Hoii... ik heb een vraag, want ik weet zelf niet echt hoe ik erop kan reageren. Ik heb een zoontje uit een eerdere relatie. Hij is 4. Ik ben bij zijn vader weg sinds hij 7 maand is ivm mishandeling voor mn zoontje s ogen... daarna is hij alleen vader geweets voor mn zoontje wanneer het hem uitkwam... toen mijn zoontje 2,5 was heb ik zelf jeugdzorg ingeschakeld omdat vader nooit afspraken nakwam en was nog veel meer aan de hand dingen die ik hier niet neer ga zetten maar om lang verhaal kort te houden jeugdzorg heeft (mede door gedrag van mn zoontje toen) en omdat vader niet mee wou werken met onderzoek geadviseerd om kind niet meer bij vader te laten en omdat ik 100% voogdij heb zou hij eerst rechtzaak aan moeten spannen en dan zouden hun mij helpen. Tot op heden twee jaar later heeft de vader dit niet gedaan waar ik blij van ben en mn zoontje is Gelukkig over die hele tijd heen gegroeid. ..nu heb ik al een tijdje een nieuwe vriend en onverwachts zwanger maar natuurlijk blij en heel welkom...deze jongen is ook super lief ook naar mijn zoontje en behandeld hem hetzelfde als onze dochter... maar nu komt het dus...sinds de geboorte van onze doch hoort mijn zoon het woord papa vaak.. en nu vraagt hij dus of hij ook een papa heeft... ik weet dus niet goed hoe ik hier op moet reageren dus elk advies is welkom... liefs
Hem in kindertaal uitleggen dat hij een papa heeft, maar dat die niet lief voor mama en voor hem was? Dat mama bij papa is weggegaan. Misschien is in de bibliotheek gaan zoeken naar boeken rond dit thema in kindertaal?
Dat is niet erg dat hij zich vader niet herinnert je kunt t toch uitleggen zoals kaboutermeis beschrijft
Het is moeilijk uit te leggen aan zo'n jong kind. Op school kun je ook vragen of ze er boeken over hebben. Het is al snel dat je het fout uitlegt en het kind er misschien nachtmerries van krijgt. Dat zijn vader een monster is, dat zijn moeder en evt hem mishandeld. Ik heb er niet mee te maken gehad. Denk er goed over na wat je zegt. Verder heel veel.Succes, ik zou je er niet verder mee kunnen helpen.
Lastig... ik zou contact opnemen met een pedagoog via het CB, vaak kan je er ook naar toe mailen of bellen voor advies. Succes ermee!
Je kunt hem denk ik het beste vertellen dat hij een echte papa heeft (biologisch) maar dat jij en zijn 'papa' elkaar niet meer zo lief vonden. (Juist niet dat er sprake is van mishandeling want daar gaan kinderen een eigen beeld/fantasie bij verzinnen omdat het ontastbaar is zeker als hij zijn vader niet kent!) en dat hij een 'bonus'/'stief' papa heeft (afhankelijk hoe je hetzelf liever verwoord) wij gebruiken bijvoorbeeld bonus papa (vinden we positiever klinken). Mijn zoontje kent zijn biologische papa ook en helaas ook vooral de negatieve kanten doordat er tot voor kort wel omgangen zijn geweest (met tussenpozen vanwege detenties etc) maar wil zelf niks meer van hem weten. Hij verwoord het nu naar anderen als 'ik heb een stoute papa en die vind ik niet lief en heb een nieuwe echte papa en die is wel lief' (zoontje kan helaas ook nog iets te goed herinneren hoe zijn vader tegen mij en hem deed en deels nog steeds doet)
Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Soms vinden mensen elkaar niet meer lief en kunnen ze niet meer bij elkaar wonen.. wij hebben bij mijn zoontje benadrukt dat dat niks met hem te maken heeft, maar dat het soms zo loopt en dat we (of ik jou geval zou ik alleen jij zeggen) hem nog heel lief vinden. Hij is tegen mijn huidige vriend vanzelf papa gaan zeggen en verteld nu aan iedereen dat hij twee papa's heeft. Het is lastig, maar laat hem niet weten hoe het werkelijk zit (voorlopig) want hij is daar nog veel te jong voor en zal het niet snappen.