weer borstvoeding kunnen geven na stoppen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by sanne1234, Aug 25, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sanne1234

sanne1234 Actief lid

Feb 14, 2008
    474
    0
    16
    Een beetje een rare vraag maar..

Kun je een 6 dagen oude baby weer borstvoeding gaan geven als je na de eerste 24 uur al bent overgegaan op flesvoeding?

In die 5 dagen heeft de baby dus geen borstvoeding gehad en is er niet afgekolft. Ik heb nu nog wel een beetje stuwing maar het ergste is al voorbij.

Door pijn bij het voeden is er na 24 uur al gestopt.

Het kan natuurlijk ook door de kraamtranen komen maar er komt spijt om de hoek kijken...had ik misschien niet wat langer vol moeten houden? Was de pijn misschien na die 24 uur wel overgegaan?

Bedankt voor jullie reacties!

2. adi

adi Niet meer actief

Als je nog stuwing hebt kun je de baby gaan aanleggen. Verwacht alleen niet dat het eerste keer meteen melk uit komt. Het kan zijn dat je de baby een paar keer 'droog' moet aanleggen zodat je borsten weer een signaal krijgen om melk aan te maken.

Ik ben bevallen met keizersnee en kreeg pas na 5 dagen de eerste druppel uit mijn borsten, dus het is niet zo dat je na 6 dagen 'opgedroogd' bent.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Volgens mij kan het nog wel, zeker als je nog stuwing hebt.
    Aangezien je zo'n pijn had de eerste 24 uur, zou ik er wel een lactatiekundige bijhalen: die kan je helpen bij het goed aanleggen, want als je kindje goed aangelegd is, zou het in principe geen pijn moeten doen...
    Anders zit je straks weer dat het pijn doet, en je wilt het nu dan toch graag laten slagen alsnog ;)
    Succes!

4. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Ik zou er inderdaad een lactatiekundige bij halen. In principe zou het 'gewoon' kunnen, maar extra begeleiding hier bij is natuurlijk nooit weg. Zeker omdat je aangeeft dat je gestopt bent vanwege de pijn.
    Ik kan je schuldgevoel trouwens wel heel goed begrijpen. Bij mijn oudste ben ik binnen anderhalve dag gestopt met BV en daar heb ik me schuldig over gevoeld totdat ik na 2 jaar m'n andere dochter wel BV kon geven.
    Voor jezelf is het dus ook heel belangrijk om begeleiding te krijgen bij het opnieuw opstarten. Als deze poging ook 'mislukt' weet je zeker dat het niet aan jou ligt, want met een lactatiekundige erbij moet het wel heel vreemd gaan wil het echt niet lukken.
    Succes ermee.

Ps de meeste zorgverzekeraars vergoeden ook gedeeltelijk de kosten als je hulp inschakelt van een lactatiekundige

5. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    ja hoor!
    Ik zou vanavond nog even een paar minuten aanleggen en morgen een lactatiekundige bellen. Zorg voor iemand die morgen nog kan komen en praat goed met je (eventuele) partner over je gevoel erover, zodat hij je goed begrijpt en je steunt en achter je staat.

Veel succes!

6. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    overigens zijn er culturen waarin pas op dag 5/6/7 met de bv gestart wordt omdat de eerste melk 'onrein' zou zijn. Die mensen starten ook pas dan echt goed met de borstvoeding en dat lukt blijkbaar ook!

7. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Idd, lactatiekundige raadplegen en als je de puf hebt, vanavond even aanleggen en morgenochtend. Als het geen pijn doet (hier was het wel gevoelig de eerste weken) zou ik elke keer als je kleine wil drinken aanleggen. Ik weet niet hoe snel een lactatiekundige je kan helpen.

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Ja hoor dat kan heel goed!!! Ik ben zelf ook pas een week na de bevalling met bv gestart. Had helemaal geen stuwing. In die eerste week heb ik wel gekolfd, maar er kwam bij mij niets. Kolfde denk ik een paar keer per dag (was heel erg ziek). Na een week mocht ik zelf aanleggen en bv geven, en toen kwam het heel goed op gang. Heb volledig bv gegeven, en ik geef nu nog steeds bv! Dus het kan zeker. Idd is de hulp van een lactatiekundige handig! Maar je kunt ook zelf gaan aanleggen en kijken hoe het gaat!

9. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

Dec 9, 2009
    916
    1
    16
    Ik had ook zo'n last van pijn, heb wat afgehuild die eerste week :)
    Maar mijn advies; 1 week tepelhoedje gebruiken!!!!
    Na die week zonder proberen en je kunt pijnloos bv geven! Echt waar!
    Die tip heb ik namelijk ook opgevolgt, en het werkt echt. Super.... ;)

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hoe gaat het met jullie Sanne?

Share This Page