Mijn zoontje is 9 weken oud . Ik gaf eerst bv rond 20:00 en nu fv om 18:00 . Nu doe ik dus fv om 18:00 dan rond 19:00 heeft hij slaap en breng ik hem naar bed . Op zich slaapt hij dan ff maar wordt binnen een uur weer wakker . Mijn man vind dat zielig en haalt hem dan soms ff naar benenden . Ik zeg dat moet je niet doen want hij moet wennen dat hij op bed moet blijven en moet slapen . Met soms veel huilen en mopperen slaapt hij dan rond 20:00 of zelfs later . Mijn vraag is hoe doen jullie het in de avond ? Misschien hebben jullie nog tips ,misschien ben ik te streng ? Ik probeer het hem te leren zodat hij weet waar hij aan toe is .
Maar hij krijgt toch nog wel een avondfles? Zelf heb ik heel vaak met Elian op mijn arm gezeten, 's avonds voor de tv, toen hij zo klein was. Hij wilde wel slapen, maar niet alleen in zijn bedje. Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt
Ik zou ook denken dat hij nog een avondfles krijgt rond een uurtje of 23.00/23.30 Bij Louise deden we het zo dat zij was waar ik was. Vanaf 4 weken sliep ze snachts in haar eigen bedje en overdag gewoon in de box of in het wiegje naast mij (dan ging ik ook even lekker liggen). Heel langzaamaan zijn de overdagslaapjes ook naar het eigen bedje gegaan maar verder was ze gewoon lekker dicht bij mij. Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent dat hij het normaal gaat vinden om savonds alleen maar bij jullie te zijn maar als ze zo klein zijn snappen ze dat nog niet hoor. Gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.
Toen Joris nog zo klein was liet ik hem nooit gewoon liggen. Als hij wakker was ging hij gewoon mee naar beneden... Hij ging toen pas echt slapen voor de nacht na de laatste fles van 11 uur!
Dit is toch niet de laatste fles van de dag, neem ik aan? Wij zijn wat dat betreft wel strikt. Moe dus slapen. Niet meer naar beneden. In het begin was het natuurlijk wel wennen, maar hij weet nu niet meer beter. Huilt ook niet meer als hij naar bed moet. Hij heeft heel soms nog wel moeilijk 's avonds maar dat is maar heel af en toe. Als hij dan huilt en niet in slaap kan komen maar wel moe is, dan troosten we hem door over zijn bolletje te aaien en even een paar minuten bij hem te blijven zitten en daarna weer weg. Meestal slaapt hij direct daarna. Maar je moet doen waar jij je het beste bij voelt!
Het ritueel hier gaat alsvolgt: 18:00 flesje, dan een dutje van een uur. Dan nog even zelfstandig spelen of wanneer nodig in bad. 19:50 gaan wij richting commode om de pyjama aan te doen met alle bijbehorende kleine spelletjes zodat rond 20:00 uur het papflesje gegeven kan worden. Na deze fles valt Louke als een blok in slaap en slaapt meestal tot de volgende ochtend half 8 (behalve vandaag ofzo.... ze is nog steeds niet wakker. Ze moet naar het consultatiebureau misschien voelt ze dat aan haha) In het laatste uurtje dat ze nog op is heeft ze altijd extra energie. Ik heb geprobeerd haar eerder naar bed te doen, maar dat gaat gewoon niet, ze moet haar energie kwijt. Als ze dat kwijt kan, dan is slapen geen probleem. Laat ik haar in bed jengelen tussen 19:00 en 20:00 dan word ze alleen maar boos en gefrustreerd.
Gisteren heb ik mijn zoontje om 23:00 een flesje gegeven .Hij werd toen zelf wakker . Om 04:00 kwam hij weer . De nacht daarvoor ben ik in slaap gevallen en toen werd hij om 02:00 wakker ,fles gegeven en toen werd hij pas om 06:00 wakker .
