help! onze hond verhaart zo erg!!

Discussie in 'De lounge' gestart door bezigbijtje, 20 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    zoals de titel al zegt, onze hond verhaart super erg, om het even te laten zien--> een foto van een minuut of 5 even flink dooraaien!

Iemand tips om dit wat tegen te gaan??

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Onze hond verhaarde ook heel erg, het hele jaar door en in de rui was het echt verschrikkelijk.
    Vorig jaar ben ik schapenvet gaan geven (van die blokjes van Biofood) en binnen 2 weken zag ik al resultaat, ze verhaarde minder en ging glanzen en haar haar voelde ook veel zachter. Zelf mensen die niet wisten dat ik dat gaf, zeiden spontaan dat ze zo lekker zacht was geworden.
    Die schapenvetblokjes waren alleen wel dikmakertjes, onze hond heeft iets aan haar poten, waardoor ze niet veel kan lopen, dus ze wordt ook wat sneller dik. Toen ben ik overgegaan op zalmolie (kun je bijv. in de dierenwinkel kopen) en dat doe ik nu een half jaar en haar vacht is nog steeds mooi. Alleen met de rui komt er flink wat vanaf en natuurlijk verliest ze nog wel wat haartjes, maar het staat totaal niet in verhouding tot wat er eerst allemaal vanaf kwam.
    Oh ja, en niet teveel borstelen, daarmee stimuleer je juist de haaruitval. Ik borstel maar eens per 6 weken ofzo.

3. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    Borstellen doen wij ook maar erg weinig een keer inn de 2 maanden denk ik maar!:) Wilde toevallig meer gaan doen (voornemen;)) maar dat is dus niet heel slim begrijp ik!

Bedankt voor je tips ik wil die blokjes niet doen want ze heeft best aanleg om zwaar te worden hahaha, en ze kan tegen weinig dingen. Gaat ze meteen alles uitbraken. Maar zal de olie zeker eens proberen!

Dankje:)

4. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    als je hond tegen de stofzuiger kan afstofzuigen lichtjes dan neem je alleen de losse haren mee.
    en bij ons scheelt het als we het op het toppunt zit de honden te douche.

5. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

als je de hond nu borstelt.. totdat er geen haren meer in de borstel zitten.. en morgen dit zelfde doet (je kan wel een half uur aant borstelen zijn)

dan heb je zo goed als alle dode haren eruit geborsteld en heb je er weer minder last van tot de volgende rui periode...

(en echt alleen maar borstelen in de rui periode.. als ik de haren zo zie lijkt het me geen hond die klitten krijgt, dus borstelen is niet echt nodig... behalve dan als hij vuil is maar dan moet je heel zachtjes met een vochtige doek doen)

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Watvoor voeding krijgt je hond? Meestal zit het probleem in de voeding nl.

Heb je al eens vers voer (KVV of zelf samengesteld) geprobeert?
    Dat was bij mijn hond hetgeen dat veel verschil bracht! En inderdaad die schapenvet blokjes. Mijn hond wordt er niet dik van, trouwens.

7. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

weet iemand hoe duur die blokjes zijn en waar je ze kan halen??
    de haaruitval op deze foto heeft mijn herder al na het langslopen laat staan als ik hem flink ga aaien of borstelen heb ik gelijk vulling voor mijn kussen maar vind het nou niet echt nodig ;) met een buikschuivend draakje hier kan ik wel 3x per dag stofzuigen anders heb ik 3 honden zeg maar!!!

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Niet lachen om de naam maar koop een Furmenator, dat is een speciale borstel. Ze zijn wel prijzig maar het is niet normaal hoeveel je haren er mee uit haalt. Google maar eens op filmpjes daarvan.

9. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik wou ook de tip van zalmolie of schapenvet geven.. maar die is al gegeven las ik.

Verder is niet te vaak borstelen aan te raden.. Evt naar een trimsalon en daar de hond goed laten uitborstelen en daarna wassen.

10. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    je kan vers vlees proberen, maar denk dat je het gewoon nmoet accepteren.
    voordat ik stofzuig aai ik mn hond nog altijd even goed zodat de losse haren er af komen en ga dan stofzuigen. dan is het nog wel veel hoor wat hij verhaart maar wel ietsie minder.
    Ik leer er nu mee leven, het is gewoon iets wat bij mijn ras hoort, wat voor ras heb jij!???

Die schapenvetblokjes hielpen bij mij niet maar lekker vond hij het wel..en vers vlees ging hij van schijten (hij heeft gevoelige darmen) .

11. FairyLaughs

maar het is juist wel nodig... ! als je hem nu borstelt totdat alle haar eruit is.. en morgen weer... dan heb je alle dode haren verwijderd (daarom haart hij omdat hij in de rui is en de dode haren moeten verwijderd worden)

dit doe je dus door te borstelen.. als je het nu en morgen doet heb je er daarna geen last meer van... totdat de volgende rui periode.. en dan doe je weer dit zelfde... ieder half jaar en als je dat gewoon volhoudt dat heeft je hond een gezonde haarcyclus en zal je geen last meer hebben van het tussentijds verharen..

koop anders het boek... Stop het verharen van uw Hond - van Rita Pouw... hierin staat precies beschreven wat je moet doen met de vacht van jouw hond. (staan alle vacht types in)... hierin staat ook dat het niet ligt aan de voeding, maar aan de manier waarop je de vacht verzorgd (borstelt)...

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

FURMINATOR werkt echt super!!!!
    Is het geld meer dan waard!!!! Onze mops verhaard ook erg (doen mopsen altijd wel) en je haalt hier al die losse haren mee weg! Dit kun in combinatie doen met schapenvet of zalmolie, dat is zowiezo goed voor huid en vacht.

13. FairyLaughs

ieder ras verhaard, maar er is geen enkel ras waar overmatig verharen bij hoort dat is onzin, maar als je het goed verzorgd, en de haar cyclus snapt dan kan je het overmatig haren terug brengen naar 2x per jaar (alleeen in de rui periodes dus)

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

Mopsen staan er wel om bekend dat ze heel het jaar door verharen ipv vaste rui periodes ;)

15. nonnie26

vorige rui periode ben ik daadwerkelijk 30 dagen!!!!!! bezig geweest om alle dode haren eruit te krijgen elke dag een half kussen vol en deze periode heb ik het opgegeven na 40 dagen, de combinatie van oud worden, wisselend weer en niet meer goed in zijn vacht zitten is hier denk ik de oorzaak van, heb o.a dierenverzorging als opleiding gedaan en wist idd af van het boek van rita pouw, heb hem zelfs verplicht moeten lezen maar helaas het helpt niet meer :(

maar weet nog steeds niket hoe die blokjes heten :p

16. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    de furmintor is goed maar echt niet elke dag, en weet nou ook niet welk ras het is.
    Dat aaien of uitklopp[en is idd wel belangrijk ook om de losse haren los/weg te halen....door losse haren kunnen honden jeuk krijgen! dus veel krabben waardoor er nog veeeel meer gehaard wordt.

17. nonnie26

heb me leerboek weer even opengesalgen dus heb het al, schapenvet blokjes met zeewier en knoflook!!

18. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Hier is de oplossing ook schapenvet, maar die blokjes vind ik erg vervelend om te geven. Wij gebruiken vloeibaar schapenvet wat we zo over zijn brokken kunnen doen. Ideaal.

500 ml kost tussen de 8 en 10 euro (ligt aan waar je het koopt, tuinland/boeren bond of dierenwinkel). Het is bij ons echt een wereld van verschil sinds we het vloeibare schapenvet over zijn eten doen (gewoon iedere avond een beetje over zijn brokken). Hij haar veel minder uit, ook in de rui periode.

19. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik heb bij de dierenwinkel ooit druppeltjes gehaald voor mijn hond.. en die werkte geweldig.. (weet alleen naam niet meer)..schapenvet kreeg die niet omdat die daarvan aan de schijt raakte..

20. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Kan die zalmolie ook voor katten gebruikt worden? ;)

Deel Deze Pagina