Zoals de titel al zegt hebben we een opstandige peuter van bijna 3. Zijn kleine zusje is nu net 1. De laatste weken bijt hij haar heel vaak. Ze hoeft maar iets te doen wat hem niet bevalt en hij bijt. Heb al vanalles geprobeerd om dit af te leren..boos worden..straffen...ja ook terug bijten.....maar niks lijkt te helpen. Het arme meisje heeft gewoon tandjes in haar schouder staan Hoe krijg ik hem dit afgeleerd????
volhouden met hetgeen je doet. Bijten is duidelijk not done, dus hier gaan ze dan plotsklaps in de hoek, ze krijgt nog even te horen wáárom ze daar staat en dan ga ik met het gebeten kind spelen en kroelen. Op dat moment éventjes goed laten voelen dat dat gedrag niet gewenst is. Een ander dingetje wat misschien nog zou werken is speelgoed afnemen en in een kist stoppen. Iedere dag niet bijten is een speelgoedje terug. Enerzijds heeft dit weinig te maken met hetgeen je kind doet, anderzijds zijn dit dingen die misschien wél indruk maken.
Ik heb ook niet de oplossong voor je.. maar vooral cpnsequent blijven zal zeker alleen naar op den duur een positieve invlied hebben. Gaat hij ook naar ern psz of kdv? En doet hij dat daar ook? Hoe gaan ze daar er mee om?
Ja hij gaat ook naar psz en kdv. Op psz is het een voor eeldig kind. Op kdv af en toe een rebel, maar heb er nog nietz gehoord over bijten. Dus nog consequenter zijn denken jullie. Zeker de moeite waard om te proberen!
Heeft hij een plekje om rustig zelf te spelen? T bijt niet, maar ergert zich wel enorm aan S als die weer eens zn treinbaan kapot maakt, zn autootjes afpakt etc. Ik scherm dus regelmatig een deel van de kamer af waar T rustig kan spelen. (dit naast idd consequent zijn mbt bijten, maar ik zou ook kijken naar wat het veroorzaakt)
Die plaats heeft hij zeker, maar hij wil alles doen wat ivy doet. Gaat zij met vormen auto spelen wil hij dat...gaat ze op auto door huis...wil hij dat ook. Vandaag is het 1 keer voorgevalle en heb ik hem reaoluut in de hal gezet. Lijkt enigszins indruk te maken, dus ga daar nu heel consequent in zijn.
Waarom bijt hij? Kan hij omschrijven wat zijn gevoel is? Is hij boos, jaloers..? Kun je zo'n moment zien aankomen en op tijd ingrijpen? Ik denk dat je zeker moet blijven herhalen dat mensen bijten absoluut niet mag. Maar misschien kun je zijn gevoel benoemen (ik begrijp dat je boos bent, dat je het vervelend vindt, maar bijten doet heel erg pijn en dat mag niet...) en een alternatief bieden. Bijten doe je in een appel (of evt een zacht plastic speeltje?), als hij het nodig heeft om zich zo te uitten.
Ik sluit me aa n bij arevinol. Hij doet dit heus niet omdat hij vals is, maar is zijn manier van frustratie uiten. Een klein zu of br is echt heel lastig. Dus als hij op auto wil uitleggen dat hij even moet wachten en na minuutje omruilen En hem dan zelf iets anders laten aanbieden aan zusje.
en misschien klinkt dit overdreven maar zusje is maar 1, laat hem niet alleen bij haar. Ik denk ook niet dat hij ´vals´ is, maar hij laat iets zien wat hij niet in woorden kan uitdrukken. (nog niet). Geef daar aandacht aan en tolereer het gedrag nooit maar dan ook nooit. Benadruk dat je het GEDRAG afkeurt. En consequent zijn lijkt me een eerste vereiste. Geef hem de kans om 'uit te leggen' waarom hij het doet. En waarom ik zeg dat hij niet alleen met haar moet zijn: omdat hij wel iets op haar afreageert. En zij kan zich niet verdedigen. succes!
Bij ons is het andersom, kleine broertje van 20 maanden bijt grote zus van 4... Van de week had ze gewoon bijtplekken in haar buikje staan. Slaan, duwen en bijten is echt not done hier, dus hoe klein hij ook is, na zoiets zet ik hem meteen op de gang voor een minuut. Het wordt wel iets minder, dus volhouden is het beste.
Het is een fase en t enige dat je kunt doen is kijken waarom hij bijt, en consequent op de trap oid zetten als hij het doet. Mijn zoontje heeft dit ook gehad, duurde wel even wat weekjes maar toch gestopt.