Ik weet dat het virus gevaarlijk is voor baby's, en dat je geen visite met koortslippen moet krijgen maaarrrrrrrrrrrrrr Ik en mijn man hebben beide geregeld een koortslip in de winter, we hebben dus beide het virus in ons...... heeft onze baby dan automatisch ook al niet dit virus? of in ieder geval de antistoffen ervoor? mijn man heeft NU een koortslip.... wat als de bevalling begint... ? en de de baby komt nu...? Wat als de baby er straks net is en ik krijg een koortslip....? moet ik dan mijn baby niet aanraken paar dagen, of is het veilig genoeg om van die compeed patches te plakken en 99999999999999x per dag handen te wassen, of is het dus niet gevaarlijk omdat onze baby geboren is uit 2 ouders die het virus al hebben/hadden? iemand die dit weet of ervaring mee heeft?
Volgens mij moeten jullie dat inderdaad aan goede handhygiene etc doen, niet kussen met de baby..dus inderdaad uiterst voorzichtig!!! Omdat zoals je zelf zelgt erg gevaarlijk is.. Hier een link van het RIVM Herpes labialis (koortslip) en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu En nu duimen op geen koortslip!! En het is niet alleen in de eerste weken gevaarlijk he Als je tijdens de zwangerschap gehad hebt, is het waarschijnlijk beschermd..maar goed zal het zekere voor het onzekere nemen.
Ik heb ook eens ergens gelezen dat je ook een mondkapje op kunt doen, en goed beschermen met compeed patches. En idd heel vaak je handen wassen. Ik heb ook regelmatig een koortslip, dus ben ook erg bang dat het in de eerste maanden dan voor kan komen.
In de nacht van mijn bevalling werd ik wakker met weeen en een koortslip! Ik vond het verschrikkelijk. Wist dat ik een keizersnee zou krijgen en kreeg dus ook gelijk een berg mondkapjes en flesje ontsmetting middel voor handen. (Haal die iig in huis) uiteindelijk betekende het dat ik de kleine geen kusjes mocht geven zonder mondkapje en vaak de handen moest wassen.... Dat was even wennen maar uiteindelijk nog genoeg kunnen knuffelen en was t snel niet meer besmettelijk. Vervelend maar geen risico nemen.
ok, maar het is dus niet zo dat het minder gevaarlijk is voor onze baby omdat wij beide sowieso al drager waren van het actieve virus, en de baby uit onze dna bestaat zeg maar?
Zwangeren die ook vóór de zwangerschap al vaker een koortslip hebben gehad, hebben waarschijnlijk al tijdens de zwangerschap antistoffen meegegeven. Het kind is dan waarschijnlijk beschermd. dit staat op de link in de eerste post van moonligth, dat stelt mij al iets gerust!! mijn man en ik hebben het actieve virus al jaaaaaaaaaaaaaaren, ook al voor onze oudste zoon zelfs
Het is mogelijk dat je het virus voor de geboorte meegeeft (of in ieder geval de anti-stoffen) maar blijf na de geboorte heeeeel voorzichtig. Mijn ouders hadden er beiden al lang last van. Ik heb het virus opgelopen als baby, gekregen van mijn vader die wat onvoorzichtig was en een kus op mn wang gaf. Dat heeft heel wat complicaties met zich meegebracht en een hoop stress bij mijn ouders. Daarnaast ben ik nu hypersensitief voor het virus.
Vriendin van mij heeft ook vaak een koortslip dus ook voor ze zwanger raakte.nu heeft ze paar maanden geleden er weer een gehad en haar dochtertje van twee heeft het nu ook. Dus ik weet niet of dat helemaal klopt met anti stoffen al mee geven vanaf geboorte.
Het klopt dat je kind wat antistoffen van jou meekrijgt maar mij vertelde ze dat dit niet wil zeggen dat jet niet gevaarlijk is voor een pasgeborene! Probeer nu nog goed aan je weerstand te werken en doe er alles aan om straks met de bevallig niet het risico te lopen.... antistoffen betekent niet dat je kind er iets van kan krijgen. Dat is wat ze mij vertelde in t ziekenhuis
Hier ook een moeder die haar hele leven al een koortslip heeft (en ook vrij ernstige) Ook tijdens de zwangerschap. Het klopt dat je baby wat antistoffen van je mee krijgt (tot een half jaar!) waardoor hij of zij minder vatbaar is voor een koortslip van jou MAAR toch moet je oppassen. Ik kreeg weer een dikke koortslip toen ik twee weken bevallen was en gaf borstvoeding dus heb steeds mijn handen gewassen, desinfectie op mijn handen en met een mondkapje (en compeed patch op mijn koortslip) gevoed. En uiteraard geen kusjes gegeven. Wel naar hoor maar ik wil niet (helemaal niet omdat ik weet hoe het is) dat hij een koorslip krijgt. (Buiten het feit dat het op deze leeftijd gewoon gevaarlijk is..) Als je man het heeft moet hij hetzelfde doen. Ik heb mijn zoontje wel ''zo min'' mogelijk aangeraakt toen. (Dus wel voeden verschonen met bovenstaande maatregelen maar niet uitgebreid knuffelen) Dit was op tip van verloskundige en huisarts trouwens.
Als ik nu zwanger zou zijn, zou mijn kindje overspoeld worden met anti stoffen. Ik word gek van die koortslip. Voorheen kreeg ik ze echt om de 2 weken, heel m'n mond vol. Tegenwoordig slik ik Lysine (AANRADER!), weet niet of dit mag als je zwanger bent, maar ik heb hem nu 1x in de 2 maanden. Dat is voor mij echt een verademing. Heeeerlijkk
nou, zo vaak hebben wij het ook niet, maar gedurende de winterperiode toch wel maandelijks elk.... omstebeurten mijn man en ik, en onze oudste zoon heeft paar weken terug voort eerst gehad, dus vandaar dat ik me nu beetje zorgen begin te maken... maar als het gebeurt idd goed voorzorg nemen, en het is niet anders!
Ik merk dat nu ik met de zwangerschap multivitaminen slik, ik minder snel last heb van een koortslip en dat deze ook sneller over gaat. Nu in 16 weken nog maar 1x een koortslip van een dag of 4 gehad. Zovirax vind ik trouwens ook niet fijn, ik gebruik altijd Compeed.
ik vind die patches heerlijk, dan jeukt het niet zo en is het helemaal afgesloten, ideale dingen! Maar wel de dure van compeed, had laatst KV eigen merk, maar wat een baggerdingen zijn dat!