Hallo dames, Mijn huidige - en derde- contract bij mijn werkgever loopt tot feb 2013. (Daarna zou het moeten worden omgezet in voor onbepaalde tijd) Ik zou 1nov weer moeten gaan werken. Nu heb ik gevraagd wat ze met mijn contract van plan zijn, omdat ik ouderschapsverlof op wil nemen, en de manier waarop, dus ook van hun af hing) Dus minder uren werken als mn contract zou worden verlengd, of volledig wanneer het niet zou worden verlengd. Nu hebben ze dus gekozen voor het laatste. Maar nu willen ze dat ik studiekosten terug betaal voor een opleiding die ik een jaar geleden heb afgerond. (in contract staat dat je terug moet betalen als je binnen 2 jaar zelf ontslag neemt of wordt ontslagen aan door mij te wijten feiten) Nu geven ze dus als reden voor ontslag aan dat ze mijn functioneren niet meer hebben kunnen beoordelen omdat ik ouderschapsverlof op neem. Dit mag toch helemaal niet? Ik heb al een bezwaarschrift gestuurd en naar een advocaat geweest en die gaf mij gelijk. Maar ze blijven bij hen standpunt en ze gaan de kosten dus verrekenen met mijn eindejaarsuitkering. Lekker he? Ben benieuwd naar jullie reacties
Ik kan hier zo boos om worden he! Dat is echt discriminatie! Ik kan je helaas niet verder helpen maar het lijkt er op dat je gewoon gelijk hebt.. Pfff
Ja ik kan er ook heel boos om worden! Ik kookte ook echt van woede. Het gaat me nu ook echt om die studiekosten.. want ik wil daar niet eens meer werken.
Ik zie trouwens wel dat ik mijn vraag in het verkeerde subforum heb gesteld. (Zwanger zijn) dat ben ik natuurlijk niet meer
Je moet sowieso even oppassen. Ouderschapsverlof bij einde dienstverband Als uw dienstverband tijdens of binnen 6 maanden na afloop van het ouderschapsverlof op uw verzoek of toedoen eindigt, dan moet u de aan u verstrekte bezoldiging in het kader van het ouderschapsverlof terugbetalen. Als ze je nu al de schuld geven van het niet verlengen van het dienstverband is het wel een beetje tricky. Alleen mogen ze nooit het ouderschapsverlof als reden benoemen voor het beëindigen van het contract. Maar goed ik zou er wel even heel goed induiken of in laten duiken ook i.v.m. je WW (i.v.m. verwijtbaar werkloos zijn). Je zou sowieso even het UWV kunnen bellen over evt. WW. Overigens vind ik het wel een hele rare... Misschien/waarschijnlijk wilden ze sowieso je contract niet verlengen en proberen ze zo de schuld op jou te schuiven zodat zij niet met de kosten van je opleiding bleven zitten.
Ja inderdaad! Ik ga het ook nog goed uitzoeken. Ik ga zoiezo volgende week naar de rechtswinkel en dan ga ik er zelf een zaak van maken. En ik kan inderdaad wel het UWV bellen, maar is dat niet een beetje voorbarig? Om nu al over ww te beginnen terwijl ik ook nog tijd zou hebben om een baan te zoeken?
Het lijkt mij niet. Je functioneren is toch niet verandert door je ouderschapsverlof? Waarom zou je nu opeens anders functioneren dan? Dat je contract niet verlengd wordt is balen, maar dat is hun recht. Maar het terugbetalen is echt belachelijk. Ik iig niks betalen en zsm contact opnemen met een jurist, wat je zelf ook aangaf. Ik word altijd een beetje boos van zulke werkgevers. (Mijn man is met zijn ex-baas ook aan het vechten over vakantiegeld en vakantiedagen, terwijl hij gewoon in zijn recht staat:x)
Ik zou dit zeer zeker aanvechten. Zelf ontslag nemen is een duidelijk verhaal. Aan jou te wijten feiten daar versta ik onder dat je je werk niet goed uitvoert of dat je jij je onbehoorlijk hebt gedragen op de werkvloer (stelen, seksuele intimidatie o.i.d.) Dat jij ouderschapsverlof opneemt betekent niet dat jij je werk niet goed doet. Dat verhaal van het niet kunnen beoordelen is echt onzin, je werkt er toch al langer? Het is hun keuze dat ze je contract niet meer verlengen en dus zullen ze ook voor de (indirecte) kosten op draaien. Meid, laat ze niet op je kop zitten en vecht dit aan. Jij hebt gewoon recht op je geld en daar mogen zij niks op korten. Uiteraard zegt een bedrijf dat ze zich er niks van aantrekt en als jij niks doet dan gaan ze hun gang dus ook. Maak je er werk van dan moeten ze wel inbinden want volgens mij staat het recht geheel aan jouw kant.
je zou de vraag ook even hier op t forum kunnen voorleggen aan t uwv dan weet je iets meer.. is anoniem en snel antwoord
Ik ben blij dat jullie ook denken dat ik in mijn recht sta! En inderdaad ik werk daar sinds aug 2011, dus dat niet kunnen beoordelen van functioneren is echt onzin! En bedankt voor de tip lady7, ik zal mn vraag ook is stellen bij het uwv op het forum.
hoe was je functioneren voordat je met verlof ging? bij ons word bijvoorbeeld heel veel met cijvertjes gewerkt. zelfs je pauzetijden zijn een bepaald percentage. en we hebben targets alle cijvertjes moeten op een bepaald percentage zitten. als je nou voor je verlof niet aan alle cijvertjes hebt voldaan dan functioneer je niet naar behoren. als je dan ouderschapsverlof opneemt dan kunnen zij niet beoordelen of je weer naar behoren functioneerd, omdat je niet je volledige uren draait. snap je?? slaat nergens op natuurlijk maar zo kunnen ze legaal dit soort dingen doen. mocht er bij jullie op die manier gewerkt worden. ben je anders niet lid van de bond? dat wil ook nog wel eens helpen. maar zou het zeker laten uitzoeken allemaal
Nee bij ons werken ze helemaal niet zo. Ik werkte op een verpleegafdeling en heb sinds aug 2011 op alle afdelingen in dat huis gewerkt en voor zover ik weet waren de clienten en mijn collega's altijd tevreden over mijn werk.
hier zijn dus eigenlijk 2 dingen aan de hand: 1. ze willen je contract niet verlengen 2. ze willen dat je de studiekosten terugbetaald Deel 1 mogen ze helaas gewoon doen. Maar deel 2 dus echt niet! Zij kiezen ervoor om het contract niet te verlengen, dus jij neemt geen ontslag. En het einde dienstverband is ook niet aan jou te wijten. Wat betreft ouderschapsverlof: ik neem aan dat wat Saar22 aangeeft alleen maar geld als je ook daadwerkelijk een vergoeding van de werkgever krijgt voor ouderschapsverlof... daar zou dan in je CAO meer info over moeten staan. Rechtsbijstand inschakelen lijkt me de handigste optie...
Dat lijkt mij ook.. en het gaat in dit geval om onbetaald ouderschapsverlof. Dus wat dat betreft kunnen ze me niks maken denk ik.