Help, niet genoeg meer

Discussion in 'Borstvoeding' started by lizab, Apr 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    #1 lizab, Apr 10, 2011
    Last edited: Apr 10, 2011
    Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.
    Sinds een week of 3 slaapt onze kleine door, en nu loopt mijn productie zodanig terug, dat het me echt niet meer lukt om nog voldoende te kolven. Nu is kolven vanaf het begin al niet echt mijn hobby, het lukt wel, maar niet van harte. Ik had dus een kleine voorraad die nu dus op is. (tussendoor tandarts waardoor ik voedign moest overslaan en nu ik niet genoeg kolf, moest ik steeds van de voorraad pakken)

Bij onze dochter hadden we hetzelfde probleem. Die ging een stuk eerder doorslapen en toen was het ook meteen klaar met de borstvoeding. Ik was er op bedacht, maar het is nu dus precies hetzelfde verhaal.

Ik baal zo verschrikkelijk. Zie geen andere oplossing dan morgen maar een pak KV te kopen, maar qua gevoel is dit gewoon nog niet goed zeg maar.

Ik heb al regeldagen ingelast, pogingen ondernomen om extra te kolven, maar niks lijkt te werken.
    Ik merk ook bij mezelf dat ik de hele dag met die voeding in mijn hoofd loop, en dan helpt natuurlijk al helemaal niet. Zo is de lol er aardig vanaf.

Het is niet alleen het kolven, maar hij lijkt gewoon niet genoeg te krijgen. Ik heb hem 's ochtends en 's avonds min. een uur aan de borst, en 'helemaal 's ochtends komt hij dan na een uur of 1-1/2 weer opnieuw.

Wie heeft er nog een goede tip, of kan mij over mijn KV-vrees heen helpen?

En stel hij krijgt wel een fles kv per dag, is dit dan echt het begin van het einde? Het lijkt mij dat mijn productie dus niet stabiel genoeg is om bijv. 3 voedingen per dag te geven. Of zie ik dit verkeerd?

2. mama em

mama em Fanatiek lid

Apr 2, 2008
    1,315
    0
    36
    balen meid :(

Vooral als je de knop in je kop niet om kunt zetten, want dat werkt het niet in de hand.
    Krijgt hij verder al bijvoeding en eet hij dat goed?
    Waarom denk je dat hij niet genoeg krijgt: is hij ontevreden?
    Ik ben ook een slechte kolver, dus kolf regelmatig extra.

mijn tips:

- ik weet niet hoe lang hij slaapt. Misschien kun je 's avonds voor je zelf naar bed gaat extra kolven: heb je extra melk en is goed voor je productie
    - extra kolven voor de voedingen (50cc ofzo), zou ik alleen niet bij 2 voedingen achter elkaar doen
    - genoeg DRINKEN!!!!! scheelt hier echt.
    - zelf genoeg rusten/slapen

hoop dat je er wat aan hebt.
    iig suc6 ermee!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het klinkt alsof je in flinke regeldagen beland bent.
    Aanleggen, aanleggen, aanleggen, en dat mag ook best op JOUW verzoek.
    Aangezien je kindje al 7 maanden is vermoed ik dat hij al bijvoeding krijgt? In dat geval zou ik voorlopig steeds eerst één borst aanbieden, dan het vast voedsel en als toetje de andere borst.

Daarnaast: als je kolft, pak dan een goed moment. Kolven vlak na het opstaan heeft het meeste effect, omdat in de nacht je prolactinespiegels het hoogste zijn (het hormoon dat de melkaanmaak regelt). Nachtvoedingen zijn heel goed om je productie op peil te houden, dus als je kind nu doorslaapt dan mis je inderdaad die nachtelijke stimulatieboost.
    Ik ken vrouwen die in dit soort gevallen een week lang de wekker op 4 of 5 uur gezet hebben om dan te kolven en zo gebruik te maken van de nachtstimulatie.

4. 4days

4days Niet meer actief

Nou ik zou vooral GEEN kv bijgeven, want dat is het begin van het einde, zeker in jouw situatie. Bv werk volgens het principe van vraag en aanbod. Hoe meer je baby drinkt, hoe meer melk jij gaat maken. Op dit moment is je evenwicht blijkbaar even wat verstoord. Maar wat gebeurt er dus als je kv gaat geven? De vraag (naar bv) van de baby wordt minder. Dus ga jij NOG minder produceren. Waardoor je nog meer kv moet geven, en de baby nog minder bv drinkt. Waardoor jij dus nog minder maakt... Een paar weken geef ik je dan, maximaal, dan is de bv helemaal weg.

Wat je beter kunt proberen is om de productie weer op peil te krijgen. Als je het wegvallen van die nachtvoeding zo slecht kunt verdragen, waarom zet je dan niet 's nachts de wekker om te kolven? Ik snap dat dat niet leuk is, midden in de nacht. Maar het lijkt alsof je productie nog niet stabiel genoeg is om het aan te kunnen. Het kan ook dat je baby inderdaad even regeldagen heeft, en dat het nu (door het vaak drinken) langzaamaan weer op peil komt. Ik zou in ieder geval eens een lactatiekundige raadplegen. Baat het niet dan schaadt het niet.

5. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    bedankt voor de reacties.

ik heb vanochtend contact gehad met een LK. Zij had nog een paa tips. maar in overleg gaan we toch beginnen met domperidon. ik kom gewoon niet zo zelf uit deze dip.

en ze probeert nog wat donormelk te regelen zodat hij geen kv hoeft te krijgen deze week. ik hoop dat dat lukt..

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom kolf je? Is dat vanwege je werk?

7. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ja, F. gaat 2 dgn per week naar het kdv. en dan krijgt hij mijn afgekolfde melk.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oh ja, dan moet je wel. Vervelend! Gebruik je al Syntocinon?

9. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Nee, die optie hebben we voorlopig opengehouden omdat de TSR wel gewoon 'snel' komt. Die voel ik gelukkig ook erg duidelijk, dus voor mijn gevoel is dat niet het probleem.

Ondertussen heb ik mijn verslag binnen. Helemaal super, vol met tips. en we beginnen met domperidon 3 tot 4x pd 1 tabletje v 10
    Ik ben benieuwd.

In ieder geval gaf ze nog aan dat ik ook best gewone koemelk voor een keertje kan geven ipv kunstvoeding. Zolang hij daaromheen enkel borstvoeding krijgt, kunnen we op deze manier de komende 2 dagen even overbruggen.

En de week daarna zijn we (gelukkig) op vakantie, dus dat wordt een heerlijke rustige regelweek. :D

Share This Page