help!! ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nancy82, 15 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb het even opgezocht en je hebt idd gelijk, dan was ik abuis... Sorry... :) Hier staat het idd:Rijksoverheid.

2. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hihi..wou al zeggen...dacht dat ik alles al voorbij had zien komen :p
    nu nog de discussie met werk..in onze cao staat 13 weken.
    maar wet gaat toch boven cao?

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Bij mijn weten wel, maar misschien kun je dat bij een vakbond even navragen?

@saartje 5: Ja, dat weet ik idd, maar dat is niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel is dat je, als je na je OV je van plan bent je contract te minderen, het aantal uur wat je OV krijgt berekend word over je nieuwe uren. Ik heb gehoord van werkgevers die dat doen. In hoeverre dat wettelijk zit, weet ik niet.

4. iriz83

iriz83 Actief lid

12 feb 2014
    147
    0
    0
    ICT Adviseur bedrijfsvoering bij overheid en daarn
    Den Haag
    Jup werk bij de overheid en hier is het idd tot 8 jaar en 26 x arbeidsduur. Dus lekker eerst ouderschapsverlof opnemen.

5. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thnx. Heb inmiddels het verzoek ingediend met de melding dat ik het voor allebei de kinderen in delen op wil nemen verspreid over een periode van 4 jaar.
    heb het nu aangevraagd tot eind 2015 met de mededeling dat ik voor aflopen weer een nieuwe periode aan zal vragen...dus ben benieuwd.
    Ze stonden er in het gesprek in ieder geval wel voor open.

6. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Die berekening had ik ook gemaakt idd, dat ik dan twee jaar lang 1 dag in de week minder kon gaan werken.
    Helaas pindakaas, want er staat maximaal 12 maanden voor in de wet. Ook al heb je dan nog uren over. Mijn man mag alles wel in 2 jaar opmaken, maar mijn werkgever houdt zich aan de regels en maximaal 12 maanden...jammer hoor :(
    Hoop voor je dat ze het goedkeuren, anders zal het de helft korter zijn.

7. nancy82

nancy82 Actief lid

30 dec 2012
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    #27 nancy82, 15 feb 2014
    Laatst bewerkt: 15 feb 2014
    jaa..daar ben je mooi mee ge....d
    dit staat er in het burgelijk wetboek.

Per 1 januari 2009 wordt het recht op ouderschapsverlof verlengd: van de huidige 13 weken naar 26 weken (art 6:2 lid 1 WAZ). De verlenging van het ouderschapsverlof geldt alleen als de werknemer voor dat kind vóór 1 januari 2009 nog niet eerder ouderschapsverlof had opgenomen.
    Het aantal uren verlof per week blijft hetzelfde: ten hoogste de helft van de werktijd per week, gespreid over twaalf maanden (art 6:2 lid 2 WAZ). In overleg met de werkgever kan de werknemer het ouderschapsverlof ook op een andere manier opnemen. Dit kan als volgt:
    De werknemer kan het verlof over een langere periode dan twaalf maanden uitsmeren.
    De werknemer kan meer uren verlof per week opnemen. Bijvoorbeeld voltijds.
    De werknemer kan het verlof opsplitsen in maximaal zes gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.
    De werkgever kan voorgaande in beginsel niet weigeren. De werkgever kan dit weigeren op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen (art 6:2 lid 5 WAZ). Als de werkgever daartegen geen bezwaar heeft, kan de medewerker ook een andere manier afspreken om het ouderschapsverlof op te nemen.
    Het deeltijdverlof bedraagt dus alleen de uren die de medewerk(st)er meer werkt dan de helft van de arbeidsduur. Een werkgever kan zodoende verlangen dat de medewerkster deze uren blijft werken, als hij twaalf maanden met verlof wil. De functie die de medewerk(st)er in deeltijd gaat uitoefenen is dezelfde als voorheen, tenzij dit in redelijkheid niet van de werkgever gevergd kan worden. Gaat degene bij uitzondering toch een andere functie vervullen, dan dient dat geen gevolgen te hebben voor het inkomen dat hij of zij naar evenredigheid krijgt uitbetaald (loon over deeltijduren)
    De medewerk(st)er kan de behoefte hebben om langer dan 6 maanden of 12 maanden met verlof te gaan en daarbij geen of minder uren te blijven werken. Het is ook mogelijk dat de medewerk(st)er geen aaneengesloten periode maar verschillende kortere periodes met verlof wil gaan. De werkgever kan hiervoor een verzoek indienen bij de werkgever. Met dit verzoek om meer verlof of kortere verlof periodes, hoeft de werkgever niet akkoord te gaan, als de werkgever daarvoor gewichtige redenen kan aanvoeren (art 6:2 lid 4 WAZ). Des te verder datgene dat de medewerk(st)er wil afwijkt van de wettelijke norm, des te eerder zal de werkgever zich op gewichtige redenen kunnen beroepen.

Per 1/1/09 is de duur van ouderschapsverlof verdubbeld naar 26 weken.

Weigeren ouderschapsverlof is vrijwel onmogelijk. Tenzij de werkgever duidelijke zwaarwegende redenen kan aandragen. Dit is vaak erg lastig. en de gewichtige redenen zijn dus eigenlijk alleen maar van toepassing op het moment dat je heel veel uren op zou willen nemen voor een langere periode en de werkgever daardoor in problemen komt...alles wat binnen de helft van je aantal uren ligt is hij verplicht..dus daar kan hij al geen gewichtige redenen meer aanvoeren als ik het tenminste goed begrepen heb.
    enige waar ik nog even mee zit is dat er bij ons in de cao 13 weken staat ipv 26 weken..maar in het burgelijk wetboek staat dat het dwingend recht is en er niet ten nadele van afgeweken mag worden.

leuk al die regeltjes;)

Deel Deze Pagina