Hoi! Wij zitten met een vervelend (duur) probleem. Mijn dochter krijgt de 19e vakantie. Maar nu hebben wij per ongeluk een week eerder onze vakantie gepland. Daar mijn dochter, 4 jaar is, is zij nog niet leerplichtig. Dom van ons, wij hebben naar het verkeerde rayon gekeken, wat betreft vakantie. Dochter moet helaas gewoon naar school.... Terwijl er een schoolreisje en verjaardag van juf op programma staan en ze nog een dag vrij is...ze doet dus geen fluit meer... Wat nu????????
Aangezien ze niet leerplichtig is zou het natuurlijk niet zo'n probleem hoeven zijn. Gewoon aankaarten bij school zodat ze wel weten dat ze er niet is etc. Alleen is het voor je dochter misschien wel gek dat ze niet op schoolreisje gaat, maar weet niet in hoeverre ze daar al van op de hoogte was? Erna is het natuurlijk vakantie en in het nieuwe jaar zal het niet meer over het schoolreisje gaan dus dan is het waarschijnlijk al wel vergeten, maar als ze er misschien al heel erg naar uitkeek lijkt het mij wel even slikken. Maargoed, niet mee kunnen op vakantie of je hele vakantie annuleren is ook weer wat..
Als jullie dochter nog niet leerplichtig is, is er toch geen enkel probleem. Dan kan je haar die week gewoon van school afhouden hoor
Als ze niet leerplichtig is dan kunnen ze haar toch niet verplichten om op school te komen? Hier moesten ze wel een verlof aanvraag invullen maar dat was meer formaliteit..
Leerplicht is toch vanaf 5? Dat zou betekenen dat zij niet naar school MOET, maar met jullie mee op vakantie kan. De school vindt het misschien niet leuk, maar dat is dan zo. de volgende keer hou je er meer rekening mee..
Dan zeg je tijdens het ophalen die week: oeps, foutje, my bad! Fijne vakantie En dan stop je snel je kind in de auto en ga je op vakantie, hahahaha.
Uh, gewoon gaan natuurlijk. Wij boeken dit jaar nog express buiten het seizoen vanwege de prijzen. Volgend jaar is ze 5 en kan het niet meer.
Fijn zeg, gelijk jullie reactie's. Maar het schijnt in de schoolgids te staan.... Echt heel stom van ons. Maar kan er na de vakantie geen een of andere inspectie aan de deur staan?iehh!!
Als ze nog niet leerplichtig is dan kun je dit toch gewoon met school bespreken? Het is jammer van het schoolreisje en de verjaardag maar wat is er nou leuker dan met papa en mama op vakantie gaan..
Lekker mee nemen op vakantie. Alleen jammer van het schoolreisje voor de rest zou ik mij niet druk maken. En het cadeautje voor de juf geef je volgende week alvast een bosje bloemen voor het feestje in de klas. Volgend jaar is het anders dan is ze leerplichtig. Dan had je pas een probleem gehad. Dus geniet en ga op vakantie.
Ze is niet leerplichtig dus nee.. Zou het persoonlijk dus wel even melden op school. Zodat en je dochtertje 'afscheid' kan nemen zo voor de zomer en de school ook gewoon weet dat ze er niet is in verband met vakantie (ook al hoeft dit officieel niet).
klopt...niet leerplichtig nog Inderdaad dom en vervelend...maar je kunt gewoon je dochter meenemen. Wel melden want anders is het wel heel raar. Voor je dochter maar ook voor de juf
Hier op een basisschool gewerkt.. Geef verlof aan... Vanwege vakantie... Directie/juffen moeten haar gewoon vrij geven ivm leerplicht.. Volgend jaar zouden jullie dan waarschijnlijk moeilijkheden mee krijgen al moet ik zeggen bij ons werd er wel gekeken per kind...als een kindje heel het jaar op school was (bijna) nooit ziek en ouders zouden dan zo'n fout maken, zou het op de school wel eens gehonoreerd kunnen worden zelfs... Dat het in de schoolgids staat is omdat het wettelijk niet mag en zo dekken scholen zich in... Dus have fun!!
Zelfs kinderen die wel leerplichtig zijn zijn hier nu al op vakantie... Laatste week van school doen ze niet zo moeilijk... en ze is 4... dus ik zou zeggen heel veel plzier... neem t er van. Haha heb ik ook met mijn dochter gedaan!
Wat zijn jullie allemaal positief. Was net bij schoonzus en die had het over,dat zij iemand kon en die moest per dag een fikse boete betalen dat ze er niet was. Juist voor de vakantie zijn ze heel streng hierin.... Maar goed die domme schoolgids....Het staat erin, dus trekken wij niet aan het kortste eind....ondanks dat ze dan niet leerplichtig zou zijn. Er staat in dat je je kind max.5 uur per week thuis mag houden ivm leerplicht, maar niet om te gaan winkelen en op vakantie te gaan.
Het mag echt gewoon hoor ,ongeacht wat er in de schoolgids staat. Zolang ze nog 4 zijn kan de school het niet tegenhouden. Hier zijn we in maart toen onze zoon nog 4 was een extra weekje op vakantie gegaan. Was ook geen enkel punt. DE afgelopen 3 wkn waren er in de klas van mijn zoon ook zeker 5 kinderen die nog 4 jaar zijn al op vakantie. lekker genieten dus
Maar je kind is niet leerplichtig.. Dus er is heen probleem.. Er zal niemand bij je op stoep staan en ook geen boetes
Pas als ze leerplichtig is mogen ze haar weigeren op vakantie te gaan buiten de vakanties. Tot die tijd mag jij doen en gaan wanneer jij wilt. Als jij als ouder bijv zou zeggen ik laat haar maar 1x per week naar school gaan dan is dat prima. Gewoon lekker op vakantie gaan en juist genieten nu het nog kan. Volgend jaar als ze 5 is gelden andere regels en zal je bij controle door de inspectie wel gepakt worden door de leerplichtambtenaar. .even doorgeven en veel plezier
Wij zijn in juni nog op vakantie geweest. Ik had van t voren nog wel even bij de juf gepolst. Hoe ze er in stonden. We gingen 2 weken weg. De juf was heel positief, gewoon gaan nu het nog kan en mag! Alleen was ik puntje bij paaltje wél vergeten door te geven wanneer we precies gingen... Dus heb ik dat de ochtend van vertrek nog gedaan. Niet zo netjes - dacht dat ik alles en iedereen op de hoogte had gesteld- maar er was gewoon begrip en geen probleem. Die 5 uur is voor 5-jarigen.