1. SamaMari14

    28 sep 2023
    66
    19
    8
    Vrouw
    Hoi @wensmamsie, ik heb net deze hele frustrerende contactmomenten ook gehad.

    ASR heeft wel een contract met Gent, maar niet voor IVF / ICSI.

    Je moet bij de start van het traject het behandelplan aanvragen bij je gynaecoloog, ze doen daar erg je best om je te helpen! Daarna moet je een machtiging aanvragen via ASR, ze zeggen dat dit 10 werkdagen duurt maar wij hebben 1,5 maand moeten wachten.

    Uiteindelijk was de uitslag dat de het wel gaan vergoeden dus ik heb net alle declaraties gedaan. Je moet in Gent alles zelf voorschieten, dat is ongeveer 5500 euro voor medicijnen en punctie. 1100 medicijnen (bij start traject) en 4200 voor punctie en labo kosten etc (op de dag van).

    Ik weet nog niet of alle declaraties vergoed worden en het duurt ook best lang voordat je de factuur/afrekening van Gent krijgt, want die 4200 is een voorschot en daar heb je dan nog geen factuur van dus je kunt niet declareren nog. Wij hebben net gehoord dat de factuur eind deze maand komt, dus het heeft ruim 2 maanden geduurd. Zorg er dus voor dat je wat geld van je spaarrekening af kan halen of even kan lenen.


    Mocht je meer willen weten, dan kun je me altijd een privé berichtje sturen! Ik ben in ieder geval nog van plan om een klacht / brief te sturen naar ASR vanwege hun zeer tegenstrijdige communicatie en het ontbreken van elke contactmogelijkheid (je kunt niet mailen, er is geen contact persoon, info op de website klopt niet).

    Echt belabberd, en ik heb er veel extra verdriet en stress van gehad, dus ik help heel graag!

    Liefs Marianne
     
  2. SamaMari14

    28 sep 2023
    66
    19
    8
    Vrouw
    Ohja en wij zijn dus al gestart voor we wisten of het überhaupt vergoed werd… dus dat is dan een risico wat je moet willen nemen. Wij wisten dat nogmaals het traject in NL doorlopen geen zin zou hebben dus hebben het maar gedaan. Ze konden vanuit ASR geen enkele inschatting geven of onze aanvraag zin zou hebben..
     
  3. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.718
    9.243
    113
    Vrouw
    Ik heb bij Zorgzaam Ster 4 gezeten tijdens mijn behandelingen. Heb geen behandeling in het buitenland gehad. Wel overwogen. Zij wisten precies waar ze over praatte en als ze er niet uit kwamen werd je doorverwezen in het team naar IVF buitenland deze persoon begeleid jouw en geeft je info over het proces. Tot nu toe is de 4de poging ook vergoed. Toen ik intrede zelfs poging 5.

    Enige is, Zorgzaam is voor mensen met marine of militaire banden. Houd in, vader, moeder, broer, zus, opa of oma moeten gediend hebben. Bij mij zijn het mijn opa en vader. Ik heb nooit controle gehad. Overigens kan het ook vanuit de partner en dan mogen jullie je samen verzekeren.

    Zij deden destijds helemaal niet moeilijk over de 4de of 5de poging wanneer de behandelend arts aan kon tonen dat het nog zinvol was.

    Ik hoop voor jouw dat het zo ver niet hoeft te komen.
     
