Mijn dochter is al een paar maanden erg goed zindelijk. Kan ook diarree ophouden en ook wachten tot we thuis zijn met poepen en plassen. Nu heeft ze al een paar keer expres in haar broek gepoept. En het waren echt geen ongelukjes! Ik heb de neiging snel ongeduldig te worden soms, en nu vraag ik me af hoe ik hier het best mee om kan gaan. Ben bang dat ik te streng voor haar ben.
Geen aandacht aan schenken. Zonder wat er over te zeggen schoonmaken/opruimen. Daar buiten ook helemaal niet er over praten. Onze dochter deed het met plassen. Ging expres in haar broek plassen. Juist omdat ze wist dat het ons frustreerde. Toen heb ik savonds met mijn man besloten dat we het volledig gingen negeren, en toen was het met 2 x klaar. Kindjes weten dat plassen en poepen 1 van de weinige dingen is waar wij als ouders geen controle over hebben en sommige kids kunnen daar gebruik van maken...helaas. Negeren is soms heel moeilijk maar hier was het echt de oplossing.
Hey, bedankt voor je input. Wat je zegt, het is erg frustrerend, en ook zo vreselijk goor! Het gezicht wat ze erbij trekt ook, nog net geen lachje. Zo vaag. Waarom doen die peuters dat nou....
Deed mijn dochter ook! Elke keer als ik visite kreeg en ze mijn aandacht moest delen, moest ze elke 5 minuten naar de wc!! Er was geen gesprek mogelijk! Na een paar keer ging ik niet meer mee, geloofde ik het wel. Poepte mevrouw in haar broek! Ook een keer toen ze voor straf op haar kamer zat, plast zo van haar af! Wat hier de oplossing was, is om elk bezoekje door te spreken en goed gedrag belonen. Dus ........ Komt op visite. Mama wil graag met haar praten. Wat ga jij dan doen? Bijv. Kleien. Goed idee! Als je lief speelt, brengt mama straks iets lekkers. Tussendoor de hemel in prijzen omdat ze zo lekker speelt. Hier was het echt een aandachtsding dus...
Geen verwijten maken, maar wel zelf de broek laten boenen. Laat haar de handjes maar vuilmaken, dan houdt ze er waarschijnlijk snel genoeg mee op.
Ligt eraan hoe je het wilt bekijken Ik zal wat nuanceren, mijn eerste berichtje was inderdaad een beetje kort: 1. Wel goed gedrag blijven belonen 2. Negatief gedrag: niet boos over worden ('Wat heb je nou weer gedaan!'), maar er wel gevolgen aan verbinden ('Ach jee, een poepbroek. Laten we het samen schoonmaken.') Mijns inziens versterken die 2 punten elkaar. Als ze niet in haar broek poept, wordt ze beloond, en hoeft ze niet haar eigen broek te wassen. Het gaat er ook niet om dat ze die hele broek schoon krijgt, maar dat ze wel een aardige poging eraan waagt.
leeuwtje, op zich snap ik jouw aanpak wel. Had de leuke kleren die vies waren uitgedaan en een niet leuke kriebeltrui aangedaan. Ze moet idd ook zelf de vuile kleren uittrekken enzo. (zelf schoonmaken zou echt een gore kliederboel worden). Toen het weer goed ging geprezen. Lijkt nu weer over, pfff gelukkig.
Hier moest ze ook een broekje aan ipv een rokje! Dat is voor haar echt een straf! Opruimen doe ik zelf, wordt er anders niet schoner op!
Ik zou denk ik eerst proberen te negeren (zal best een tijd kunnen aanhouden), voordat ik dr zou laten meehelpen met schoonmaken.. Maar waarom ze het doen? Ik denk omdat het een reactie is op dat ze vaak toch een beetje 'gepusht' zijn om zindelijk te worden (ook al is het allemaal heel positief gegaan). Dus hun reactie is nu dat ze hun wil tonen, zij hebben nu de controle over de zindelijkheid, uittesten. Mijn dochter heeft vorig jaar een hele tijd gehad dat ze op de meest onmogelijke plaatsen 'opeens' perse wilde plassen. Ze wist precies waar in alle winkels de toiletten waren en ging dan groot drama maken, terwijl ik wist dat ze (meestal) niet echt hoefde. Heeft een paar maanden geduurd!
Arevinol, ik begrijp het verband niet tussen "pushen" en expres in de broek poepen. En wat is volgens jou pushen? Voor mij is het iets negatiefs namelijk. Mijn dochter wil idd ook naar de wc op andere plekken, omdat ze het gewoon leuk vind denk ik. Ze hoeft vaak ook niet. (AH vaste klant )
Ik heb pushen tussen aanhalingstekens gezet. Zindelijkheid is iets dat vaak vanuit de ouders wordt gestimuleerd. En dit kan door een kind toch als een soort van druk ervaren worden. En dan kan het op de een of andere manier protesteren tegen die druk. Terugvallen, het juist níet willen, maar ook expres die controle ge/misbruiken. Volgens mij komen terugvallen, maar ook controle uitoefenen minder voor als een kind helemaal vanuit zichzelf zindelijk wordt. Het is niet heel negatief bedoeld hoor, ik heb mijn dochter ook gestimuleerd in de zindelijkheid
Arevinol, ik snap nu wat je bedoelt inderdaad. Zou best kunnen hoor. Mijn dochter zit nu plots weer in een fase dat ze alles wil bepalen. Dit zal er een aanloopje toe geweest zijn. Pfff, wat een leeftijd dit. Niet mijn favo fase :x
Hier was dat dus inderdaad precies zo. Ik was na haar eerste terugval (2,5 mnd zindelijk, helemaal uit zichzelf trouwens) de hele dag bezig met vragen of ze moest plassen, haar verplicht op t toilet zetten, 10 x vragen wáárom ze nou in haar broek had geplast, zeggen dat ze een kadotje kreeg als ze de hele dag op de wc plaste etc etc. Al met al waren we de hele dag bezig met plassen en toen begon het expres in de broek plassen dus. Idd met een boevenkoppie. Gelukkig had ik het zelf gauw door waar ik mee bezig was en vanaf toen zeggen we geen woord meer erover, vragen zelfs niet eens of ze moet plassen (behalve als we weg gaan) en het ging echt al heel snel stukken beter.. Echt het plassen (en poepen in jou geval dan) links laten liggen. Ja het is heel vervelend als ze het in de broek doen (poepen helemaal) maar probeer toch gewoon te doen alsof er niets aan de hand is.
wat ze bedoeld denk ik ook dat ze het echt niet doen om je te pesten. maar dat t soms allemaal teveel voor hen wordt. ik zou negeren, en het kindje niet laten schoon maken of zoiets.zelf de broek uit laten doen kan wel. hier doe ik het ook zo. maar laten schoon maken vind ik te ver gaan en soms vinden ze dat soort dingen erg leuk als reactie. dan krijg je n kind dat poept om het lekker zelf schoon te mogen maken.