Even voorop gesteld. Man en ik zijn grote dierenliefhebbers, eigenlijk ook dus om die reden dit topic. Al een aantal dagen wordt onze oudste veel te vroeg wakker. Ook weer (6.15 uur). Weer snapten niet goed waarom, want normaal slaapt hij sowieso tot 7.30 wel eigenlijk. En drama want meneer is gewoon nog moe en al een paar dagen niet te genieten. Nu zag mijn man gisteren dat er een vogelnest met kuikens zit. Precies onder de dakgoot boven het raam van zoontje. We weten eigenlijk wel zeker dat dit de oorzaak is, want er komt onwijs veel gekwetter vandaan. Man had het net zo gehad dat hij in staat is om vandaag het nest weg te halen. Maar nu vraag ik me af. Hoe lang zou het duren voor die kuikens Het nest uitgaan??
Ik denk dat je eerst moet uitvogelen wat voor vogels het zijn en het dan moet googlen. Dat zal bij elke vogel wel anders zijn. Ik denk sowieso wel dat je er een paar weken mee zoet zal zijn.
Lastig. Een nest weghalen betekend vaak dat de jonge dat niet overleven omdat de moeder dan wegvliegt en nest kwijt raakt. Als het een beschermde diersoort is kan het ook nog strafbaar zijn. Zou proberen tijdelijk je zoontje even ergens anders te laten slapen. Als het nest weg is dan even omhoog gaan en nestresten weghalen en kijken of je het op een of andere manier kan afsluiten. Volgels komen graag terug naar een plek waar ze eerder een nest gehad hebben en zit je volgend jaar met hetzelfde probleem.
Ik hoop toch niet dat je het nest wel laat zitten....er valt toch wel voor even een oplossing te verzinnen? Even een andere kamer of zo? Ik snap dat het misschien irritant is maar mijn man zal het toch niet in zn hoofd moeten halen om dat nest weg te halen.... Dat vind ik nou niet echt een actie van een dierenliefhebber...
Ik vind het idee om bij de dierenambulance te informeren wel goed eigenlijk. Verder ben ik niet echt van plan om m'n zoontje op een andere kamer te leggen voor een vogel. Op onze slaapkamer hoor je ze ook en op de kamer van onze jongste wordt het al vroeg licht (heeft geen verduisterende gordijnen), waardoor de oudste alsnog vroeg wakker zal worden verwacht ik. Ik denk dat het gewoon een merel is trouwens, dus niet echt bijzondere vogels. Zal vanmiddag eens op google kijken hoe lang het ongeveer duurt voor ze uitvliegen enzo
Als de eieren al zijn uitgekomen duurt het daarna twee weken voordat ze het nest verlaten. Dat is wel te overzien toch. Ik zou het nog even uitzingen en als het nest leeg is even overleggen met dierenambulance wat je nou het beste kunt doen. Weghalen of afdekken.
Merels ónder een dakgoot? Dat zou me verbazen, die zitten standaard echt wel in bomen. Zwaluwen zitten wel onder dakgoten, en die zie je steeds minder. Dus het is echt wel bijzonder als er zo eentje jouw huis uitgekozen heeft om te broeden. Ik ben jaloers! Ik kan me eigenlijk niet inbeelden dat je zoiets zou doen. Een nest weghalen van broedende vogels...
Stadsmerels doen dat altijd, die vind je niet in een boom. Die zitten gewoon overal en nergens met hun nestjes hoor.
Ik weet niet zo goed waar 'op de buiten' is maar je hebt bosmerels en stadsmerels. In bosrijke gebieden leeft de bosmerel in bossen en maakt nestjes in bomen. In steden of plaatsen met relatief weinig groen heb je stadsmerels en die bouwen hun nestje op iedere plek die voor handen ligt.
Bahbah.. Wat maakt t uit dat je zoontje even wat vroeger wakker word.. Dit is echt geen reden om hulpeloze vogeltjes 'dood' te maken.. Want dat doe je als je het nest weghaalt..
Tja als niet van plan bent om je zoon ergens anders te laten slapen, dan moet jij je er maar bij neer leggen dat hij vroeg wakker is. Zou het schandalig vinden als je het nesje weghaalt.
Ik denk eerder dat het spreeuwen zijn. Lijken op merels en zitten vaak met nest in dakgoot, bij dakpannen en nokken. EN ze maken gigantische herrie. Maar goed, wat voor vogel het nu is maakt op zich niet uit. Ik zou het echt not done vinden als je man dat nest weghaald. Dan ben je geen dierenliefhebber. Beestjes gaan geheid dood. En daarnaast weet je niet zeker of dat het probleem is. Er maken nog meer vogels lawaai, kind kan ook een ander slaapritme gekregen hebben enz. Dan zijn die beestjes voor niks vermoord.. Gewoon even doorbijten tot ze uitgevlogen zijn.
Als het echt zo is dat de beestjes dood gaan als je het best weg haalt en hun dus een heerlijke fladderende zomer kan bezorgen door even vol te houden mbt het vroege opstaan dan lijkt het mij toch erg duidelijk wat je te doen staat? Mijn zoon zou tijdelijk of op een andere kamer slapen of gewoon er vroeg uit Dit zijn de kleine dingetjes waar het om gaat.
Oh, zie dat het nest ONDER de dakgoot zit. Hoe dan? In een ruimte in d muur of zo? Of hangt er echt een bolletje aan de dakgoot vast? Want in het laatste geval zouden het zwaluwen zijn.
:O Wat een reacties. Leg je eigen kind maar weg omdat er een vogel onder zit die hem wakker houdt. Nou sorry maar ik zou ook mijn kids niet op een andere kamer leggen.. Mede door het feit dat ik geen kamers meer heb en op mijn kamer echt geen plek is voor 2 extra kids. Ik zou de dierenambulance bellen en inderdaad even overleggen.