Precies zoals Joyce1838 zegt doen wij ook. Duidelijk en consequent zijn en blijven. Ze moet leren dat jij de regels bepaald. Maar lastig is het zeker. Wij keken weleens naar programma van "The Nanny" misschien extreme gevallen maar daar hebben wij eea van geleerd
+ dus nog tandenpoetsen, douchen, 3 J&J-verhaaltjes en voeden. Liever zo dan een kind dat niet meteen slaapt en blijft roepen.
stoppen met middagslaap! zo heb je ipv 2 keer; 1 keer per dag bedtime probleem. en ze zou wel moe zijn in de avond en minder er tegen vechten. slaan schoppen mag dus niet, 1 x waarschuwen dan weg lopen, haar kamer deur dicht doen. het is ook de leeftijd denk ik. zoontje heeft ook geen zin in slapen. volgens hem is slapen 'niet leuk' .' ik vind slapen heel jammer' zegt hij. ik kreeg ook een tip van een andere moeder. het kan zo zijn dat ze bang zijn van slapen. haar dochter wilde elke avond horen dat ze na t slapen wel weer wakker wordt. mijn zoontje vraagt zich soms af of hij steen wordt als hij in slaap valt.tja.
Ja hier blijft mijn zoontje ook wel roepen maar moet ook eerlijk bekennen dat ik gewoonweg niet zoveel tijd heb voor zo'n lang avondritueel.
Zo, een uur is wel echt lang voor avondritueel zeg. Daar heb ik eerlijk gezegd weinig puf meer voor aan het begin van de avond . Ritueel van de oudste is denk 15 minuten max. en die slaapt altijd heerlijk meteen in . Maar het klinkt wel gezellig
Het is maar wat je tot 'slaapritueel' rekent. Speelgoed opruimen en op de bank lezen hoort hier nog gewoon tot de dagactiviteit. Ook douchen of in bad gaan. Dat doen we om kinderen te wassen, niet om te gaan slapen. Datgene wat we doen vanaf de pyjama aantrekken tot in bed liggen noem ik 'slaapritueel'. Hier duurt omkleden, tanden poetsen, samen in grote bed liggen en voorlezen, met elk kind wiegen en zingen en instoppen ongeveer 1 uur. Maar dan liggen wel 3 kinderen te slapen.
Hier leg ik mijn 3 meiden als ik alleen ben met 20 minuten op bed. Leg ze bijna altijd alleen op bed omdat mijn man dan nog werkt. We hebben dus een lekkere routine. Dan hebben we pyjama`s aan, tanden gepoetst, boekje gelezen, gekletst over de dag, fles voor yarah en iedereen even individueel aandacht, liedje en een kus en knuffel. Wanneer we moeten douchen (om de dag) doe ik er 45 minuten over. Wanneer mijn man erbij is wordt het een heel feestje en doen we er zo anderhalf uur over. Ben dan ook compleet uit mijn routine en vind hem vaak in de weg lopen, dus vaak laat ik hem lekker gaan en kom weer boven als het tijd is voor een kus. Soms hebben wij ook van die momenten dat er nog flink gehuild wordt als ik naar beneden ga, maar dan loop ik nog max 2 keer naar boven en benoem dan duidelijk dat de dag is afgelopen en dat ze nu mogen gaan slapen. Vaak is dit tijdens een sprong en na 2 weken is alles weer rustig.
Ik heb het dan ook geen slaapritueel genoemd, maar een naar bed-breng-ritueel. En dat vinden wij een heel fijn stukje van de dag met zijn drieën. We sluiten de dag af (speelgoedopruimen is dus geen nieuwe 'dag'activiteit) en maken ons klaar voor de nacht, zoiets. Even rust in het koppie. En wat maakt het uit hoe het heet of hoe lang je erover doet? Het was puur bedoeld om even aan te geven dat rust en regelmaat fijn kan zijn bij een kindje dat mama schopt en de bril van het hoofd slaat bij het naar bed brengen. Die zit miz nog barstensvol energie of wil nog even aandacht. Slaapritueel hebben we niet; ik leg mijn kind in bed en hij slaapt.
1 uur haal ik hier ook niet... Maar als je natuurlijk het voeden en zo er bij telt doe je er al snel een stuk langer over natuurlijk! Hier is het bedritueel zonder douche ongeveer 20 min (pyjama aan, tanden poetsen, even door de haren kammen, liedjes zingen, verhaaltje lezen, nog wat water drinken en dan slapen). Roepen doet ze hier eigenlijk vrijwel nooit, wel nog soms vertellen, als in de dag verwerken. Daar hoef ik ook nooit meer voor naar boven of zo... Met douchen erbij komen er 20 minuten bij voor het spelen in de douche + wassen.
Ts, heb je iets aan de tips? Hoe gaat het nu? @ ts, je hebt gelijk, het is maar hoe je het bekijkt, en heeft verder weinig met de topic te maken (behalve de bedoeling van je post, ben het ook mee eens)
Ik heb zeker veel gehad aan de tips. Dit weekend is het onwijs goed gegaan. Heb eerst een goed gesprek gehad met manlief en een soort "strategie" bedacht met zn 2e. Als ze weer zo doen, wat gaan we dan doen. We hebben haar nu iedere keer een keuze gegeven. Of je gaat luisteren, of je krijgt straf. ( dit zeiden we dan voordat het slaapritueel begon). Ook vantevoren uitgelegd, slaan en schoppen mag niet, doe je dit toch dan ga je in de hoek en gaat mama naar beneden... Ook positief gedrag beloond. Ze had het goed gedaan, dus mocht ze een sticker uitzoeken en opplakken... Ze is nog wel aan het uitproberen en tijd te rekken, maar ze is niet meer gaan slaan en schoppen en heeft goed geluisterd.... Krijg zowaar het idee dat het gaat werken... Dus ik zeg...onwijs gedankt en hoop dat het goed blijft gaan