Dank voor de tip. Heb even mijn uitslagen bekeken van de laatste keer B12, maar die waarde is 587. Volgens mij is dat best goed/ hoog toch? of zien jullie dat anders?
Met wijd open gesperde ogen lees ik jouw berichtje! ook steeds rond de 6 weken mis en een TSH van 0,8. mijn TSH waarde is 0,972 (wrs rond ovulatie geprikt, maar dat was onbetrouwbare cyclus). Is dat dan ook een (te)lage waarde eigenlijk? de marge is volgens het lab 0.300- 4.800, maar als ik jouw bericht goed begrijp is 0.8 al heel laag. de daarbij behorende T4 was 15.2. Gisteren is volgens mij ook geprikt op TSH benieuwd wat daar dan uitkomt. wat kreeg jij voor tabletje? en wat bedoel je met dip? want je schrijft na 10 dagen was het TSH 4,8! was je dan tussendoor nog een keer geprikt of bedoel je 0,48? even proberen je goed te begrijpen Dank voor delen van jouw ervaring en blij voor je dat het eindelijk goed gaat!
Ik gebruik levothyroxine. Vlak voor het zwanger worden was de TSH 0.8, met een ft4 van rond de 15. Dat is een beetje te strak gereguleerd, idealiter ligt het TSH rond de 2.0. Maar het moet dus zeker niet hoger zijn dan 2,5. Maar ik werd toen wél zwanger. 10 dagen na de zwangerschapstest (en die TSH van 0.8) werd ik opnieuw geprikt. Toen (met 10 dagen zwanger) was mijn TSH enorm snel gestegen. (Ik noem dit een schildklier dip, want dit betekent dat de schildklier het niet kan bijbenen en extra gestimuleerd moet worden.) Het TSH =schildklierstimulerend hormon was toen 4,8. Om dit goed te begrijpen moet je weten hoe de schildklier werkt. De schildklier maakt van de grondstof T3 zelf het hormoon T4. De waarde die gemeten wordt in het bloed is het vrije T4, oftewel ft4. In je hersenen zit een soort thermostaat die bijhoudt of de schildklier het goed doet, en geeft soms een extra "schop onder de kont" van de schildklier als 'ie harder moet werken. Als de schildklier het goed doet is het hormoon dat je schildklier vanuit je hersenen stimuleert relatief laag, dit is het TSH. Voor de ideale balans bij zwanger worden is de tsh 2.0. Is die lager dan wordt de schildklier iets teveel ontlast. Dat is ook weer niet de bedoeling, je schildklier moet het namelijk nog wel zelf doen en niet alleen via tabletjes. Want de schildklier reguleert heel veel lichaamsprocessen en moet nog wel zijn werk kunnen doen. Als je zwanger wordt dan kan de baby in het begin nog geen schildklier hormoon maken en "steelt" het van de moeder gedurende de eerste 10 weken. Dit hormoon is enorm belangrijk voor de groei en ontwikkeling van de bevruchte eicel, en vooral ook voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de hersenen. Bij mij is er nu uit gekomen dat mijn schildklier het in normale doen best oké doet, maar bij een zwangerschap niet kan "opschakelen" om extra te werken bij een zwangerschap. En dus had ik telkens rond 6 weken miskramen, en 1 zwangerschap die wel verder doorging kenmerkte zich door groeiachterstand en twijfel over de termijn. Dat ging ook bij 14 weken uiteindelijk mis. De TSH is dus heel belangrijk en geeft aan de dokter aan of er meer medicatie nodig is om de schildklier te ondersteunen. Het ft4 moet ook goed zijn op dat moment, dat is wat de baby "moet stelen". Ft4 is het product, maar het TSH zegt iets meer over het productieproces, en of er geen problemen te verwachten zijn. Zolang het ft4 goed is hoef je je om de baby dus geen zorgen te maken, maar het TSH moet ook goed zijn zodat er dus geen problemen te verwachten zijn. Hopelijk zo duidelijk? Ik ben trouwens zelf arts (maar geen internist/endocrinoloog) maar zelfs ik vond dit best wel ingewikkelde materie rondom de zwangerschap, en was verbaasd dat geen enkele arts dit ooit eerder bij mij had gevonden. Huisartsen weten vaak niet hoe belangrijk de schildklier is bij zwanger worden en doen pas iets bij een TSH >10!!!!. Tussen 4.8 en 10 zeggen ze, ja is niet goed maar hoeven we nu nog niet te corrigeren. Pas bij de fertiliteitskliniek van het Elisabeth ziekenhuis kreeg ik de juiste behandeling, en meteen goed zwanger!
In jouw geval zou ik proberen om een TSH rond de 2 te krijgen. (Zeg 1.8-2.0 of zo). Zodat de schildklier kan doen wat 'ie moet doen en niet "buiten spel" staat. Juist omdat de schildklier bij zoveel lichaamsprocessen belangrijk is, en we daar nog heel veel niet precies van begrijpen.
Lieve Klavrtje4, het is echt super duidelijk dankzij je uitleg. Vind het echt ongelooflijk lief van je, dat je zo de moeite hebt genomen dit aan me uit te leggen en mij te helpen. Heel dankbaar voor. Ik ga hiermee aan de slag en het verder uitzoeken, hopelijk ook bij mij de aanvullende verklaring. Liefs,
Je kunt ook overwegen een vega test te doen.ik weet dat er een therapeut is die ervaring heeft op gebied van miskramen
Heeft dit er dan ook meet te maken of een schildklier te snel of te traag werkt? ( ivm het bij benen?)
Nee niet precies. Een te snel werkende schildklier wil zeggen dat de productie van schildklier te hoog is en die dus afgeremd moet worden. Daarom moet je soms radioactief jodium slikken, dat maakt een deel van de schildklier kapot waardoor de productie dan weer lager wordt. Ik denk bij dingen van de schildklier altijd aan een koekjesfabriek. Soms maakt een fabriek tevéél koekjes (vrij T4) en raakt alles overspoeld met (op zich heel lekkere) koekjes. Maar teveel is niet goed want dan heeft de klant er veel te veel, dan kost de fabriek teveel energie (valt af, zoekteverschijnselen), een beetje rustiger is dan beter. Dus dan zet je een deel van de ovens uit (radioactief jodium ingreep). Komen er te weinig koekjes uit de fabriek dan hebben klanten een tekort. Dan moet jd bijv. De grondstof aanvoer verbeteren (T3, maar dat is eigenlijk bijna nooit problematisch)), of je moet de lopende band een beetje harder zetten zodat de werknemers meer te doen hebben. De lopende band harder zetten, en dus de schildklier stimuleren om meer "koekjes" te maken is het TSH. Het vrije t4 is dus de hoeveelheid koekjes die de schildklier maakt, en de TSH is idealiter rond een bepaalde waarde (normaal tussen 0,4-4,0). Dan loopt de fabriek soepel. Bij een zwangerschap heb je ineens een "koekjesdief" aan boord (de baby moet de eerste 10 weken het schildklierhormoon van de moeder stelen), en is het belangrijk dat de fabriek nog een beetje kan opschalen in productie. Van daar dat de TSH dan het beste rond de 2,0 ligt. Bij mij viel op dat toen ik zwanger werd, mijn fabriek wel heel veel gestimuleerd moest worden om de productie op peil te houden. (Van 0,8 naar 4,8 in 10 dagen). Dus mijn fabriek heeft nu gewoon wat extra koekjes gekocht bij de concurrent, in pilvorm! 😜 Sorry voor de beetje simpele bewoordingen, maar ik vind dat zelf zo best duidelijk.