Nouja, het onderwerp zegt het al. Mijn dochter Luna van net 2 is nu voor de eerste keer alleen buiten aan het spelen. We zijn van een boerderij (zonder contact met de buren) naar een nieuwbouwwijk (met heel veel kindjes) verhuisd. Net kwamen er een paar kindjes aan de deur of Luna mee mocht met een optocht in de wijk. Nu is we wijk nog niet zo groot en bestaat het uit 3 straten dus dat valt wel mee. Ik houd me hart vast tot het moment dat de bel weer gaat en ze veilig binnen is. Hoe oud waren jullie kindjes toen ze voor het eerst alleen buiten speelden of is het normaal dat dat gebeurd en komt het door de boerderij dat ik het gewoon niet gewend ben?
Dylan speelt alleen achter het huis alleen buiten, maar dan kan ik hem van binnen nog in de gaten houden. Voor alleen op straat vind ik hem nog veel te klein. Hij zou maar net oversteken als er een auto aankomt....
Merel is nu 2 jaar en 8 maanden maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar alleen met andere kinderen buiten laat spelen. Ze steekt zo de weg over, kijkt nergens naar als ze ergens mee bezig is, dus nee, dat duurt nog wel een tijdje voor ik dat aan durf. Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, maar ik vind het onverantwoord. Als er volwassenen bij zijn is het prima, maar alleen kinderen....nee. Of het normaal is....tja het is maar net waar je woont. Hier in de buurt gebeurt het niet, maar een wijk verderop wel. Net hoe je buurt is en de buren zijn.
Ik ben niet zo heel moeilijk, maar dochter van 2 (dec. 2007) mag niet alleen op straat gaan spelen en ook niet mee met andere kinderen. Of het moet het buurmeisje van 15 zijn dan zou het wel mogen. Wel blijft dochter hier weleens voor de deur staan als ik de sleutel ben vergeten of mijn portomonee en ik meteen weer terug kom. We wonen in een hele rustige buurt met alleen bestemmingsverkeer. De wijk loopt hier dood en hard rijden lukt je ook echt niet dus het is hier wel veilig. Dochter gaat ook niet van de stoep af en kijkt voordat we gaan oversteken. Maar ze mag nu nog niet alleen buiten spelen.
Hier was zoonlief bijna 2 toen hij "buiten de poort" mocht spelen. Ik heb dan ook één groot voordeel en dat is dat de speeltuin bij mijn poort begint. Onze huizenblok staat in een u vorm en daar ligt de speeltuin tussen. Aan de andere kant wel een weg maar dan moeten ze eerst voor bij een hek, stoep en 3 meter struiken. Hij mocht dan alleen met zijn zus mee, niet dat zij de verantwoordlijkheid kreeg, want ze was nog geen 4, maar anders zou hij heel de dag in de speeltuin zitten !! En donders goed dat tie wist dat hij het pad niet uit mocht, want dat leverde dan 2 weken binnen de poort spelen op. Hij heeft het één keer geprobeerd en had toen de pech dat zijn zus heel hard ging gaan staan roepen dat hij dat niet mocht. Ik hoorde dat en kon hem dus 2 weken straf geven. Huilen en nog eens huilen, twee weken lang. Ook lastig voor mij want de poort moest op slot en ik kon dus heel de tijd heen en weer lopen als dochterlief naar binnen wilde !! Maar geduld is een schone zaak want hij heeft het nooit meer gedaan. Nu is tie 6 en gaat hij zelfs met vriendjes naar de speeltuin een blok verder. Ze hoeven dan niet over te steken en dat scheelt een hoop zorgen. Toch ben ik niet zo bang voor weglopen en onverwacht oversteken, mijn angst zijn de kinderlokkers en aanverwante zaken, hebben jullie daar geen last van ? Mijn dochter gaat graag naar buiten, eventjes schommelen is favoriet, zelfs als het regent wil ze dat graag (haar manier van haar hoofd leeg maken, lijkt het wel). Dan is ze vaak helemaal alleen, doodeng vind ik dat en mag ze dus echt niet alleen naar de andere speeltuin, want dan kan ik haar niet meer zien. Soms denk ik wel eens dat ik te bang ben...... Groetjes Mo
Nou, om het verkeer en weglopen maak ik me ook niet zo druk. Het is hier een hele rustige wijk waar overdag eigenlijk geen verkeer rijdt en er waren een paar oudere meisjes mee en die zouden haar weer thuisbrengen maar inderdaad de "vreemde mannen zaken" waar ik bang voor ben.