    wensmamsie vindt dit leuk.
  4. mamawensje

    mamawensje Actief lid

    30 jan 2023
    225
    171
    43
    Vrouw
    Ik ben gisteren in UZ Gent geweest en kan mijn ervaring wel delen? Ik ben verzekerd bij UMC, dat valt onder de VGZ groep volgens mij. Mijn arts in Gent heeft direct een ICSI behandelplan op papier gezet, en met dit plan ben ik bij de 'onthaal balie (rode constructie, ingang 11)' van UZ Gent verder geholpen door iemand van 'team buitenland'. Ik heb daar een machtiging getekend, waarin ik UZ Gent toestemming geef om namens mij een aanvraag in te dienen bij mijn UMC verzekering. De medewerker gaf aan dat dit tussen 1 - 6 weken kan duren. Als ik akkoord krijg worden behandelingen vergoed die ook door Nederlandse zorgverzekering vergoed worden, tegen Nederlandse tarieven. Eventuele extra onderzoeken & behandelingen die niet in NL worden aangeboden moet ik zelf betalen. Als er een verschil is tussen de kosten die in Nederland gelden en de kosten in Belgie, dan moet ik dat verschil ook zelf betalen. Pas nadat ik toestemming heb van de verzekering kan Gent mijn medicijnen voorschrijven, en ga ik nog een keer terug naar Gent om die op te halen en tegelijk bloed te prikken om te kunnen starten met de ICSI poging. Ze hebben mij wel alvast op de lijst gezet om hopelijk eind juli te kunnen starten. Die datum is gekozen omdat hun planning tot die tijd al vol zit, dat geeft mijn verzekering hopelijk genoeg tijd om de aanvraag goed te keuren, en als mijn menstuatie regelmatig blijft zou dit ook ongeveer uitkomen. Ik heb het advies gekregen om over 1 a 2 weken te checken bij mijn verzekering of de aanvraag in behandeling is (tenzij ik eerder bericht ontvang van ze), ik moet nog even uitzoeken hoe ik dat ga doen.
    Wellicht gaat dit proces met andere verzekeringen anders, maar ik hoop dat je alsnog iets aan deze info hebt?
     
    wensmamsie en Mai1998 vinden dit leuk.
  5. Lisian

    Lisian Lid

    3 apr 2024
    16
    2
    3
    Vrouw
    Hii @wensmamsie,

    Wij zijn vorige week voor het eerst in Gent geweest voor de intake, ik zag van te voren ook door de bomen het bos niet meer en heb ook allerlei vragen op dit forum gesteld. Misschien kan ik je wat verder helpen..

    Wij hebben in Nederland al 6x IUI, 1x IVF en 1x ICSI gedaan (hieruit zijn geen embryo's ontstaan dus geen terugplaatsingen gehad). We hebben bij onze arts aangegeven graag naar België te willen en zij vond dit een prima idee en heeft direct een verwijsbrief gemaakt. Vervolgens afspraak gemaakt in Gent en we zijn daar dus vorige week geweest.

    Je moet je ongeveer een uur voor de geplande afspraak melden bij het centraal onthaal om je aan te melden. Als je voor het eerst komt melden ze je ook aan als nieuwe patiënt (jijzelf + partner). Ze weten daar precies hoe alles in zijn werk gaat en leggen dat ook rustig uit. Ze hebben voor iedere verzekeraar een apart mapje met welke toestemming er nodig is en dit vragen zij ook voor je aan bij de verzekeraar wanneer een behandeling gepland gaat worden, hiervoor moet je wel toestemming geven. De eerste afspraak vragen ze ook aan, hiervoor moet je een verwijsbrief hebben. Op de verwijsbrief mag echter niet staan dat het om een second opinion gaat want dit accepteert de verzekeraar volgens hun niet. Bij ons was dit wel zo en we mochten later alsnog een goede brief per mail opsturen (hier zijn wij nu nog mee bezig).

    Ik zit trouwens bij CZ en mijn vriend bij FBTO, beide verzekeraars hebben een contract met Gent (ook voor vruchtbaarheidsbehandelingen) en als het goed is hoeven wij daarom weinig voor te schieten. Wij wisten dit van te voren al door o.a. dit forum. Maar we hebben ook nog contact opgenomen met de zorgverzekeraars hierover. Ik zou je aanraden om dit niet telefonisch te doen, maar per mail zodat je het ook kan bewaren en zodat je bij de juiste persoon terecht komt. Bij ons kon het alleen in de app, hiervan heb ik screenshots gemaakt omdat de chats niet bewaard blijven.

    Ik heb direct een bloedonderzoek gedaan en de overige onderzoeken (ander bloedonderzoek en echo) mag ik in Nederland doen, ook tijdens de behandeling. Wij hebben in juli opnieuw een afspraak staan om de behandeling te bespreken en daarna kunnen we meteen starten bij de eerstvolgende menstruatie.