Hoelaat kwam hij dan weer na die 04:00? Je hebt dan toch maar 1 nachtelijke voeding gehad? Wij deden hetzelfde als minimuisje, en dat beviel goed.
ik heb tot 3 maanden de hele dag met mijn dochter rondgesleept. Ze sliep in me armen de hele dag. Als wij naar bed gingen ging zij ook in haar wiegje. Na die maanden heb ik haar wil in haar bed gelegd, en dat ging gewoon goed ze sliep daar zonder problemen. Ik vond het fijn om haar zo in mijn armen te hebben en zij blijkbaar ook!
Ik heb toen mijn zoontje zo klein was, hem ook gewoon lekker bij mij laten slapen. En toen hij ouder werd, ging hij gewoon in zijn eigen bedje slapen.
Met 9 weken zaten wij net niet meer op 2 nachtvoedingen en waren we blij als hij maar 1x kwam snachts. Damian kreeg eerst zijn laatste fles rond 11 uur.. steeds iets gaan vervroegen en inmiddles zitten we op 19.30 laatste fles en dan naar bed. Succes
Misschien verwacht ik teveel dat hij ineens gaat doorslapen s`nachts . Omdat ik van bv naar fv ben overgestapt . Op zich komt hij maar 1 keer s`nachts met de fv .
Nou ik zou hem lekker bij je nemen, ik heb nooit het bedtijd verhaal gepushed, want dan wordt ze alleen maar gestressed. Inmiddels slaapt ze uit zichzelf om 9 uur al.
Ik vind de avonden juist zo gezellig met zo'n kleintje. Rust in huis, oudste is op bed en huis aan kant. Genieten maar! De nacht begint bij ons pas na de late avondfles.
wij hielden hem wakker tot 20 uur geloof ik daarvoor lekker in bad, lekker insmeren met lotion (lekker slaperig worden) dan flesje en dan naar bed (die van ons sliep dan al door tot een uur of 6 sochtends)
Hier ook, gezellig vond ik dat in het begin! Nu gaat ze tussen 8 en half 9 in bad, dan nog een voeding (bv) en dan rond 9 uur in bed.
Als ik eerlijk ben dan vind ik dat je wel te streng bent. Hij is pas 9 weken oud dus hij heeft nu echt warmte en geborgenheid nodig! Het is nog zo'n klein mannetje! Mijn meisje was ook rond die periode erg huilerig en ik heb haar toen ook wel eens laten huilen. Achteraf had ik hier erg veel spijt van want ik weet nu dat ze gewoon behoefte had aan mama (of papa)! Het scheelde wel dat wij veel rust en regelmaat toe zijn gaan passen en zo hebben wij bijvoorbeeld het volgende bedritueel: -schone luier -slaapzakje aan -alle knuffels gedag zeggen -gordijnen dicht -muziekdoosje aan (van Woezel en Pip want die heeft een leuk deuntje) en dan zing in een beetje mee (lalalala) terwijl ze in mijn armen ligt. -in bedje leggen, kusje en weltrusten Ik moet zeggen dat het echt super werkt! Vaak begint ze al te duimen en in haar oogjes te wrijven als ik de gordijnen dichtdoe. Ze weet echt dat ze gaat slapen. En als ze geen zin heeft om naar bedje te gaan dan begint ze al te huilen als ik naar haar kamertje loop want ze weet precies wat er gaat gebeuren . Lang leve de voorspelbaarheid!
Het komt misschien anders over dan dat ik bedoel want ik ben juist ervoor dat een baby veiligheid en geborgenheid nodig heeft . Het laten huilen is maar hooguit 4 a 5 min . Maar goed ,ik heb het gisteren anders gedaan . Eerst om 18:30 in bad ,toen naar beneden ,flesje ,nog ff tutten in de box ,toen naar bed . Hij werd om 21:00 ff wakker en wou zijn speentje .De rest van de avond heeft hij rustig liggen slapen ,joehoe ! Ik ga hem nu rond 18:30 in bad doen . Om 23:00 werd hij wakker voor zijn fles . Alleen vanacht werd hij om 04:00 wakker en wou niet meer slapen .Dat deed hij voorheen wel . Maar hij kijkt je dan lachend aan en dan ben je snel weer vergeten dat het 04:00 in de nacht is .