Celyn was 3 toen ze alleen buiten het hek mocht spelen maar dan wel in de buurt blijven waar ik haar kon zien, dat bouwde ik dan steeds verder uit maar met net 2 jaar mee met andere kinderen ergens naartoe? echt niet hoor
Ohh ik ben echt een muts maar ik zou dat echt niet durven!!!!! als kleine buiten gaat spelen ga ik mee!!! zelfs met oudere kinderen zou ik m niet mee laten gaan, ik weet dat als hij iets in zn kop heeft zitten hij dat doet. dalijk rent ie weg ofzo en dan heb je die kinderen de verantwoording gegeven die eigenlijk bij jezelf ligt...
Nee zelf zou ik dat ook niet zo gauw doen. Zeker niet als ik die kinderen niet goed ken. Zou dan zelf mee lopen desnoods iets erachter aan ofzo. Vind ook dat je die de wat oudere kinderen ook niet z'n verantwoording kan/mag geven. Maar hier is het de wijk ook niet voor om haar alleen buiten te laten spelen op die leeftijd.
No way dat ik mijn dochter met alleen wat oudere kinderen de straat op zou laten gaan. Nog niet naar het speeltuintje schuin tegenover ons huis. Ik moet haar zelf al haarscherp in de gaten houden want ze loopt constant weg. Moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren.
Mijn dochtertje is een jaar ouder maar die mag echt nog niet alleen naar buiten met een paar oudere kinderen. Is alles goed gegaan?
Dominique is drie en mag absoluut niet alleen naar buiten! In de tuin, maar verder niet! Met vier jaar vind ik het zelfs nog veel te jong... Wij wonen in een nieuwe wijk, veel kinderen, maar ook veel auto´s. Nee... hoer voorlopig nog lang niet!
nou ik vind 2 jaar wel heel erg jong om echt alleen buiten te spelen, alleen hier achter het huis. daar kan ze geen kant op en ik kan haar in de gaten houden
Wij mochten vroeger vanaf 5 jaar buiten het hekje spelen. Maar dan alleen maar in de eigen straat ( omgeving) Twee jaar vind ik onverantwoord vroeg.
Twee jaar vind ik ook echt wel erg vroeg. Mijn zoontje is drie, maar die mag ook nog niet alleen buiten spelen. Nu vraagt hij daar ook niet naar, dus geen probleem. Hij mag nog niet eens alleen het erf af, als ik bezig ben om de jongste in de wagen te zetten of zo. Er zit hier ook niet echt een speeltuintje heel dicht in de buurt, dus ik denk dat het ook nog wel een jaar duurt voordat hij daar zelf heen mag met een vriendje. Voorlopig heeft hij nog geen vriendjes in de straat zelfs. Er woont wel een jongetje van zijn leeftijd, maar die mag ook niet alleen buitenspelen, dus ze zien elkaar eigenlijk nooit en kennen elkaar ook niet echt.
Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt nog ... Sara heeft toen het laatst zo gesneeuwd heeft voor het eerst alleen bij mijn ouders in de tuin gespeeld met de sneeuw met een buurmeisje van 11 maar no way dat ik haar alleen naar buiten laat gaan zonder mij ... Er is ook ooit wat gebeurd waardoor ik daar heel bang voor ben ... dus hier nog niet alleen naar buiten ..
mij zoontje is 2 en wil hem niet eens beneden allen latendus gewoon in woonkamer , ik vind het veel te jong joh mij dochter is 7 en die mag ook nog niet allen buiten spelen hoor ,noem mij maar overbezorgd maar ik heb geen rust zolang haar niet kan zien zie wel meisje van haar leeftijd dus 7 allen fietsen ,dus het is niet heel vreemd ofzo ,maar ik vind het doodeng ,ze blijven kinderen denk ik ,zien het gevaar niet zo gauw en hoe is het gegaan ? zou mij kind ook niet aan andere toevertrouwen zoals geen volwassenen erbij zijn hoor
Onze dochter van 3,5 mag ook niet alleen buiten spelen. Ik wil ook de verantwoording niet bij een ander leggen, zeker niet bij andere kinderen, dus als er buiten gespeeld wordt ben ik er gewoon bij. En anders lekker binnen spelen...
Vind 2 jaar ook wel heel vroeg hoor... Mijn zoon gaat ook echt niet alleen naar buiten, ook niet met andere kindjes, hij is daar nog veel te klein voor . Hij gaat soms wel eens de tuin in dan kan ik hem zien door het raam, maar buiten de tuin? NO WAY