Wisselen van baan en zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Biirdy, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biirdy

Biirdy Actief lid

21 nov 2013
    290
    0
    16
    #1 Biirdy, 7 jan 2014
    Laatst bewerkt: 7 jan 2014
    Hallo,

Op dit moment zijn we weer bezig om zwanger te worden, heb eind November 2013 een miskraam gehad en nu gaan we er weer vol voor.
    Maar op dit moment ben ik ook bezig met het zoeken naar een nieuwe baan, dit omdat ik de laatste tijd bij mijn huidige werkgever minder word ingepland (er is gewoon minder werk en ik word te duur).
    Bij mijn huidige werkgever heb ik een 3 uur contract maar werk hier altijd boven.
    Wat gebeurt er met het berekenen van een zwangerschapsuitkering als je veranderd van baan? Stel dat ik weer snel zwanger raak en een nieuwe baan vind. Krijg ik dan het gemiddelde dagloon uitgekeerd van de baan die ik op dat moment heb of word mijn vorige werkgever dan ook nog mee geteld?

Bijvoorbeeld: Ik krijg een nieuwe werkgever als ik 6 maanden zwanger ben.
    Ik weet dat zwangerschapsuitkering altijd over 1 jaar word berekend, het dagloon. Als ik op het moment dat ik met verlof ga nog geen jaar in dienst bent hoe word dan mijn dagloon berekend?

Wat misschien ook nog een optie voor mij zou zijn is dat ik mijn 3 uur contract behoud bij mijn huidige werkgever en een ander baan er naast neem voor extra uren. Word dan het dagloon van deze 2 werkgevers samen geteld?

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk overkomen, ik vind het lastig om precies de situatie uit te leggen.

Hopelijk weet iemand hier antwoorden op, alvast bedankt!:)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Biirdy,

Je wilt graag weten hoe je zwangerschapsuitkering wordt berekend als je in de periode voor de ingangsdatum wisselt van werkgever.

UWV berekent het dagloon aan de hand van het SV-loon (SV = sociale verzekeringen) dat je verdient tijdens het dienstverband waarin je verlof begint.
    We kijken daarbij naar een periode van één jaar..
    Deze periode eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand (of 4 weken) voor je zwangerschap- en bevallingsverlof.

Ben je korter dan 1 jaar in dienst bij deze werkgever?
    Dan gaan we van de laatste dag van de voorlaatste maand ( of 4 weken) tot het begin van het dienstverband en gebruiken deze periode voor de berekening.

Heb je meerdere werkgevers dan geldt de bovenstaande berekening apart voor elk dienstverband.
    Je ontvangt dan dus meerdere zwangerschapsuitkeringen.
    Dit wordt wel wekelijks ineens aan je betaald.

Actuele informatie over de berekening van het dagloon Ziektewet-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes bij je sollicitaties.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Biirdy

Biirdy Actief lid

21 nov 2013
    290
    0
    16
    Bedankt voor de snelle reactie!!

Deel Deze Pagina