    Gent is voor ons 4,5 uur rijden, maar dit hebben wij er zeker voor over! Vorige week hebben wij er meteen een weekendje weg van gemaakt en het scheelt dat de echo's en bloedonderzoek in Nederland gedaan mogen worden. Dit scheelt ons hopelijk een heleboel ritjes die kant op.

    Als laatste zal ik je nog aanraden iets van een mapje voor alle papieren mee te nemen, want je krijgt een heleboel. Je krijgt ook een map van het ziekenhuis mee met allemaal toestemmingsformulieren en uitleg erin. Wij hadden zelf ook nog alle mogelijke stukken met informatie over de vorige behandelingen meegenomen, brieven naar de huisarts etc. hierdoor had ze al een heel goed beeld van onze geschiedenis.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt en het wat stress wegneemt! Veel succes in Gent binnenkort en hopelijk ben je snel zwanger!
     
    Mai1998 vindt dit leuk.
  6. wensmamsie

    17 mei 2024
    11
    1
    3
    Vrouw
    Verschrikkelijk al het geregel en het gedoe eromheen hé... bahbah! Ik heb hier de afgelopen weken de verwijzing gekregen en ben naar de huisarts geweest. Onze huisarts werkt graag mee met de bloedonderzoeken dus dat is al heel fijn. Ik had dat stukje ook gelezen over een voorschot van 100,-? Maar daar snapte ik echt niks van... ik ga het maar over me heen laten komen. Onze datum komt al steeds dichterbij. Moet zeggen dat ik best zenuwachtig begin te worden! o_O
     
  7. wensmamsie

    17 mei 2024
    11
    1
    3
    Vrouw
    Hoi Marianne,

    Ik ga je een berichtje sturen! Lijkt me fijn om even contact te hebben met iemand die bij dezelfde verzekeraar verzekerd is. Ik heb ook zo'n ellendige ervaring met hun. Echt om te janken.
     
    SamaMari14 vindt dit leuk.
  8. wensmamsie

    17 mei 2024
    11
    1
    3
    Vrouw
    Dit is ook al heel fijn om te horen! Heb jij hier direct naar gevraagd of vertellen ze ons deze informatie al omdat wij Nederlanders zijn die zorg afnemen in BE?
     
  9. Mai1998

    Mai1998 Bekend lid

    21 mrt 2023
    934
    718
    93
    Vrouw
    Wat fijn dat de huisarts goed meewerkt, dat scheelt al enorm straks! Ik ben vorige week geweest, en heb hoefde dat voorschot uiteindelijk niet te betalen. Bij het aanmelden wordt je meteen naar team buitenland doorgestuurd en die leggen wat uit over hoe het zit met de verzekering. Ons zorgverzekering is gecontracteerd met het UZ in Gent en daardoor hoef ik 'waarschijnlijk' niks voor te schieten. Het woord waarschijnlijk maakt mij nog wel een beetje bang haha.. Als je nog vragen hebt over hoe het verder allemaal gaat, zo'n eerste afspraak, laat je het maar weten! Ik was zelf ook enorm zenuwachtig..
     
  10. mamawensje

    mamawensje Actief lid

    30 jan 2023
    225
    171
    43
    Vrouw
    Het team Buitenland in Gent heeft me heel goed begeleid hierin, zij weten precies hoe de indieningen verlopen bij alle Nederlandse zorgverzekeringen. Voor elke Nederlandse verzekering hebben ze een stapeltje gekleurde papieren klaarliggen, en kunnen jou vertellen hoe het loopt, wat zij doen, of wat je eventueel zelf moet doen. Het gaat naar mijn idee een beetje ouderwets met veel papier en stempels en stickers, en digitaal/ telefonisch krijg je niet zo veel voor elkaar. Maar wanneer je daar fysiek bent kan het allemaal geregeld worden. Ik heb inmiddels de goedkeuring van UMC ook binnen, dat kostte ongeveer een week.
     

Deel Deze Pagina