

12 dec 2010
    166
    0
    0
    ik werk in een kinderdagverblijf
    Den Hoorn
    ei moet je iets langer koken,
    salami niet doen !!! dat mag ook niet ik wist het voor heen ook niet maar dat mag niet
    en ik geloof dat alleen verse vis mag..
    en geiten kaas weet ikk ook echt niet

8. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Vis uit blik (dit zit ook in salades van de Johma) en gaar gekookte of gebakken vis mag je gewoon hebben.

9. 2011isonsjaar

2011isonsjaar Actief lid

11 jan 2011
    309
    0
    0
    1) is volgens de vk onnodig... Je moet geen mega slapei eten maar als het nog een piepkleinbeetje is kan het geen kwaad.
    2) Mag gewoon
    3) Geen idee, alle Nederlandse kazen mogen zowiezo dus mocht het een Nederlandse kaas zijn is het geen probleem. En het mag niet met rauwe melk gemaakt zijn.
    4) Salami en rookvlees zijn 1 van de rodevlezen die wel mogen, Zelfs juist goed zijn zo af en toe. Cervelaat weet ik niet.

10. 2011isonsjaar

2011isonsjaar Actief lid

11 jan 2011
    309
    0
    0
    Salami mag juist wel! Dat is een van de enigste rode vlezen die je wel mag! Net als rookvlees.
    Vacuum verpakte vis mag niet, vissalades van de supermarkt (whatever), verse vis, gerookte vis etc mag gewoon.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Geitenkaas mag gewoon hoor.... is het niet dat er iemand de Qkoorts heeft gelinkt aan de geitenkaas :( :D

12. Sannya

Sannya Actief lid

17 jul 2010
    262
    0
    0
    Tonijnsalade mag? Joepie! :)

13. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    misschien hele stomme vraag.. maar soms zie je bij de ingredienten van kaas alleen het woord kaas of melk staan.
    mag je die dan wel of niet?

au lait cru mag niet.. maar heb ik nog nooit ergens zien staan
    gepastireuseerd ( ofzo) mag wel en dat staat er ook vaak op
    maar wat dus als er alleen melk staan of alleen kaas... ?!

en vis uit de supermarkt die je zelf nog moet bakken mag dus niet? ik dacht dat dat wel kon omdat je het verhit.. bedoel van een visboer is ook ooit ingepakt geweest toch voor het in zijn schappen kwam...

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou gewoon de lijst van het voedingscentrum aanhouden. Die is wel zo duidelijk :)

ei mag zachtgekookt, al zou je salmonellavergiftiging krijgen (en die kans is heel klein bij gewone verse eieren) dan heeft de baby daar geen last van.
    salades van johma en de andere merken mogen ook allemaal, is goed verwerkt en gepasteuriseerd
    bij kaas geldt in principe dat als er geen au lait cru op staat het ook niet rauw is, het moet er op staan als het wel rauwmelkse kaas is. Daarnaast geldt het rauwe melk gedoe alleen voor zachte kazen. Daarbij kun je in gedachten houden dat rauwmelkse kazen vaak fijnproevers kazen zijn, ze zijn duurder en liggen in de supermarkt vaak alleen in het speciale kaasjesschap. Het is echt best moeilijk om ze uberhaupt te vinden :) Als er dus alleen kaas/melk op staat is het goed.

Voor vis geldt het voor zalm ook alleen bij die vacuumverpakte zalm (of andere vis) die je zo op een toastje zou eten. Als je het nog bakt of verhit dan is er niets aan de hand! Dat geldt trouwens ook voor rauwmelkse kaas, als je die in de lasagne of pizza doet (beetje duur maar goed :) ) dan kun je dat ook eten.

Ik zou verder evt met de vk bespreken of het voedinscentrum aanhouden. Er gaat zo veel onzin om op het internet dat je niets zou kunnen eten als je daar vanuit zou gaan!

Deel Deze Pagina