Beetje vreemde vraag misschien, maar hoelang kolf je een borst? Hier problemen met een meisje wat teveel slaapt, daardoor te weinig drinkt, nu is afgevallen en vanochtend helemaal niet meer wilde drinken. De lactatiekundige is langsgeweest en er ligt een heel plan wat veel rust geeft. Nu was dus een van de ideeen om te kolven voor en na een voeding (met de fles kv of bv), omdat we ervanuit gingen dat mijn productie ook niet goed zou zijn, zou ik dus vijf minuten per borst doen en dat na een uur weer herhalen om mijn productie op te schroeven. Nu had ik dus in vijf minuten per borst al een hele voeding bij elkaar, dus productie extra opschroeven lijkt me niet verstandig. Na die 5 minuten stroomde de melk nog prima, dus ik vroeg me af wat je normaal hoort te doen. Kolf je dan iedere borst eenmaal totdat de melk niet meer goed stroomt? Hoelang is dat gemiddeld? Ik wil natuurlijk wel dat er voldoende vette melk inzit. Ik kolf trouwens met een handkolf.
Toen ik kolfde was mijn borst 'leeg' als ik minder dan 1 druppel per 2 pompjes verloor. Dat kon, ondanks dat ik niet veel melk had, lang duren... 20 minuten met een dubbele elektrische kolf. De lactatiekundige zei dat ik niet moest uitgaan van mijn trage borst, maar van de snelle, dus beide blijven kolven ook als er uit één borst niets meer komt. Ik hoop dat het te doen is voor je met een handkolf... Je kan ook een elektrische kolf huren. Succes!
Ik kolfde fulltime en deed dan alle voedingen 10 min beide borstrn met een dubbele elektrische kolf. En dan 1x per dag leegkolven. Meestal in de ochtend. Dat duurde dan 20-30 min
Mij is altijd geleerd nooit langer dan 20 minuten kolven en eerder stoppen als het niet echt meer in straaltjes eruit komt. Beter een keertje wisselen tussendoor of na 2 uur weer kolven dan de kolf er heel lang op hebben.
Bedankt voor de tips. Als ik te lang kolf wordt het ook gevoelig, dus ik ga idd of extra wisselen tussendoor of even pauzeren. Is het normaal dat je later op de dag minder kolft of hebben jullie daar geen last van? Ideaal vind ik het niet en mijn kolf kraakt heel irritant, als ik mijn meisje niet vlot weer aan de borst krijg, ga ik misschien toch kijken voor een elektrische...
Gemiddeld kolf je zelfs aan het einde van de dag de helft van wat je in de ochtend kolft (zonder nachtvoeding)
Je productie is in de nacht/ochtend het hoogste. Hier staan ook hele fijne tips, vooral die om je toeschietreflex op te wekken zijn erg handig. Afkolven Stap voor Stap | Moedermelk Netwerk
Weer bedankt! Ik heb een vrij makkelijke toeschietreflex gelukkig, aan de ene borst wat sneller dan de andere. Wel veel andere nuttige tips gevonden op die website . Ik heb vooral veel ruzie met de kolf en als ik dan gefrustreerd ben, lukt het natuurlijk niet meer. Ik vind het afentoe lastig om goed vacuum te krijgen en ook om te houden. Verder lukt het me niet om hem te bedienen met mijn linkerhand (te onhandig) en krijgt mijn rechterarm het dus vrij zwaar. En dan kraakt hij ook nog als een gek... Gelukkig heeft het bijvoeden met de fles (ene keer gekolfde bv andere keer fv) al wel wat resultaat en wordt ze al weer wat sterker en heeft de borst inmiddels al weer een paar keer goed gepakt op momenten dat ze nog niet te lang maar wel goed wakker is. Als na het weekend blijkt dat ik nog wel even door moet kolven of als ik zoveel ruzie blijf hebben met de kolf, schaf ik denk ik wel een goedkope elektrische aan, ik weet nog niet welke, dus tips zijn welkom. Wel een goedkope dus, want ik hoop over een paar weken op incidenteel kolven te zitten en ik ben thuisblijfmoeder aangezien onze oudste een beperking heeft. Of is goedkoop duurkoop? Ik zag bijvoorbeeld deze, de reviews zijn hier goed, maar wel een onbekend merk (zelfs goedkoper dan mijn avent handkolf zeven jaar geleden was: Sisi SBC-A20 Blauw Elektrische Borstkolf | MamaLoes Babysjop Ik heb wel gekeken naar huren, maar dan moet je natuurlijk ook een kolfset aanschaffen en ben je na twee weken al evenveel geld kwijt als aan een enkelzijdige kolf. Is natuurlijk een ander verhaal als alles nog op gang moet komen, maar dat is hier dus niet het geval, want de eerste week dronk ze wel goed.
Ik heb zelf de dubbele elektrische 2-fasen kolf van Medela gehuurd. Je koopt voor ongeveer 30 een kolfset en je huurt vanaf 2 per dag je kolf. De kolf die je zelf hebt gevonden heeft maar 1 fase (dus je tepel vliegt denk ik meteen dat apparaat in), werkt op een accu en er staat niet bij of je de losse onderdelen makkelijk kunt steriliseren of hoe je nieuwe onderdelen kan aanschaffen na zoveel weken (volgens mij moet je iedere 4-6 weken nieuwe onderdelen ivm hygiene). Ik denk dat goedkoop hier duurkoop is, zeker als je maar tijdelijk de kolf wil gebruiken. Bijkomend voordeel van een dubbele kolf is dat je de helft van de tijd bezig bent. Als je later bijna niet meer kolft kan je je handkolf weer gebruiken toch?
Nog eens over nagedacht, maar idd maar voor een goede kolf gekozen en wil hem uiteindelijk ook wel langer gebruiken, dus de medela swing maxi besteld.