De keuze voor borstvoeding/flesvoeding...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Geaaaaaatje, 25 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    In augustus verwachten wij ons eerste beebje. Ik heb dus nog even om na te denken over borst- of flesvoeding. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. De ene keer denk ik...ik ga hoe dan ook voor flesvoeding, maar als ik dan informatie over borstvoeding lees dan beginnen de twijfels weer terug te komen.
    Wat ook meespeelt in mijn geval is dat ik een borstverkleinende operatie heb gehad en dat ik niet eens weet of alles dus wel werkt (om het maar even technisch te zeggen). En het lijkt me ook heel pijnlijk, omdat alles toch altijd gevoeliger is gebleven na de operatie. Misschien is er iemand die dit herkent of iemand kent die dit ook heeft gehad en wat voor keuze die gemaakt heeft.
    Alle voor en tegens zijn welkom...dus brand maar los zou ik zeggen...

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik zou als het enigszins mogelijk is altijd voor borstvoeding gaan, omdat dit gewoon het beste is voor je kindje. ik heb het door medicijngebruik niet kunnen doen bij mijn eerste kindje, maar ik hoop nu wel borstvoeding te kunnen geven. (hangt wederom af van evt. medicijngebruik.)
    Over borstvoeding na een borstverkleining kan ik alleen maar zeggen dat een goede vriendin van me ook een borstverkleining heeft gehad en zij heeft haar kindje prima kunnen voeden. Maar ik weet niet of dat bij iedereen zo is hoor.

Succes bij het nemen van je beslissing!

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik zou borstvoeding gewoon proberen. Gaat het niet, kan je altijd nog voor de fles kiezen!

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik wil zelf graag borstvoeding geven, hoewel ik voor ik zwanger was altijd zei: Ik ga flesvoeding geven. Maar nu wil ik het gewoon ervaren! Dit is misschien wel mijn enige kans en ik wil dit meemaken. Lukt het niet, dan ga ik niet lang tobben ofzo maar alsnog over op flesvoeding. Ik hoef niet persé borstvoeding te geven.
    Mijn motivatie om borstvoeding te geven is dan ook eigenlijk egoisme ;) . Ik doe het voor mezelf. En de baby profiteert er dan van mee ;) .
    Zelf ben ik door ziekte in het verleden erg snel vermoeid. Dus dat is voor mij de reden om te zeggen, ik wil het doen, ik wil het ervaren, maar kost het me teveel energie (die ik dus al niet veel heb) dan houd het gewoon op.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat is kortgezegd dus ook mijn idee :)

6. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Ik zou zo zeggen: start met borstvoeding. Als je wilt, lukt dat (vooropgesteld dat je lichaam meewerkt, he) en het is fijn om te kunnen geven en dat contact te hebben met je kindje.
    Je kunt altijd overstappen op flesvoeding.

Ik denk overigens dat je de keuze pas daadwerkelijk goed kunt maken als je kleintje is geboren.

7. kdvjuffie

kdvjuffie Niet meer actief

Ik ga ook borstvoeding proberen te geven... en de reden waarom ik het ook doe is omdat ik mijn anti-stoffen mee wil geven aan de kleine! Ik heb helemaal geen allergieen en ookal is dat geen garantie voor de kleine dat ze die dan ook niet krijgt, heb ik dan wel naar mijn idee er alles aan gedaan om allergieen voor te zijn!

8. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Ook ik heb een borstverkleining gehad en ga meteen flesvoeding geven. Wil niet de stress dat het niet lukt aangezien die kans groot is bij mij. Daarbij is flesvoeding ook erg goed tegenwoordig

9. Yvonne02

Yvonne02 Actief lid

19 feb 2008
    332
    0
    0
    Altijd eerst borstvoeding proberen en mocht dat niet lukken kun je altijd over gaan op flesvoeding.
    Borstvoeding is het beste voor je kindje, dus voor mij geen twijfel mogelijk: Borstvoeding.
    Ik ga ook naar cursus, zodat ik er goed voorbereid aan kan beginnen.

10. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    ik ga gewoon net als bij me eerste de tweede ook de fles geven net zo makkelijk en ze zijn net zo gezond hoor

ik heb helemaal niks met borstvoeding

11. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    er zijn veel voor en tegen voor borst of fles voeding. Bij mijn eerste wilde ik echt geen bv geven, maar toen hij in het zh terecht kwam door een hartafwijking ben ik toch gaan kolven, want ik lekte nog zo vreselijk en had ik t idee toch iets te kunnen voor mijn manneke.
    Bij de 2e had ik helemal geen twijfels en wilde borst geven. helaas kwam ook ons 2e zoon in het zh, maar dit omdat hij niet groeide en extreem spuugde. na een maand moest ik stoppen met de bv van de kinderarts en ik vond dat verschikkelijk.
    Ik heb zo gehuild en voelde me zo waardeloos dat ik dat zelfs niet kon.
    maar nu heb ik de instelling dat ik het gewoon ga proberen en merk ik dat t niet goed gaat bij mij of het kindje stap ik over.
    Maar ik vind wel belangrijk dat hoe jij je er bij voelt.
    Bij de eesrte zag ik me zelf uit schaamte gevoel dus echt niet met de borst bloot. maar bij de 2e heb ik dus ervaren dat ik dat schaamte gevoel helemaal niet heb en dat t heel bijzonder en speciaal is om zo je kindje te mogen voeden.dat zijn hele speciale momenten die alleen moeder en kind kunnen hebben en daarbij geef je je kindje inderdaad bepaalde stofjes mee die heel belangrijk zijn. Ons manneke is het eerste half jaar behalve het spugen door de reflux niet ziek geweest en heeft minimaal exceem.

maar nogmaals doen wat jou gevoel je in geeft en is dat borst nou dan probeer je het gewoon en is dat fles schroom dan niet en geef de fles.

12. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Ik zou het als ik jou was gewoon proberen, lukt het niet dan kun je altijd nog overschakelen op flesvoeding.

Dat is inderdaad niet bij iedereen zo. Het is afhankelijk van hoe de operatie is uitgevoerd.

13. Ramona1

Ramona1 Actief lid

11 jun 2007
    172
    0
    0
    Je moet doen waar je het fijnste bij voelt en is dat niet bij borstvoeding dan geef je toch gewoon flesvoeding, is ook prima toch!

Ik heb ook niks met borstvoeding en ben er voor mezelf uit dat ik gewoon de fles ga geven!

groetjes Ramona

14. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Als je twijfelt zou ik het gewoon proberen. Lukt het niet, dan niet en stap je over op de fles.
    Maar dat is mijn mening en het belangrijkste is dat je doet waar jij je prettig bij voelt. En je niet laten beinvloeden door de borstvoedingmaffia die je behandelen alsof je een slechte moeder bent als je geen BV geeft, het gaat erom dat jij en je kindje het fijn hebben.

Ikzelf hoop dat ik BV kan geven, want ik ben zelf nogal gevoelig voor allergiën en er is dus een grotere kans dat ons kindje dat ook zal zijn en BV kan daartegen beschermen (hoop ik dan maar).
    En daarnaast lijkt het me ook leuk om te doen als het goed gaat.

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.200
    113
    Brabant
    Mijn overweging is: wat is het beste voor het kindje? Dat is natuurlijk BV! dat weet iedereen! Maar ook ontspannen voedingen, genoeg voedingsstoffen etc.
    Ik wil dus BV gaan geven, maar de 2 andere punten moeten absoluut aanwezig zijn na een tijdje!
    Ook wil ik graag snel gaan kolven en bv en fv afwisselen, zodat papa ook kan voeden, vind ik belangrijk voor de binding!

Dat waren mijn overwegingen!

Succes ermee

16. Joy72

Joy72 Fanatiek lid

29 nov 2007
    1.045
    0
    0
    Ik heb ook borst operatie gehad en met de eerste had ik niks de tweede kwam er toch wat melk en geprobeer was niet voldoende.Bij deze zwangerschap heb ik nu al melk en ga het toch weer proberen alles wat ze mee krijgt is mee genomen .En lukt het niet is er altijd nog de fles.

17. Joy72

Joy72 Fanatiek lid

29 nov 2007
    1.045
    0
    0
    Heb trouwens ook ergens gelezen hoe langer het geleden is de operatie hoe meer er kan herstellen.

18. Giegel

Giegel VIP lid

20 apr 2008
    5.743
    0
    36
    Hoewel ik nog niet zwanger ben, is dit iets wat ik mij al wel heb afgevraagd........ De reacties van Joy72 zijn voor mij bemoedigend, omdat ik ook bij de eerste twee niet voldoende voeding had en moest stoppen met bv.

De keus om bv of fv te geven blijft denk ik moeilijk. Het heeft beide voor- en nadelen al vind ik de voordelen van bv wel zwaarder wegen (anti-stoffen, kosten). Toch moet het niet zo zijn dat je je haast verplicht gaat voelen om bv te geven en denk ik dat je de echte keus het beste kan maken als je kindje geboren is (mits je de keus hebt).

Deel Deze Pagina